Skygglappar

Sv: Skygglappar

Rösten kan jag förstå, men eftersom hästen inte ser pisken så måste det ju betyda att den blir mindre känslig för den? Om den varit känslig för den från början vill säga. En häst som inte är känslig för pisken utan skygglappar kan jag förstå reagerar mer med skygglappar på, men en häst som ökar eller flyttar sig bara genom att se spöt höjas eller flyttas i sidled måste ju bli mindre känslig då man måste lägga på spöt för att hästen ska reagera...eller? *funderar*

Jag har mer kört hästar som tänker:

aha, nu kommer pisken mot min bog, då stålsätter jag mig så jag slipper jobba sidledes :) Alltså, med skygglappar hinner de inte förbereda sin bog, utan reagerar som den ska och flyttar bogen direkt när jag begär det, i samband med piskberöringen.

Våra teser stämmer alltså, en häst som är lite lat-på med skygglappar, en häst som är väldigt känslig är det frivilligt.
Men kan hjälpa i andra sammanhang om den är lite skygg eller inte fokuserad framåt.

Oj det har trillat in nya inlägg i tråden :bow:

Att stänga av synfältet i tron att en häst skulle bli lugnare eller mer fokuserad känns märkligt med tanke på att hästarna vill ha uppsikt över sin omgivning. Tänk på att tillvänjningen ska ske försiktigt och länge och i alla situationer. Lycka till! :)

Hihi - det här stämmer i alla fall helt säkert. Nu har vi övat ett par gånger och så körde vi ut med skygglappar för första gången på en liten provtur. Den enda skillnaden mot tidigare blev att nu måste ju Tom VRIDA på huvudet för att se åt sidorna :rofl: förut kunde han liksom bara snegla...

Men vi skall testa några gånger till - jag vill i vart fall kunna köra honom både med och utan i framtiden så det blir som med allt annat. Övning och övning och återigen...

Tack alla för era svar!

Oj det har trillat in nya inlägg i tråden :bow:

Hihi - det här stämmer i alla fall helt säkert. Nu har vi övat ett par gånger och så körde vi ut med skygglappar för första gången på en liten provtur. Den enda skillnaden mot tidigare blev att nu måste ju Tom VRIDA på huvudet för att se åt sidorna :rofl: förut kunde han liksom bara snegla...

Men vi skall testa några gånger till - jag vill i vart fall kunna köra honom både med och utan i framtiden så det blir som med allt annat. Övning och övning och återigen...

Tack alla för era svar!

Den enda skillnaden mot tidigare blev att nu måste ju Tom VRIDA på huvudet för att se åt sidorna :rofl: förut kunde han liksom bara snegla...
:angel::angel:Krutrök i nötskal om man skrittar honom på lång töm.. Å styr man inte så kan man lika gärna hamna i diket för han "glömmer av" att han har vagnen med sig.. Idag på hemvägen fick han syn på en katt och tänkte genast följa efter den..

Anna-Carin

Hehe precis ;) Sen så bör man ju vänja dem vid skygglappar i alla situationer, även tömkörning och ridning osv. Kommer nog att gå fint :)

jag är kanske inte super kunnig på körning och alla gör det som är bäst för sin häst, men jag upplever det som kontakt och tillit försvinner med skygglappar. jag tycker det är ursnyggt med skygglappar vid körning men GUD vilken körhäst jag hade när jag satte på vanligt träns. nu kör vi alla utan skygglappar.

Du kan ju bara tänka dig vad stilig "vår" lille Tom var med skygglapparna! *dregel*

Nåväl jag ska i alla fall fortsätta att öva både med och utan så får vi se hur det går. Lillkillen har ju så mycket i huvudet och det är ju så spännande att vara ute på äventyr så han är lite okoncentrerad ibland :angel: Men det lär ju bli bättre med mer träning och med tiden, vartefter han växer upp!

AC - återigen är vi säkra på att Krutrök och Tom inte är samma häst :rofl:

Ja alla hästar fungerar ju olika och personligen använder jag alltid skygglappar till min häst och han funkar utomordentligt på det. Däremot har jag kört andra som inte har skygglappar och funkar lika bra ändå så det varierar ju.. :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv