Skulle vilja testa mig själv..

Sv: Skulle vilja testa mig själv..

Någon måste ju komma sist.. :)
Tävlar man dessutom mot sig själv så spelar det väl ingen roll känner jag.

Delvis kan jag hålla med exlu.., det är ju aldrig bra att ställa sig och framförallt sin häst inför något man inte klarar av på ett bra sätt.

Dock har jag upplevt din tråd och din inställning som ytterst avslappnad och det finns ju många som faktiskt gillar att åka i väg på både träningstävlningar och små tävlingar bara för att det är kul att komma ut på något nytt med sin häst :laugh: Tar man bedömningen som en del i den upplevlesen ser inte jag något fel i det, utifrån det har jag skrivit mina svar :)

Givetvis är det inte bra att ta sig vatten över huvudet.
Men om jag inte trodde att jag skulle klara att rida ridbanansvägar och fatta galopp så skulle jag givetvis inte ställa upp.
Lite därav att jag väljer en Lc och inte en LA..

Mig gör det inget om jag landar på 40%.
Jag tycker att det är roligt att tävla och att hitta på nya saker som du skriver. Det skulle också vara intressant att få någon annans ord på hur min ridning ser ut.

Ååååk och prova =) Vad roligt!

Första gången jag och min lilla skogsmulle till sköthäst red vår L:C1 dressyr clear round hoppade vi över staketet, glömde att svänga :D

Det du behöver kunna är ju skritt, trav, galopp, halt och programmet då givetvis =) Vill du avancera så kan du ju försöka få hjälp att bli filmad när du rider programmet hemma så kan du se hur det ser ut och vad ni behöver träna på osv :)

Finns det ingen klubb i närheten som har klubbtävlingar i dressyr?

Vi har både blåbärstävlingar då någon av ridskolans instruktörer dömmer, klubbtävlingar där vi tar in domare utfrån och programridningar där du även får en muntlig kommentar efter ritten (kan vara både instruktörer eller externa domare som dömmer) minst tre tillfällen per termin.
Det kostar 100 kr per start (+ medlemskap i klubben) för privatryttare.

Någonstans måste man börja och nån måste alltid komma sist som du säger. :D

Klubbtävlingar brukar ofta var snälla i sin bedömning. Det är ofta t ex ridskoleryttare med och tävlar. Vill du veta var du verkligen ligger så är det nog bättre att tävla lokal. Och jag skulle bara tycka att det var bra om du var med, så slipper jag att komma sist ... :)

Lite OT men jag förstår inte varför du betalar pengar för att träna för ngn som du inte trivs med och där du upplever att du inte får hjälp. Jag skulle personligen aldrig slösa pengar på det.

Sen det där med snällare bedömning på klubbtävlingar beror nog helt på vilken klubb man tävlar på. På min klubb är det ganska bra "konkurrens" och domarna brukar inte vara snällare i sin bedömning utan de poängen jag får där brukar kunna jämnställas med poängen på en vanlig lokal eller regional.

Lycka till!

För att jag skulle ha någon att rida för över huvudtaget.
Har väl ridit för denna en 6-8ggr, har inte ägt denna pålle så länge..
Vi rider i grupp och ibland klämmer man in så många som 12 (!) st privatekipage. Allt för pengarna känns det som.
Efter träningen är det mer intressant att skoja med mammorna på läktaren än att ge feedback till oss ryttare.

Klart du ska prova!

En gång startade jag en nordsvensk på en klubbtävling just av samma anledning som du vill starta. Hade ridit honom i 2 veckor och tränat dressyr 4 gånger själv, utan tränare. Tänkte att "ääsch, får jag över 40% är jag nöjd, ser bara vad som händer och så får det gå som det går". Och hästjäveln gick på 61% och jag var helt upp över öronen :D Så så kan det gå ibland. Vilken egoboost man fick då ;) Dessutom är jag nu 1 år senare ägare till denna häst. haha.

Det ger mig ju massor att få vet avar jag står.
Har hållit utkik efter programridningsmöjligheter på min ridklubb under 1,5 år men möjligheten har inte kommit.
Att få respons från min tränare fungerar ej. Har försökt att föra en diskusion men det är som att prata med en vägg.
Av den anledningen har jag även sökt efter annan tränare.
Dock har jag inget som helst kontaktnät här där jag bor.

Varför anser du att jag inte bör göra det?
Vilken skada kan det göra?

Det finns många som gör som du så du skulle inte vara ensam. Men jag ser det som lite bakvänt! Det blir som att det är ett lotteri där du inte har en aning om var du befinner dej och vill få veta det genom en tävling?

Kraven i LC kan du läsa dej till! Du ska bara kunna rida prydliga vägar i alla gångarter och visa att du kan behärska gas och broms. Det kan du själv träna och be tränaren om tips vad just du ska tänka på. Då du sen anser att du kan klara det här bra, är det dags att se om även en domare anser samma. Då har du jobbat för något och tävlingen blir kvittot.
Istället för programridning kan du rida en klubbtävling. Men fördelarna med en programridning (om du hittat någon) är att då får du inte bara rida programmet utan du får även respons och tips på vad du ska ändra, samt möjlighet att prova.

Förstår du då hur jag menar? En tävling är som ett mål man arbetar mot tycker jag.

Hmm..
Jag är inte riktigt med på varför det är fel att starta i en tävling för att kontrollera sig.

Som jag nämnt tidigare så vet jag med mig att jag kan behärska en häst. Jag kan få den att jobba i rätt form i de gångarter jag önskar.
Jag kan flytta hästen dit jag vill och jag kan gasa och bromsa.
Om jag nu tror mig veta att jag klarar av en Lc så kan det väl aldrig vara fel att åka ut och prova..?
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du också vilka problem jag har när det kommer till tränarbiten.. Detta jobbar jag på och hoppas hitta en lösning inom en snar framtid..

Varför är det bättre med en klubb tävling i stället för en lokaltävling?
Är jag i vägen för andra ekipage?
Hur många % anser du att man måste kunna rida på för att få lov att tävla?

Rent krasst kan man väl säga såhär:

Vad händer om du måste sälja hästen om ett år? Och den är tävlad i LC med typ 40%?

Jag tkr absolut att du ska ut och testa, det är inte det, men jag hade faktiskt satsat på tränare först och främst. Ett tävlingsresultat som inte är så mkt att hänga i julgran släpar ju efter hela hästens liv. Om du förstår vad jag menar?

Fast det var väl ett väldigt långsökt resonemang.
Nu vet jag inte hur många som köper en häst utefter vilka % den fått i en dressyrtävling.

Känns ju som att man aldrig skulle våga tävla då.
Tänk om man får dåliga poäng / har en dålig dag och chansen att eventuellt kunna sälja hästen i framtiden försvinner.. :eek:

Fast iofs, den här hästen har gått LA på 60%.
Dessutom hoppas jag att jag har den stora äran att kunna behålla denna hästen tills döden sklijer oss åt..

Undrar vilka resultat förväntar sig av ett ekipage som rider en LC på klubb/lokal nivå?
Själv skulle jag inte ha några förväntningar alls.
Vi talar om typ ridskolenivå här. Jag har haft lektionshästar som kan göra byten i varje, men ändå gått med rena nybörjre på vår dressyrridningar på ridskolan. Ibland med höga procent, ibland med låga..

Om jag fattat saken rätt är det ju DU som vill ha lite kommentarer och utlåtande från domaren? Så jag förstår verkligen inte mångas "oro":rofl:

Jöses amalia. Anmäl dig nu och behöver du groom i jönköpingstrakten lovar jag att putsa både dina stövlar och hästen, samt hejja på! (kanske inte under pågående ritt då:D)

Haha... Skönt inlägg älgen!

Men tänk på att jag kan vara en riktig bitch när jag är nervös... :devil: ;)

Klart du ska ut! Lc är ju mest ren grundridning så träna lite övergångar och tänk på att vara noga med vägarna så är det nog pice of cake om hästen tävlat la och du själv har erfarenhet från hoppning. Ut å ha skoj, för det är det:D!!!

Jag debuterade min första tävling lb1( är dessutom "tant", 38:o.. ) förra helgen å har en orutinerad unghäst. Vi kom förmodligen sist medmina 54% men övning ger färdighet..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 597
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar