Skulle vilja testa mig själv..

Sv: Skulle vilja testa mig själv..

Ja jag har nog lite gammalmodig syn på tävlande det vet jag. Ta nu det här som ett generellt svar och inte direkt till dej om din ridning. Du kanske rider på strålande resultat men generellt när någon säger att den lika gärna kan få 40 procent i LC så tycker jag att den personen ska träna mer och åtminstone tro att man kan få godkänt. Sen kan saker hända på tävlingsplatsen, men ridningen hemma ska säkert räcka till minst godkänt!
Det är som om du skulle åka på hopptävling fast du vet att hästen troligen kommer att rasera halva banan. Bara för att det är så skoj:confused:
Klubbtävling är för att se hur långt din ridning räcker och på lagom nivå. Går det bra tar du lokal nästa gång. Sen har du ju Jackos skäl också!
Jag tycker hela tävlingsverksamheten skulle vinna på fler seriösa ryttare på alla nivåer, även lätt klass. Men jag antar att jag får hela gänget här på mej nu:D F ö gäller det alla nivåer anser jag. Alltför många startar på nivåer de inte ens enligt tränaren är klara för.

Men nu har jag motiverat mina svar till dej lite mer:)

kl

Jag är av den nervösa typen så jag skulle inte åka och tävla bara för att kolla min nivå, men vi är ju olika:)

Själv överlät jag åt min tränare att ta beslutet när vi skulle ut och tävla. När jag sedan anmält mig så la vi fokus på kommande träningar på delar av programmet.

För mig är det jätteviktigt att ha en tränare som jag har fullt förtroende för. Jag vill inte upptäcka på en tävlingsplats att det är vissa saker jag inte är redo för, det tycker jag träningen är till för.

Programridning är jättebra för att checka av som flera andra sagt i tråden.

Hur du än gör så lycka till och rapportera gärna hur det har gått:)

Det är en bra inställning tycker jag, som man verkligen inte förlorar på i alla fall:bow:

Mitt gröna kort är ju ställt på min gamla klubb.
Hur gör jag för att få ett nytt utställt på min nya klubb?

Gröna kortet är personligt och tillhör inte någon klubb, därför behöver du inte göra något med det.

Personligen tycker jag att det är lite mycket prestige eller vad man ska kalla det för att man ska ge sig ut och tävla. Jag tror att dressyren hade kunnat främja till bättre ridning och få folk att våga ge sig ut om man släpper på den där prestigen. Det ska vara ROLIGT att tävla-även om man är dressyrnisse. Det är heller inte hela världen om man blir sist eller om man rider på 40%, så länge man strävar efter att bli bättre! På lokal nivå ska det vara blåbär som tävlar. Jag blir mer irriterad över dom som kommer in och glänser på långt över 70% i dom klasserna (för dom har inte där att göra) än på dom som kanske inte har hästen hundra i formen, eller fattar fel galopp. Det ÄR nybörjaklasser och introduktion för att börja tävla på lokal nivå.

Håller fullständigt med Älgen och Fiarano, det viktigaste med hästhållningen är att man har roligt, gör sitt bästa för dagen och sätter egna mål med sin ridning.
Som jag sade då jag hade egen häst för några år sedan: Den dagen jag anmäler mig till en tävling i hopp eller dressyr med enda målet att vinna eller placeras, är det dags att sluta för då handlar det inte längre om att ha roligt, utan prestige.
Så ut och tävla med dig och var glad för poängen ni får oavsett va andra tycker.:laugh:

PS: Om det är den Älgen jag tror... de saknas fortfarande två därunder när jag är ute på vägen...:p

Nej, det är faktiskt inte speciellt långsökt. (med försäljningsscenariot). Hästköpare som vill ha dressyrhäst brukar kolla tävlingsdatabasen.

Men jag tycker absolut att du ska ut och testa och ha kul! Att jag hade börjat med tränare först, det är en annan femma.

Klart du ska ut och tävla!
Ang registrerade tävlingsresultat, är det inte från regional nivå och uppåt resultat registreras? Dock är det i ts fall inget jag skulle bry mej om!

kl
Klart du ska tävla :D

MEN om jag hade varit i dina skor (sadel :p ) så hade jag först provat på programridning, klubb- eller träningstävling.

Du vet inte hur du själv reagerar första gången i en "dressyrtävlingssituation" med nervositet och allt runtomkring, alltså är en halvallvarlig tävlingssituation mer rättvist mot dig och hästen. Se det som social träning för er :)

fattar nada:confused:
iof inte ovanligt:p
vad är det du saknar? Skor?

tala ur skägget:rofl:

Mitt mistag Älgen, skrev innan jag tittade på din profil, kännde en person i dina trakter som kallas älgen, fast det är en man.
Beklagar missförståelsen:)

Nej, det är faktiskt inte speciellt långsökt. (med försäljningsscenariot). Hästköpare som vill ha dressyrhäst brukar kolla tävlingsdatabasen.

Men jag tycker absolut att du ska ut och testa och ha kul! Att jag hade börjat med tränare först, det är en annan femma.

Men om det här med försäljnung är ett problem är det ju bara att säga till ev köpare att det finns resultat med kassa % för att man själv rider som en kratta. Oc visa film på det så att de ser att hästen inte varit dum. Problemet löst:).

"kikar"
Nix, jag saknar också två saker där nere:rofl: (alltså är jag inte man)

fast vi har en cykelreparatör mm i byn som också kallas Älgen. mitt nick kommer dock från en häst jag hade som kallades så.

Ingen anledning att beklaga sig.Solen skiner:D

Men om det här med försäljnung är ett problem är det ju bara att säga till ev köpare att det finns resultat med kassa % för att man själv rider som en kratta. Oc visa film på det så att de ser att hästen inte varit dum. Problemet löst:).

Dessutom försvinner inte de högre reslutaten hästen har...
De flesta provrider dessutom innan köp och kan göra en egen bedömning.
Så jag håller fullständigt med dig.

KL

Jag kan se två skäl till att inte ge sig ut och tävla:
I: Om man inte klarar att kontrollera sin häst på en tävlingsplats utan riskerar att förstöra för andra ryttare. Man måste kunna styra och stanna även en taggad häst.
II: Om man blir för nervös/tar det på blodigt allvar så man inte ger hästen en positiv upplevelse. Tror dock inte det finns någon häst som läser protokollet och blir besviken över den låga procenten, så länge ryttaren är nöjd och berömmer den.

Om folk inte vill köpa hästen pga. enskilda resultat så är det ändå inte någon jag velat sälja häst till. Det tyder i mina ögon på en bristande förtåelse för att både hästar och ryttare kan ha en dålig dag, att alla är barn i början, och att tävlingar inte är på liv och död.

Den Älg jag tänkte på kör/körde lastbil med V8 och retade mig alltid när vi möttes för att min bil "bara" har en sexa, därav det fattas två.:)
Kke vi ses någon gång i krokarna runt här. :bump:

Tror det är vanligare att man tränar och tränar och aldrig vågar tävla...
Själv minns jag min första tävling med fasa. Jag tänkte att 'en lätt C ska väl vara en baggis'. Hästskrället hoppade över staketet, vägrade gå fram till läktaren och var allmänt tramsig....Men det var nyttigt få en bedömning, svart på vitt vad man behöver träna på (och vad som var bra).

Många där jag red innan som alltid tävlade lätt C och lätt b på klubbtävling. Följden blev ju att vi blåbär kände oss ännu mer som blåbär...många som inte vågade ställa upp.

Jag sitter själv i lite samma sits - min häst är erfaren och stensäker på tävlingsbanan, men jag blir nervös så benen skakar. Dock var ju en av tankarna när jag köpte pålle att han skulle få med mig ut på min första tävling i vuxen ålder, så nån gång i vår tänker jag ge mig ut! Klart du ska testa.

Sen undrar jag hur man kollar hästars resultat i TDB? Jag hitter ingenstans man kan söka på det.

Mitt gröna kort är ju ställt på min gamla klubb.
Hur gör jag för att få ett nytt utställt på min nya klubb?

Gröna kortet är personligt och tillhör inte någon klubb, därför behöver du inte göra något med det.

Ok, tackar.
Tänkte eftersom det med stor text står min gamla klubbs namn på kortet att det kanske skulle bytas..

Svarar alla..

Jag kommer att ställ upp i en Lc här till våren.
Känner mig så pass säker på att jag kan hantera hästen att det känns lugnt för min del.
Värdeminsknig tycker jag är rent absurt att vara rädd för.
Som någon skrivit skulle jag aldrig någonsin sälja en häst till en människa som hänger upp sig på resultat i tdb.
Tycker det är viss skillnad på om man köper en hobbyhäst eller en häst som är ämnad för de stora klasserna, där är det kanske viktigt.
Min häst är min kamrat och ska aldrig bli någon tävlingsmaskin oavsett om hon är hos mig eller någon annan.

Jag tänker alltså tävla för att ha skoj inte för att skaffa hyllmeter med rosettsamlingar!

Såå, snart ska jag anmäla mig till min första dressyrtävling.. :bump:
Kanske ses vi där ute! ;)
Om ni hittar någon som rider på 40-50% så kan ni ju fråga lite försynt om hon kallas för blomskan... :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 395
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar