Skulle vilja testa mig själv..

Sv: Skulle vilja testa mig själv..

Jag sitter själv i lite samma sits - min häst är erfaren och stensäker på tävlingsbanan, men jag blir nervös så benen skakar. Dock var ju en av tankarna när jag köpte pålle att han skulle få med mig ut på min första tävling i vuxen ålder, så nån gång i vår tänker jag ge mig ut! Klart du ska testa.

Sen undrar jag hur man kollar hästars resultat i TDB? Jag hitter ingenstans man kan söka på det.

Nej det står på SvRFs hemsida under Tävling och "Termin/resultat/ranking"

Sen är det bara resultat på regionalnivå och högre som registreras

Nej det står på SvRFs hemsida under Tävling och "Termin/resultat/ranking"

Sen är det bara resultat på regionalnivå och högre som registreras

Om inte jag är ute och cyklar så kan man numera se även lokala resultat. Alla tävlingar måste ju gå genom TDB numera.

Nu har jag läst dina tankar lite och jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig för att få några 40% iallafall :D Du har koll på hästen ialla gångarter , har den i hyfsad form och har tävlat lite hoppning så klart du skall tävla :)
Även om det inte blir några 70% så kan det ju ändå vara kul att komma ut och se vad som krävs, vem vet det kanske kommer gå jättebra!
Hoppas det löser sig med din träning dock , det låter inte alltför kul det du har berättat :(

Nu går jag emot strömmen här. Jag tycker inte alls du ska tävla än och särskilt inte av dom skäl du har. Vad är vitsen att rida på 40 % i LC?? Vad ger det någon, allra minst dej själv?

Mitt förslag är att träna för en tränare, och sedan rida en programridning som klubbarna brukar ha. Där får du råd och hjälp med var du befinner dej. Sen kan du jobba på det som behövs och därefter starta en tävling, lite mera seriöst.
Du säger att tränaren inte hjälper dej? Kan det bero på något som ni kan prata om tillsammans? Det är ofta bättre att reda ut saker där man befinner sej än att springa vidare när man inte är nöjd. Kanske kan du få ut mycket mer av träningarna efter ett samtal med tränaren?

Nu tycker jag du överdriver en smula, det är bara en LC så take a chill pill ;)

Det är ju inte alls säkert det blir 40% , man tror ju alltid att alla andra är bättre och man själv jättekass på tävling men det behöver inte alls vara så. Tycker hon verkar ha koll ändå så det är nog ingen fara.

Nu går jag emot strömmen här. Jag tycker inte alls du ska tävla än och särskilt inte av dom skäl du har. Vad är vitsen att rida på 40 % i LC?? Vad ger det någon, allra minst dej själv?

Mitt förslag är att träna för en tränare, och sedan rida en programridning som klubbarna brukar ha. Där får du råd och hjälp med var du befinner dej. Sen kan du jobba på det som behövs och därefter starta en tävling, lite mera seriöst.
Du säger att tränaren inte hjälper dej? Kan det bero på något som ni kan prata om tillsammans? Det är ofta bättre att reda ut saker där man befinner sej än att springa vidare när man inte är nöjd. Kanske kan du få ut mycket mer av träningarna efter ett samtal med tränaren?

Varför skal allt handla om höga resultat?

Det är de såkallade "seriösa" ryttarna som endast tänker resultat/placering som tar bort glädjen med hästhållningen. Har mycket sällan hört någon positiv kommentar från "seriösa" ryttare till de som tävlar för nöjes skull och blir godkända/placerade, men väldigt ofta en massa fjäsk för de ryttare som ligger några snäpp högre i utbildning och klasser.

Jag har själv erfarenhet av detta både som funktionär och ryttare, bla. då jag på den enda lokaltävling jag har startat blev 2:a i LB:1 före alla klubbens "seriösa" ryttare med de hästar de tävlade i allsvenkan och godkänd i min första och ända LA:1, de enda som tyckte det var bra ridet var bekanta från andra klubbar medans mina så kallade klubbkamrater gick runt och hela tiden påpekade att "varför ställer han upp som inte äns kan rida riktigt".

Skall även tilläggas att en "seriös" dressyrryttare lät mig rida hennes "svår hanterade" sto (hon brukade stägra sig pga ryttarens kraftigt framåtdrivande skänklar i kombinasjon med kraftigt mothållande tygel både i hoppning och dressyr) då hon var på semester, för en tränare med egna internationella dressyr meriter, varpå jag blev portad från stallet äfter det att tränaren framhållit för den "seriöse" ryttaren/ägaren att hästen aldrig har gått så bra på en träning med medelsvår nivå någonsinn. (för övrigt 3.året de anlitade tränaren)

Mer glädje in i ridsporten är mitt motto.

delvis kl

Jag håller med om att man ska tävla för att det är roligt, helt klart det är ju det som ridning ska handla om:)

Men jag tycker absolut inte man ska åka och tävla om inte programmet "sitter" på hemmaplan. Alltså att en tränare alt man själv tycker att man genomför ritten på ett hyfsat sätt.

Nu läser jag utifrån TS inlägg att h-n har hyfsad koll så jag tror inte det är någon fara.

Jag tycker att det är jättetråkigt när det sitter duktiga ryttare och rider LB efter sina 65%-70% ritter i LA bara för att plocka rosetter, men det är ju en sporre också, typ att man ger sig den på att få högre %.

Samtidigt tycker jag det är trist när vissa åker på LC, LB och bara ser det som rena träningar. I vissa fall har de knappt borstat hästen (okej, lite överdrivet). Jag tar tävlingar på största allvar, därmed inte sagt att jag inte har roligt. Jag förbereder mig och hästen inför mina LB minituöst, för mig är det en riktig tävling och jag vill få bra %.

Så visst ska man ut och tävla, men jag tycker att programmet ska sitta hyfsat på hemmaplan först, annars blir det definitivt pannkaka av tävlingen:)

Ja jag håller med dej, jag, det är inte roligt för någon om det blir pannkaka av alltihop. Även ryttare som har kommit lite längre än LC brukar ofta testa att rida ett högre program på hemmaplan på en klubbtävling eller åker på en programridning för att få lite feedback innan de startar på tävling.
Det spelar ingen roll vad det är för tävling nu måste jag påpeka, det kan vara helt annan gren också, men att vara ganska väl förberedd är lika viktigt ändå. Det kan gälla hoppning, distans, någon westerngren eller vad det än är.

Men alla tycker uppenbarligen inte så.

Moona:
Det är ju inte alls säkert det blir 40% , man tror ju alltid att alla andra är bättre och man själv jättekass på tävling men det behöver inte alls vara så.

Ja om den aktuella ryttaren vet vi inte så mycket utan det här är mina generella åsikter. Det är mera rätt mot sej själv, hästen och även medtävlare att vara bra föreberedd och seriös i sin inställning, tycker jag. Din mening här ovan handlar mera om självförtroende och då kanske man ska ta ett av dina chill pills istället och bara rida, det håller jag med om:idea:

Men alla tycker uppenbarligen inte så.

Moona:

Ja om den aktuella ryttaren vet vi inte så mycket utan det här är mina generella åsikter. Det är mera rätt mot sej själv, hästen och även medtävlare att vara bra föreberedd och seriös i sin inställning, tycker jag. Din mening här ovan handlar mera om självförtroende och då kanske man ska ta ett av dina chill pills istället och bara rida, det håller jag med om:idea:

Har du själv tävlat? För det verkar inte så. Om man rider in med ett bra självförtroende brukar man rida bättre och få bättre poäng, rider man däremot in och ber om ursäkt för sig själv och blir uppgiven om det inte fungerar så bra får man naturligtvis sämre poäng för det syns i hela ridningen. Du har ju ingen aning om denna ryttarens förutsättning om vad hon kan eller inte. En del har ju större krav på sig själv än andra men det innebär ju inte att dom är sämre förberedda för det utan det kan ju vara precis tvärtom då dom kanske är mer kritiska än majoriteten och det vet ju inte du :grin:

Förresten, det är ingen ide att svara dig tror jag. Det kommer bara fortsätta med ja och nej och ja och nej, du verkar vara en sådan där envis typ som aldrig ger upp så jag drar mig ur diskussionen. Fast jag kan sätta en mille på att du inte kan hålla dig ifrån att svara mig ändå :devil:

Jag TROR att exlusivef har tävlat en hel del och är mycket kunnig. Jag tolkar det så utifrån andra diskussioner där jag visserligen inte alltid hållt med och tonen har varit ganska hård; men jag kan med 99% säkerhet säga att det inte är påhittad kunskap. Så jag resonerar lite som så att även om jag inte alltid håller med vissa användare och kanske aldrig kommer att göra det, så respekterar jag ändå och tar till mig deras kunskap:)

Jag kan oxå vara hård och ifrågasätta andras kunskap men ibland slår det bara tillbaka på en själv, man skriver först och tänker sen i "stridens" hetta.

Men varför så taggad om det här, moona? Jag har min åsikt men jag kan inte påstå att det känns befogat med ett internetkrig i frågan! Ta det lite piano!
Tävling ska komma som en följd av att man har tränat, tycker jag, av vilken anledning tycker du att det är så upprörande?
Det allra minsta är väl att höra vad tränaren anser? Kanske har tränaren upppfattningen att jag behöver jobba på ett och annat och då kan det ligga något i det. Min bild är inte att tränare håller tillbaka om någon vill tävla.

Självförtroendet ökar förresten vanligen om man är väl förberedd. Men min uppfattning är nog att de som bara åker ut för att det är så skoj och utan att ha koll alls, har ofta en rätt bra tro på sin egen förmåga. Kanske inte alltid helt realistisk förstås. Tyvärr tycks det gärna vara dessa ryttare som efteråt i besvikelsen säger att domaren gillar inte rasen jag rider eller något annat i samma stil. Nej det tycker jag är en ganska onödig omväg, det tar inte mycket tid att få hjälp att bli bedömd innan man ger sej ut, om inte annat av tränaren. Varför så upprörd av det?

Jag TROR att exlusivef har tävlat en hel del och är mycket kunnig. Jag tolkar det så utifrån andra diskussioner där jag visserligen inte alltid hållt med och tonen har varit ganska hård; men jag kan med 99% säkerhet säga att det inte är påhittad kunskap. Så jag resonerar lite som så att även om jag inte alltid håller med vissa användare och kanske aldrig kommer att göra det, så respekterar jag ändå och tar till mig deras kunskap:)

Jag kan oxå vara hård och ifrågasätta andras kunskap men ibland slår det bara tillbaka på en själv, man skriver först och tänker sen i "stridens" hetta.

Tack Minstral och ja jag har tävlat:D Nej jag håller med dej, man måste inte vara helt överens i allt för att kunna diskutera! Det här är en typ av fråga där man faktiskt kan ha olika åsikter, alla har rätt till sin, och alla har säkert sina skäl för sin inställning. Och för att vara extra tydlig skulle jag inte drömma om att starta i exempelvis en westerntävling utan att ha kollat av med någon som kan lite mera om de grenarna om vad jag bör jobba på. Det har absolut inte bara med dressyr att göra i det här fallet.

Ja, jag har nog fått fram hur jag ser på det nu så att det räcker:idea:

Hugger knappen och väcker liv i tråden igen..

Ville bara berätta att jag vågade. Red mitt livs första dressyrtävling idag en Lc:2. Skrapade ihop 60,36%.
Hade jag bara vågat gå på henne mer, hon blev lite hög i formen i mellanåt, så hade jag nog kunnat få någon mer liten procent.

Så helt kass kan jag ju inte vara alltså.. :)

Underbart! Grattis! Tycker absolut du gjorde helt rätt som ställde upp :)

Ska man ha en viss procent för att bli godkänd, eller hur fungerar det hela? Har fattat att det finns olika svårighetsgrader, annars har jag noll koll...men eftersom tränaren tycker att dottern borde testa att tävla med sin häst vore det kul att veta lite mer :)
Tips på var man kan läsa mer?

PS Grattis till ditt resultat...blev ju mycket högre % än du hade satt som lägsta mål!

Om inte jag är ute och cyklar så kan man numera se även lokala resultat. Alla tävlingar måste ju gå genom TDB numera.

Jag brukar gå in på arrangerade klubbs hemsida och har de Equip så står det resultat direkt på hemsidan under rubriken "TÄVLING" .

Grattis till dina poäng. Nu hoppas jag att du fått mersmak och kommer fortsätta träna och sikta på att rida igen med ett ännu bättre resultat =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 395
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar