"Slå i sko"

H

heylan

Den hovslagare jag har nu är helt underbar (läs; har ett otroligt tålamod och får hästen riktigt lugn och fin) med min nippriga pålle. Vill därför hålla hårt i honom, åtminstone tills herr häst är helt trygg i det här med verkning och skoning. Dock har denna hovslagare lyckats få två av mina hästar att "slå i sko" (dvs slå i bakhovarna i framhovarna) rätt ordentligt, alltså även i lugn skritt. På förra hästen troddde jag bara att han var sådan, och hovis verkade lite annorlunda o slog på andra skor (galoppskor). Det blev bättre men inte helt bra. Har märkt att nuvarande häst, som än så länge är oskodd bak, har "slagit av" tårna (inte mkt, tolka inte det för "grovt"!) på bakfötterna. Han skoddes om (fram) nu för en vecka sedan och nu hör och märker jag klart och tydligt att även han "slår i sko" (eller vad man nu ska kalla det...). Det borde ju alltså vara min hovis som verkar på nåt sätt så att det blir så?! Eller? Vill ju helst inte byta bort honom, eftersom pållen inte är den lättaste men funkar med honom... Vad har han "gjort fel"? Vad kan han ändra på vid verkning? (Alltså; vad ska jag säga till honom...?)
 
Sv: "Slå i sko"

när de slår i sko, brukar det inte vara dags att sko om då? trodde det var för att hovarna blivit för långa.. :confused:
 
Sv: "Slå i sko"

grattis till en bra hoviskontakt! Håll hårt i honom, men fråga om du/ni kan sko annorlunda, det förstår han säkert. För vad jag förstod så gick det att sko bort på den här hästen något sånär.
 
Sv: "Slå i sko"

Vad har han "gjort fel"? Vad kan han ändra på vid verkning? (Alltså; vad ska jag säga till honom...?)

Tala om för honom det du skrev till oss här hur du upplever det, så vet han säkert vad felet ligger och vad han skall eventuellt ändra på, de kan säkert sånt, det lovar jag :smirk:
 
Sv: "Slå i sko"

vdb skrev:
För vad jag förstod så gick det att sko bort på den här hästen något sånär.

Det var på förra hästen det gick bort hyfsat. Denna häst "slog" dock inget med förra hovslagaren (som dock var mkt otrevlig mot hästarna = anledningen till att jag bytte...).

Vilken/vilka brukar anledningarna vara till att det blir så? För långa tår?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Slå i sko"

Lucsy skrev:
Tala om för honom det du skrev till oss här hur du upplever det, så vet han säkert vad felet ligger och vad han skall eventuellt ändra på, de kan säkert sånt, det lovar jag :smirk:

Jo, han är jätteduktig, men med förra hästen gick det ju inte bort helt (visade inget med förra hovslagaren), o därför tänkte jag om någon här hade några bra tips och/eller synpunkter!
 
Sv: "Slå i sko"

Vår ena arab kan slå i om hon går och slöar när man rider. När hon var hos en tränare för några år sedan så pratade han om att korta tårna för att minska det. Men inte på bakhovarna som man kanske kan tro, utan framhovarna. Detta för att överrullningen skulle gå snabbare, hon skulle alltså hinna bort med framfötterna innan bakfötterna kom.

Vet inte hurpass rätt han hade, men det låter logiskt om man tänker efter lite.

/Ida
 
Sv: "Slå i sko"

hur ser bakbensaktiviteten ut nuförtiden om du jämför med förut? lättast är väl att se under longering, hästen kanske trivs väldigt bra med ny form på bakhovarna och jobbar mer med bakdelen och får därför fram bakhovarne längre in under magen..
 
Sv: "Slå i sko"

Det var det han gjorde på förra hästen... Alltså kortade tån och underlättade överrullningen (galoppskorna skulle tydligt oxå hjälpa till med detta..!)
 
Sv: "Slå i sko"

Tja...han är inte riden så mycket överhuvudtaget, så skillnaden är väl att han rids nu..! Har väntat på sadel ett halvår plus att han har varit skadad, så det är nu när han har börjat ridas regelbundet som det har börjat märkas!
 
Sv: "Slå i sko"

heylan skrev:
Den hovslagare jag har nu är helt underbar (läs; har ett otroligt tålamod och får hästen riktigt lugn och fin) med min nippriga pålle. Vill därför hålla hårt i honom, åtminstone tills herr häst är helt trygg i det här med verkning och skoning.

bara-undrar om du anser att det är hovis uppgift att få din häst lugn och hanterbar. Hovis säger att det absolut inte har med skoning/verkning att göra utan att det är hästägarens uppgift att få sin häst i ett hanterbart skick.

Hovis nämner ngt om Monty Roberts som kommer till Linköping den 1/5-06 på Cloetta Center.
 
Sv: "Slå i sko"

bara-undrar skrev:
bara-undrar om du anser att det är hovis uppgift att få din häst lugn och hanterbar. Hovis säger att det absolut inte har med skoning/verkning att göra utan att det är hästägarens uppgift att få sin häst i ett hanterbart skick.

Självklart är det inte hans uppgift, men det underlättar ju betydligt om hovslagaren är utrustad med ett bra tålamod (och "lugn-utstrålning" som min hovis) när det gäller en häst som har lätt för att spänna sig och "slå knut på sitt eget huvud".:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp