Skydd vid terrängen

M

Myskomoijsan

Hej !

Jag undrar om det kan va bra och ha framskydd på en häst när man rider terräng om den inte brukar ha det annars... Ifall den slår i eller något. För ju mer skydd man har ju mer skyddas ju hästen. Eller ? :confused:

Sv: Skydd vid terrängen

Tillskillnad från tex vanlig banhoppning bör du i terrängen ha speciella fälttävlansskydd som skyddar både fram och baksida på hästens ben, dessa skydd har du på alla fyra benen.
Ska du bara prova på att rida terräng räcker det med vanliga senskydd tycker jag, då de andra är ganska dyra. Men vare sig du hoppar vanligt eller terräng tycker jag man ska ha senskydd fram på hästen då det skyddar senorna fram mot slag från bakbenen.

Men jag rider ridskolehäst och vi tränar terräng titt som tätt.
Men jag tror jag ska prova senskydd på nästa träning men vad tycker ni ? :D // Myskomoijsan

Skydd finns ju att köpa på Hööks? :p

Sök på skydd eller terrängskydd här på fälttävlansforumet så hittar du flera trådar om det. :)

Får jag också fråga lite om skydd?

Tror ni man kan ha westernskydd?
Ni vet de där i alla möjliga färger från SMB Elite för Professionals Choice.
De är ju heltäckande men tyvärr vet jag inte vilket material.
De har ju även boots till.

Njae...... du ska ju använda ett skydd som är designat att skydda vid fälttävlan
-Exempelvis skall det ha stål eller plastskena som skyddar framtill på benen.

Jag tror det är en dålig idé att använda något annat än riktiga fälttävlans skydd.

-Ska du bara prova på kanske du kan få låna av någon. Annars är det bara att hosta upp $$$

Tänk på vad det kostar om hästen skadar sej -skydd är rätt billiga.

/Max

Jag använde dessa skydd i terrängen när jag började, skulle inte vilja kalla dom för specifika westernskydd. Är det den heltäckande modellen tycker jag dom fungerar ypperligt i dom lägre klasserna. Själv byte jag bort dom främst för att det kom in grus innanför, passade inte min häst ben till hundra antagligen. Sen kom vi upp i klasserna och kostade på oss NEW skydd med skenor.

För att rida debutant, lätt behöver man inte springa iväg och köpa värsta hightech skydden. Det viktiga är att ha heltäckande skydd som skyddar bra mot slag, inte suger åt sig vatten eller som det kommer in grus innanför.

Nä, jag tycker inte heller det är specifika W-skydd men det är oftast hos såna återförsäljare man hittar dessa så det var mer så jag tänkte:)

Jag blev bara så kär i den lila till min lilla svarta :love:
Om det ändå funkar så kan man ju få vara lite fåfäng tycker jag.

Jag har en duktig häst som gått höga klasser men jag kommer iaf i år bara rida debutant.
Visserligen är dessa skydd ganska dyra så då kan man ju lika gärna köpa ordentliga.

Max:

Jag träffade på några på en tävling som sålde dessa i sin butik och frågade vad de trodde och de sa att det finns en del som använder dessa till FT. Men visst är det som du säger...det finns ju en anledning att vissa skydd är för FT.

Du får ha dom nu tills ni klättrar i klasserna så kan dom bli flashiga dressyrskydd sen när du kostat på dig riktiga terrängskydd ;) Ett lila dressyrschabrak oxå till den lilla svarta så är det klart :p :banana:

Ett billigt bra alt till NEW är Hööks nya terrängskydd , vi har ett par av varje .
Hööks ser ut som NEWs med skena . Det är bara materialet som torkar lite fortare i NEW skydden annars ingen större skillnad .

Ett billigt bra alt till NEW är Hööks nya terrängskydd , vi har ett par av varje .
Hööks ser ut som NEWs med skena . Det är bara materialet som torkar lite fortare i NEW skydden annars ingen större skillnad .

Jag stod och klämde på ett par sådana bakskydd men fick det till att skenan var på baksidan, alltså lika som framskydden. Felsydda?

Våra är kopior av NEW skydden , skenorna är på samma plats . Vi har NEW på ponnien och Hööks på hästen.

Det har väl Hööksskydden med?

Klämde lite snabbt på dem igår och de kändes bättre än jag förväntat mig! Kanske framskydden är ngt att ha hemma vid vardagsridning.

Det har väl Hööksskydden med?

Japp, Hööksskydden har hård skena bak på frambensskydden och fram på bakbensskydden. Förvirrade mig igår när jag trodde det blivit fel. Men efter att ha läst den här tråden förstod jag syftet. :laugh:

Köpte ett set till min tvååring. :p Jag är bara ute i liiiite god tid. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 687
Senast: Häst_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 101
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka