Skulle verkligen behöva er åsikt i detta dilemma!

Kan ingen förklara?

En efter en försöker komma med tips om hur man ska kunna kringgå avtalet. Kan ingen förklara varför man skulle göra det och svika ett förtroende?

Den tidigare ägaren av hästen ville säkerställa att hästen inte skulle behöva byta hem flera gånger. Därför utgick inget vederlag. Det tycks alltså ha stått helt klart att nuvarande innehavare av hästen inte skulle få överlåta den vidare, då skulle hon aldrig ha fått den.

Förklara för mig varför man ska svika ett förtroende!
Förklara för mig vem som mår bättre av att hästen kanske till slut hamnar på en slakttransport!

Re: Det gäller hästens bästa

Jag får lämna ut hästen på foder om jag vill, på den punkten har hon inga invändningar, mer än att det inte får vara för långt bort så jag kan åka och kolla honom med jämna mellanrum så han har det bra.Det gör man ju givetvis ändå.
Däremot tycker jag själv att byta fodervärd ofta, är ett uselt alternativ, för det kommer han må väldigt dåligt av.
Och långtidsfodervärdar inom en radie på 10 mil växer inte på träd som dessutom ska vara seriösa och passa ihop med min häst.
I det läget (om jag inte hittar en långtidsfodervärd) så är det kanske det bästa att avliva honom om jag nu inte kan ha honom kvar.
Jag vet inte, dilemma är det illefall-
jag kan bara råda andra att aldrig gå med på liknande kontrakt.

Jag får fortsätta att leta.

//

Re: Kan ingen förklara?

Förklara för mig varför man ska svika ett förtroende!
Anledningen till alla tips att kringå avtalet är att det egentligen endast finns tre alternativ, antingen att acceptera, övertala fd ägaren till en annan lösning eller bryta avtalet. Det första alternativet var det frågeställaren ville kringå, det andra vägrar fd ägaren och då återstår det rådgivning kring att bryta avtalet.

Förklara för mig vem som mår bättre av att hästen kanske till slut hamnar på en slakttransport!
Ingen mår bättre av det, men det behöver knappast bli utgången. Det kan lika gärna bli såa tt hästen får ett gott hem och trivs med tillvaron.

Vad som är rätt eller fel är egentligen svårt att avgöra, det är svårt att sia om framtiden. Ingen kan lova att de kan hålla ett avtal (moraliskt, ekonomiskt, praktiskt, etiskt)i 5-10 år framöver eller om man trots goda intentioner tvingas bryta det. Förutsättningarna kan drastiskt ändras på vägen. Var och en får ta beslut utifrån sina förutsättningar, övertygelse och samvete. Det är trådskrivaren som ska leva med beslutet, inte du eller jag.

Vad är värt mest, en väns (hästs) liv eller att hålla avtalet? Det är inget lätt val.

Tack,
Ett mycket klokt svar,
som får mig att fundera lite,
det är ju bara jag som kan ta ett beslut och
sedan även kunna leva med det,

Hälsningar
Hästen

Det är riktigt att det är trådskaparen som ska leva med beslutet, inte du eller jag, men trådskapren har nu bett om råd; därför skriver jag ned mina synpunkter.

Det måste självklart vara oerhört svårt att leva med ett beslut som medför att en häst måste avlivas. Jag tror dock att det skulle vara ännu svårare att leva med att frångått ett avtal och hästen sedan fore illa.

Den tidigare ägaren har velat säkerställa att hon kunde kontrollera att hästen hade det bra, annars skulle den avlivas. Det är svårt att säga att hästen skulle lida av att inte få leva. Det handlar ytterst endast om att slippa ta ett obehagligt beslut.

Trådskaparen berövar inte hästen livet, om den skulle avlivas nu; det beslutet är egentligen redan taget. Däremot har trådskaparen redan gett hästen några extra år.

Ja,
Vad ska jag göra nu då, när jag hittat en häst och väldigt gärna vill ta kontakt med ägaren för mer info?
Jag har sagt till mig själv att jag ska lösa detta problem först , men kan inte låta bli och titta då och då på annonserna och nu sa det bara klick.
Man hittar det man letar efter....

Jag känner mig oerhört egoistisk,
Måste ju försjutton kunna ta ett beslut, jag är ju en vuxen människa.

//

Jag har inget bra svar, tyvärr, det är ditt framtida liv det gäller. Kanske du kan skriva ut den här diskussionen och ge den till hästens fd ägare och sedan ha ett ordentligt snack med henne om hästens framtid. Genom kontraktet har hon tagit ifrån dig handlingsfrieheten åtminstone moraliskt och då bör hon även mer direkt få känna av konsekvenserna.

Ja, jag har faktigst funderat på att skriva ett brev till henne för att förklara på ett bra sätt hur jag känner, eftersom jag har svårt att prata med henne.

Tack för stödet,
//Hästen

Jag tycker att de som försöker få med sådana här klausuler i kontrakt både vill äta kakan och ha den kvar. Vill man sälja eller skänka en häst så måste man acceptera att det nu är den nya ägaren som bestämmer. Sålt är sålt helt enkelt.

Det här är en gråzon och det är inte alls uppenbart att en sådan här klausul gäller. Man kan inte skriva in precis vad som helst i ett kontrakt och tro att det blir juridiskt bindande. Oftast vill man väl inte gå så långt som att pröva det i domstol dock.

Generellt sett håller jag med dig, men jag tycker att detta fall är speciellt. Den tidigare ägaren var beredd att låta avliva hästen, för att vara säker på att den inte skulle fara illa i framtiden.

Nuvarande innehavare fick därför hästen utan ersättning, mot det explicita löftet att hästen inte skulle säljas vidare. När frågeställaren nu vill kringgå avtalet handlar det alltså om att försöka kringgå just det som var orsak till att hon fick hästen gratis.

Egoistisk?

Vänd på resonemanget! Om du inte hade tagit emot hästen, hade den sannolikt varit avlivad redan. Du har alltså gett hästen några extra år, det är inte du som har beslutat att den ska avlivas.

Jag tycker alltså inte att du ska känna dig egoistisk om du nu går vidare med en ny häst. Däremot vore det kanske egoistiskt att inte kunna hålla ett avtal?

Re: Egoistisk?

Det finns även andra synvinklar, vi vet inte varför den fd ägaren står fast vid sin ståndpunkt, din teori är endast en av många möjliga. En annan variant är att fd ägaren hotar med avlivning för att hon vet att trådskrivaren är blödig och älskar hästen och därmed aldrig kommer att avliva den (kontroll men slippa ansvaret) och en tredje att hon egentligen inte är intresserad av hästen och att det helt enkelt är mest praktiskt att avliva den om nu komåpisen inte vill ha den.

Fakta

Jag har utgått från att frågeställaren talar sanning. Sä här skrev Hästen i ett tidigare inlägg:

"Anledningen till att jag inte får sälja honom vidare, är för att hon inte vill att han ska bli en bytarhem-häst vilket är vanligt hos varmbloden och inte heller sluta sina dagar på olaglig slakttranspot.Tanken är god och jag håller med henne på sätt och vis."

Komplicerar du inte diskussionen i onödan, om du anser att "[min] teori är endast en av många möjliga"?

Det värsta är att nu har jag brutit ihop helt.
Jag är bara ledsen när jag är i stallet och idag när jag red grät jag så jag skakade och fick sitta av och gå resten av biten hem.Det kändes hemskt.

Jag orkar inte längre ha det här ansvaret på mig när det gäller hans framtid, det har gått 1,5 år sedan jag bestämde mig för att på något sätt inte ha han kvar.
Har haft honom ute på foder förra året men fick tillbaka honom igen efter 7 månader pga av ändrat intresse hos fodervärden......Risken är att det blir så igen och jag känner mig orolig över det och är väldigt misstänksam mot alla.Jag står ändå med ansvaret om han kommer tillbaka, det är jag som ska lösa ny ryttare och plats.Hur jag än gör så blir det fel.
Nej, detta tar all glädje ur mig just nu och jag känner mig bara så trött.....

Ibland har man i stort sett inget annat val än att fullfölja något som man har påbörjat. Du har valt att skaffa en ny häst, och du har insett konsekvensen.

Det är svårt nu, men hur skulle det kännas om din nuvarande häst vore avlivad? Visshet är ofta bättre än ovisshet.

Jag befarar att du långsiktigt skulle må sämre, om du skulle behöva fortsätta att oroa dig för hästens framtid.

Har du skrivit till den ursprungliga ägaren än?

Vad som än händer, glöm aldrig bort att du har gett hästen flera år redan!

Du har haft en stor press på dig under en lång tid. Inte underligt att du blir trött och ledsen.

För mig är det ofta att jag blir trött av vad jag BORDE göra ist.för vad jag gör...

Du kan t.ex bestämma dig 1 Nu ska jag hitta en lämplig fodervärd inom 4 veckor. Jag lämnar ut hästen, de får en chans, fungerar det inte så avlivas hästen för att undvika att bli en vandringpokal. Vi är ett avslutat förhållande, jag måste gå vidare i mitt liv!

2 Hästen avlivas, jag går vidare med mitt liv

3 Jag behåller hästen tills den dör av ålderssvaghet och accepterar att jag rider dressyr med litet hopp då och då.

Listan kan bli lång men du förstår kanske vad jag menar???

Lycka till/

Att skriva ned vad du känner i ett brev är kanske en bra början. Sen ser du vad ägaren säger. Men häsen är ju din så du borde kunna sälja den.....

Om du själv hade gett bort en häst gratis mot det uttryckliga löftet att den inte finge säljas vidare, skulle du då tycka att det vore okej om den nye ägaren struntade i löftet till dig och sålde hästen ändå?

Nej men jag tycker att antingen behåller man hästen o lämnar ut den på foder (o tar skyldigheten att ta tillbaka den när fodervärden inte längre kan eller vill ha kvar den) eller så säljer man den billigt(tex en krona) med full äganderätt för köparen, allt annat är bara trams.
Att skänka bort den o sedan säga att det enda sättet för den nya ägaren att göra sig av med den är slakt tycker jag definitivt är utpressning.
Den ursprungliga ägaren avsäger sig allt ansvar utan att ge den nya ägaren frihet att avgöra vad som är bäst för hästen.
Akta er för sådana skitavtal.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 277
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar