Skygglappar

schelin_j

Trådstartare
Har lite funderingar kring detta med användandet av skygglappar... vet inte riktigt om jag borde köra med eller utan.

Ni som redan har funnit vad er häst fungerar bäst med, kan ni inte beskriva lite hur ni resonerat och hur hästen reagerat på det ena och det andra?

Jag har tänkt testa att tömköra lite på banan med skygglappar för att se hur killen reagerar på det. Hur många gånger brukar det ta innan de har "fattat" och vant sig?

/Förvirrade Jenny...

Sv: Skygglappar

Jag har provat köra dressyr med skygglappar och tycker att ponnyn funkar bra på det. Hon blir mer fokucerad framåt.
Men annars kör jag aldrig med skygglappar.

Åh det var just fokus framåt jag hade hoppats att ni skulle svara. Min är lite för mycket för att kika på allt spännande vid sidan om vägen om man säger så. Men samtidigt är jag lite rädd att han skall bli skraj för saker om han inte ser dem ordentligt.

Fler som har synpunkter?

det kan ta ett tag innan din häst vant sig med skygglappar men det lönar sig i längden att kämpa på med dem. Du får en häst som inte okonsentrerat tittar på allt runt omkring och en häst som inte reagerar med hopp och skutt för allt som han anser är farligt som han ser. Desto mindre yttre retningar desto lugnare och mer konsentrerad häst. Tycker att också ur säkerhets synpunkt är skygglappar att föredra gentemot utan.
Vilket nu en hel hög med andra kommer att protestera mot.... Jag är och kommer så att förbli en säkerhets idiot som tycket att man bör tänka betydligt mer på sin egen, sin häst och andras säkerhet vid all körning./ Gunilla

Åh det var just fokus framåt jag hade hoppats att ni skulle svara. Min är lite för mycket för att kika på allt spännande vid sidan om vägen om man säger så. Men samtidigt är jag lite rädd att han skall bli skraj för saker om han inte ser dem ordentligt.

Fler som har synpunkter?

Innan jag satt på Pelle ett huvudlag med skygglappar "fastnade han" lätt i sin egen värld. MED skygglappar så håller Pelle fokuset på MIG och funderar inte så mycket på världsproblem osv..

Krutrök
Han kördes de första gångerna hos oss UTAN skygglappar.. Med fokuset på MIG i två sekunder i taget och så fort något röde sig så ville han dit...
När det kom en häst på vägen så höll han på att gå in i tråden på ridbanan..
MED Skygglappar har jag en Krutrök som inte lika lätt tappar fokusen.. Han HÖR ju fortfarande allt runt om så då kan man ju försöka få titta också..

Krutrök fick ha sitt skygglappshuvudlag i stallet när jag gjorde ordning honom.. Sen tömkörde vi en gång...
Första gången du kör med skygglappar kan du ju ta en "säker" runda där ni vet vad som finns osv...

Anna-Carin

Åh det låter verkligen som om det är värt att testa med andra ord. Jag hade hoppats att det skulle komma sådana här svar, det ni båda beskriver är exakt mina små problem. Min lille fyraåring har liksom huvudet fullt med annat och att matte sitter bakom och försöker säga något kommer ibland i andra hand...

Undrar om Krutrök är Toms dubbelgångare - mentalt alltså :rofl: du beskriver EXAKT hur Tom reagerar...

Kan hända att Krutrök har en mental dubbelgångare :rofl::rofl:

Min lilla Skrot Nicklas har fått jobba DUBBLA pass idag. Ett pass på morgonen då vi var ute och GICK först i 20 minuter med Pelle på släp..
Mitt på stubbåkern var ett av våra svanpar.. Vad händer då.. JO Krutrök går EMOT svanarna för han är så himlans nyfiken :angel:
Svanarna uppskattade inte riktigt att få en häst i maratonvagn med en större häst på släp in på sitt område så de drog.
Passet på eftermiddagen så var han faktiskt MER fokuserad på mig och slog inte såå mycket med frambenen i halterna..
Anna-Carin

Jag kör aldrig med skygglappar men kan förstå att man avänder dom i det syftet som ni beskriver.
Har väl aldrig haft det problemet så då är det lätt att vara utan.

Däremot kan jag tycka att det ser riktigt stiligt ut på tex. shiren att ha skygglappar på!

Du kanske ska införskaffa dig en "nors gas"!
"Norskt huvudlag" har skygglappar (halvstängt eller helstängt) med snöre som går bak till kusken. Man fälla ner skygglapparna för att få hästen mer fokuserad.

Så kan du sitta där på kuskbocken och "meta" lite med ditt snöre beroende på om du vill ha honom mer skärpt eller inte!:rofl:

*knapplån*
Kan någon förklara för mig varför fokus framåt tycks vara så mycket viktigare vid körning än vid ridning? Jag tyckar att det är märkligt, framåt-tänk och koncentration vill man väl ha oavsett? Således borde man väl använda skygglappar både vid ridning och körning om man nu förespråkar såna?!

(OBS! Dett är inte något som helst påhopp utan en rent nyfiken frågeställning, givetvis gör man som man själv finner är bäst för hästen).

Då jag som sagt inte använder skygglappar så är jag väl inte den rätta att svara kanske..

Men inom ridningen har du dina hjälper så nära hästen i o m att ni har kroppskontakt.
Inom körningen har du rösten och tömmarna samt körpisk att kommunicera med.

När jag rider kan jag lättare avleda min häst och få koncentrationen på mig.
När jag kör vill jag ha en häst som har full fokus både på mig OCH framåt.
Detta för att få den att använda sin kropp rätt och för att bli så lyhörd som möjligt.

En körhäst som inte har fokus framåt utan såsar omkring, stannar för att kika, vinglar hit och dit mister du kontakten med.
Därför kan skygglappar vara ett hjälpmedel att skärpa till hästen och för att få den mer lyhörd för dom små hjälper du kan ge i bist på skänklar, sits och kroppskontakt!

Som sagt, jag brukar inte skriva förklaringar för jag är kass på att finna rätt ord men detta är mina erfarenheter.

Rullar över bollen till dom som vet mer om skygglapparnas funktion!:D

Norrbaggarna har kanske kommit på något smart där hörru! :D Det LÄT i alla fall jäkligt klyftigt.

Du, Trygg, det där med att du inte kan skriva förklaringar - det kan du nog glömma bort igen. Du har just skrivit en förklaring som en trött och småförkyld Jenny fattade och det är STORT! :rofl:

Sedan kom du ju med ett skittungt argument för att jag ska köra med skygglappar när du skriver att det ser snyggt ut på till exempel shiren...fast det är kanske inte det allra tyngsta argumentet för att jag ska testa ändå. Bara en bonus...

Fast när jag testar måste jag nog ta en bild så att ni får se vad fin han är :love:

I kväll har vi tömkört lite (max tio minuter) med huvudlaget med skygglappar. Tom tyckte att det var ett konstigt påfund men - som alltid - accepterade han mattes knepigheter på sitt godmodiga sätt. Fast lite läskigt var det allt, fick kela en bra stund med honom efteråt för att han skulle förstå att jag inte tänkte sätta på det där läskiga igen på en gång.

Men med lite vana kan det nog bli bra. Vi får testa igen någon dag. Men vi nöjer oss nog med tömkörning ett tag när det gäller att ha skygglappar - vill inte ge mig ut och köra förrän han har accepterat påfundet fullt ut.

Glömde kameran trots allt... men senare ska ni få se vad pampig han ser ut med skyggisarna!

Vi kör bara med skygglappar när vi tävlar dressyr/precision, och då för att det är snyggt, annars kör vi alltid utan. Jag skulle aldrig använda skygglapparna som ett "hjälpmedel" (om hästen t.ex. är tittig osv) men om man tycker att det är snyggt att köra med det och hästen går lika bra med som utan så är det väl bara att köra på :) Vi har ingen direkt "inlärningstid" på skygglapparna, det är bara att sätta på dom och ut och köra, det är aldrig några problem, men det beror ju mycket på individen också, har man en nervös häst så kanske man ska börja lite försiktigt och bara leda med skygglapparna på.

Ja snyggt var det i alla fall! Ska tömköra några gånger till - i dagsljus... Allt kändes konstigt när vi var ute i mörkret och Tom är inte riktigt van att arbetas i mörker ännu han har ju bara varit igångsatt under den ljusa delen av året än.

Sedan får vi se vad som känns bäst. Tanken är förstås att han skall vara fullt körbar både med och utan skygglappar sedan så jag kommer inte att välja endera delen har jag tänkt. Om allt funkar vill säga.

Ett tack till alla för era tankar och synpunkter! De värdesätts :bump:

Jag kör alltid med skygglappar o som många andra säger så vill jag att Anton skall fokusera på mig. Jag tycker det är skönt att ha dom när vi kör ut för där kan han bli lite extra tittig o då hjälper det med skygglapparna. Skulle nog behövt dom när ja rider ut oxå, hjälp vad mycket kan vara läskigt.

En liten fråga bara, tycker du inte att spöts inverkan försämras när man använder skygglappar? Man måste ju då lägga på spöt varje gång ist för att bara höja det eller flytta det lite, hästen ser ju inte det då...

Mina hästar har blivit alertare och känsligare för spöet med skygglappar, även känsligare för rösten. Istället för två smackningar har en räckt.
Jag vet.. man borde träna upp reaktionen istället. Å andra sidan hade jag kört med skygglappar i dressyren även om hästen varit precis likadan som hon är hemma i skogen :)

Sitter förresten själv i den sitsen nu att jag ska omskola parhäst till enbet, och skygglappar vet han nog inte vad det är, pisköverkänslig är han oxå. Så det blir ju spännande.. suck :)

Jag ska precis börja vänja min Chagall vid skygglappar också för att se hur han går med det, om det blir någon skillnad. Han brukar alltid acceptera allt på en gång men vill ändå ta det lugnt och vänja in honom med tanke på hans trassliga liv.
Tycker att det är snyggt med skygglappar, det ser så elegant ut :) I Chagalls syfte vill jag dock bara testa för att se skillnaden, tycker att han lyssnar mycket bra i nuläget också, han är väldigt fokuserad, men man vet aldrig, det kanske blir ännu bättre ;)

Annars upplever jag det olika, vissa hästar går bättre med skygglappar och andra utan :)

ENDA anledningen till att man ska använda skygglappar är att hästen inte ska förekomma kusken i användning av pisken. Dvs man ska kunna inverka med pisken precist och exakt. Att stänga av synfältet i tron att en häst skulle bli lugnare eller mer fokuserad känns märkligt med tanke på att hästarna vill ha uppsikt över sin omgivning. Tänk på att tillvänjningen ska ske försiktigt och länge och i alla situationer. Lycka till! :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv