Skumlager i vattenhinken

T

Tusseluss

När en av mina hästar dricker vatten ur hinken lämnar han alltid kvar som ett skumlager (dregel/fradga) på ytan - någon som vet vad det kan bero på, eller varit med om nåt liknande?

Sv: Skumlager i vattenhinken

När hästen tuggar foder bildas det ju skummig saliv, det kan se tydligt tycker jag, särskilt då de äter vissa sorter kraftfoder. Så jag tror, precis som du säger att det bara är saliv. Ingen konstigt, han kanske bara är lite mer "salivig" än andra hästar!

Så måste det ju vara, kom bara å tänka på det idag när jag bytte vatten till mina 2 att det är så olika vad det är man städar - den andra lägger mest ett lager hö överst i hinken... :)

Han har en vargtand som skall bort inom kort, tänker du att det kan vara något annat också?

Jag har en som skummar sitt vatten rejält när hon har spann det är så man skulle kunna tro det är diskmedel i vattnet, har funderat mkt på varför hon lyckas få det så. Till saken hör att hon inte är "salivig" av sig utan alltid torr om munnen när hon äter (har andra som är betydligt mer slaskiga av saliv runt munnen när de äter och de har inget skum i spannen), dessutom helt igjordning i munnen inga konstigheter där. Har normalt inte spann utan vattenkopp dock frös ledningarna sönder i vintras så hade spann under några månader innan allt var utbytt och varje dag hade hon tjockt med skum i spannen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 428
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 481
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 448
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka