skumpigt barbacka!

loote

Trådstartare
Hej!
Har någon något tips för att få bättre balans när man rider barbacka? skritt går ju bra, men trav blir så himla skumpigt och jag kan inte slappna av när jag travar barbacka. Galopp däremot går väldigt bra ! Jag typ spänner magen så mycket att det känns som att jag får håll i trav. Hm något tips? :)
 
Sv: skumpigt barbacka!

Korta traven i början, andas och slappna av :) Öka den successivt till normal takt igen.
 
Sv: skumpigt barbacka!

Precis som Remix säger, korta traven och se till att hästen jobbar. Trava ett par steg och sakta ner igen om du tappar takten för mycket. Med lite envishet och tålamod kommer du sitta som gjutet!
 
Sv: skumpigt barbacka!

Låt det ta sin tid slappna av och ta ett lugnare tempo i början till slut känns det som du inte har gjort annat en ridit barbacka.

Själv är jag en riktig barbacka människa och tycker mest att sadeln är i vägen för jag sitter så mkt bättre och:banana: stabilare utan sadel
 
Sv: skumpigt barbacka!

det är mycket musigare ju att rida barbacka :) speciellt på en skogstur!
 
Sv: skumpigt barbacka!

Läste ett tips en gång som jag tycker fungerar ganska bra. När man tappar balansen i traven kan man istället för att spänna sig och försöka knipa sig fast helt enkelt tänka att man "studsar" tillbaka till mitten hela tiden. Efter ett litet tag slappnar i alla fall jag av. Mer än om jag försöker hålla i mig, knipa mig fast eller dra mig tillbaka till mitten. Sedan får man börja i långsam trav :p
 
Sv: skumpigt barbacka!

När jag läste Dansa med hästar hittade jag en liknelse som fungerar för mig och min häst: höfterna ska liksom röra sig i cirklar neråt/framåt i trav, först ena sidan, sedan den andra.
Och trots det vara så avslappnad som möjligt

Och, det spelar väldigt stor roll hur hästen går - min travare som jag rider mycket barbacka är bekväm - men sjunker ryggen så studsar jag som en boll oavsett. En lätt höjd rygg däremot och jag sitter blickstilla utan ansträngning, har tom fått kommentarer av typen att mina axlar knappt rör sig (höfter och rygg parerar och får jobba mera) och de inte förstår hur jag kan sitta så still.

Har även testat det några gånger i nedsittning i sadel och på andra hästar med gott resultat.

På ett tidigare halvblod hade jag problem med skumpandet så vi red sällan barbacka - men en gång fick jag till det (tror jag tänkte som ovan även då, men det är 15 år sedan...). Plötsligt "flöt" jag på hästen - vi blev som ett.:love:
 
Sv: skumpigt barbacka!

Jag lärde mig också ur Dansa med hästar. Tips är att tänka att sittbenen ska höjas växelvis höger-vänster, det känner man ofta inte själv. Bästa tillfället från början är att försöka känna det under de tre första stegen i trav, sedan hinner man ofta inte med. Håller också med att sänkt rygg = studsigt; arbetande, svingande rygg = lätt att följa.
 
Sv: skumpigt barbacka!

(sittbenen ska höjas växelvis höger-vänster) , menar ni då att man ska studsa varannat steg på höger sittben o varannant på väntser sittben?
Red barbacka på fjordning igår, dem är väldigt mysiga o rida barbacka eftersom de är så runda och mjuka, iallafall den här :=) tänkte på att slappna av o det gick rätt så bra :)
 
Sv: skumpigt barbacka!

(sittbenen ska höjas växelvis höger-vänster) , menar ni då att man ska studsa varannat steg på höger sittben o varannant på väntser sittben?
Red barbacka på fjordning igår, dem är väldigt mysiga o rida barbacka eftersom de är så runda och mjuka, iallafall den här :=) tänkte på att slappna av o det gick rätt så bra :)

Det är ju studsandet man vill undvika ;) så inte direkt studsa, det är mer följa med, kanske snarast så att det ena sittbenet följer med hästens rygg neråt medan det andra stannar kvar - dvs man rör det egentligen inte uppåt (eller jo, för att återkomma till ryggens "ursprungshöjd") Hm, blev rörigt.

Jag tänker just mer cirklar/ovaler och neråt snarare än uppåt...Egentligen "bara" att följa ryggens rörelser, men det tankesättet gjorde det lättare för mig. Och fokuserar nog inte höger/vänster sittben.


Kul att det inte bara är jag som fått det tipset från Dansa med hästar :D

Kan även tipsa om att det finns bilder i boken på hur han tycker bäckenet ska röra sig.
 
Sv: skumpigt barbacka!

Låt det ta sin tid slappna av och ta ett lugnare tempo i början till slut känns det som du inte har gjort annat en ridit barbacka. Men låt det ta tid och leta efter tempot som passar både dig och hästen bäst.

Själv är jag en riktig barbacka människa och tycker mest att sadeln är i vägen för jag sitter så mkt bättre och stabilare utan sadel, men det är för att jag har ridit mest barbacka också när jag var yngre.
 
Sv: skumpigt barbacka!

Problemet för mig var att jag försökte få till ett bra knäslut. När jag struntade i knäslutet och lät höften slappna av så förenklades situationen. Numera så är min underskänkel inte i kontakt med hästen alls vid barbackaridning i trav ute i skogen utan jag sitter på rumpan och låren. Observera att jag skrev sitter på låren inte håller om med låren. Rider jag på bana är stilen lite annorlunda.
Försök som andra skrivit att ta ner tempot så du hinner med. När hästen bara älgar på framåt utan att svinga sin rygg så har du inte en sportslig chans att sitta utan att skumpa och ju mer du skumpar ju mer springer hästen.
 
Sv: skumpigt barbacka!

kl

Börja att öva på att sitta ned på en häst som har en "bra" trav. Min ena foderhäst studsar så himla mycket i traven att det nästan är omöjligt att sitta ned. Den andra foderhästen har hur mjuk trav som helst, henne rider jag enbart barbacka på.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 244
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp