Skulle ni våga....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 426
C

clownen

Skulle ni våga använda er av en hingst på import där man bara får två doser att seminera med / brunst? (TAI)

Jag har upptäckt att en av hingstkandidaterna till ett av mina avelsston har ovanstående villkor och blir nu lite tveksam till att använda honom, trots att stoet brukar släppa sina ägg snabbt.

Hur skulle ni gjort med era? Hade ni chansat på att lägga ut 10000,- och sen inte fått den tredje dosen om det behövts? Detta känns så jäkla typiskt när jag verkligen tror på denna hingsten till detta stoet...

Kan väl tillägga att stoet inte skall semineras förrän i juli...

Sv: Skulle ni våga....

Ja, jag hade faktiskt vågat. Iallafall om jag känner stoet och vet på ett ungefär när hon brukar ovulera, samt om jag litade på stationen.

För mig så hade hans dräktighetsprocent spelat stor roll också. Hur pass kraftiga är hans spermier?

För mig så hade hans dräktighetsprocent spelat stor roll också. Hur pass kraftiga är hans spermier?
Precis och hur många ston kommer han att betjäna totalt? Det är sånt man inte får reda på förrän efteråt ;)...

Ja, det viktigaste är väl via djungeltelegrafen försöka få svar på hur seminen ser ut. Samt anlita en duktig seminstation. Jag tycker det är SÅ himla tråkigt att man inte får klara besked på seminkvalite´förrän efteråt...Och att man måste hålla till godo med rykten o spekulationer fram tills dess.

Snälla, säg vilken hingst det är!! Nyfiken!

Svårt val det där, men om om stoet är fertilt så borde det gå vägen. Men som sagt.. det är en fråga om hur stor börs man har.
Lycka till/G

När jag seminerar med skick så beställer jag på 3,5 cm och sprutar då nästan undantagslöst stona med Pregnyl.
Oftast så klarar man sig då med ett skick.

Jag ska göra det, visserligen är mitt sto beräknat att föla i mitten av maj, så jag kan börja lite tidigare.
Om vi tänker på samma hingst så är han bara tillgänglig till den 31/7, så då måste din ta sig på första rundan. Å andra sidan får man betäcka "gratis" året efter om man börjar efter den 1/7 om stoet ej tar sig.

Mitt sto har två avkommor, ska få sin tredje i år, och det har varierat lite med hennes ägglossning. Första fölet två semineringar, andra fölet tre semineringar och tredje fölet två semineringar. Som tur är har hon tagit sig på första försöket alla gånger, så jag hoppas på det i år också.

Precis och hur många ston kommer han att betjäna totalt? Det är sånt man inte får reda på förrän efteråt ;)...

Man kan också kolla hur förra betäckningsåret var...antal ston och antal föl... då får man lite hum...men han kanske är grön?

Vem är det då? Det kan väl inte skada att berätta vilken hingst det rör sig om, villkoren är väl knappast hemliga?

Vem är det då? Det kan väl inte skada att berätta vilken hingst det rör sig om, villkoren är väl knappast hemliga?
Nej det är inte ett dugg hemligt, men det var inte det själva frågeställningen handlade om, utan jag ville endast veta om ni skulle våga använda er av dem villkoren-därför utelämnades namnet på hingsten. ;) Det handlar om Stalypso.

Nej det är inte ett dugg hemligt, men det var inte det själva frågeställningen handlade om, utan jag ville endast veta om ni skulle våga använda er av dem villkoren-därför utelämnades namnet på hingsten. ;) Det handlar om Stalypso.

Med honom skulle jag nog våga... :angel:

Det beror ju också på hur perfekt match han är till stoet?

Med honom skulle jag nog våga... :angel:

Det beror ju också på hur perfekt match han är till stoet?
Jag tror att han skulle matcha henne riktigt bra då han både hoppar och rör sig väl vilket är ett krav till detta stoets kandidater. Däremot så är jag tveksam till att han inte är tillgänglig in i augusti, utan att hon måste ta sig så snabbt som möjligt ( redan första skicket) då vill det till att sperman verkligen anländer när den skall. Jag tycker heller inte om att det bara är två skick per brunst. Hingsten passar henne sas. men villkoren passar inte mig :D

Någon som vet varför det bara är 2 skick i sverige men den begränsningen inte är i DK :confused:

Hejsan, det är jag som tar in Stalypso. Begränsningen till 2 doser per brunst gäller alla Sprehes hingstar, och det framgår av deras allmänna villkor. Det gäller därmed även Sprehes danska kunder. Jag tolkar det så, att man har hårt tryck på sina hingstar, vill kunna säkerställa att man kan leverera till så många ston som möjligt och därför flaggar upp att man gärna ser att man seminerar så nära ovulation som möjligt. I Tyskland är det väldigt vanligt att man sprutar stona, vilket oxå kan ligga bakom deras villkor.

Tänk på att det absolut inte finns någon motsättning mellan sto- och hingstägare när det gäller dräktighetsresultat: varje hingstägare vill att hans/hennes hingst ska ha så bra dräktighetssiffror som möjligt! Låg dräktighet är den sämsta reklamen för en hingst, och därför försöker de allra flesta hingsthållare också att hjälpa till så mycket som möjligt för att ston som betäcks/semineras med hingsten också blir dräktiga. När det gäller ston som semineras sent på säsongen har många tyska hingsthållare generösa villkor för att stoägaren ska ha en chans att betäcka sitt sto tidigt året därpå.

Jag ska ner igen till Sprehe direkt efter påsk, och kommer att ta upp en del frågor som vi här i Sverige tycker är fullständigt normala medan man i Tyskland anser att det är hingsthållarens ensak. Jag hoppas kunna redovisa en del svar efter det besöket! Ni får ha koll på hemsidan... ;)

Tack för ditt svar! :bow:

Anledningen till att jag ändock inte törs använda mig av dem villkoren är att det skall fungera med transportena från tyskland till Sverige också.Det hade jag fruktansvärt dålig erfarenhet av förra året. Dessutom flera gånger på raken. Detta ledde till att flera brunster gick om intet och hon fick sprutas in i nya brunster, men sedan så kom inte nästa skick heller så då försvann även brunst nr: två. Den säsongen så var jag glad att inte sperman var till endast ett begränsat antal brunster...

Hoppas ändock att du får många ston till honom och att inte alla är lika fega som jag....Jag skulle så gärna betäckt med honom men törs tyvärr inte.

Lycka till med avelssäsongen 2008!

Senast ändrad av en moderator:

Stackars dig, det var inte någon rolig erfarenhet, det förstår jag! Transportbolagen kan vara hopplösa, men jag måste säga att de hingsthållare jag samarbetar med har varit otroliga på att samla hingstar vid de mest otänkbara tider, packa dubbeldoser, sträckköra till flygplatser eller jaga kurirer, allt bara för att "mina" stoägare inte skulle bli lidande... Betr Sprehe tror jag även de kan ställa upp med extraskick om det behövs.

Lycka till själv - och ge inte upp drömmarna trots dina motgångar förra året! Förresten slår det mig nu: har du inte rätt att betäcka om stoet i år utan kostnad eller till reducerad kostnad? Mina hingstägare är generösa med sina villkor just om stoet inte blir dräktigt, särskilt om man börjar sent på säsongen. Du kanske kommer billigare undan i år?? Bara en tanke... Lycka till hur du än gör!!

Senast ändrad av en moderator:

Stackars dig, det var inte någon rolig erfarenhet, det förstår jag! Transportbolagen kan vara hopplösa, men jag måste säga att de hingsthållare jag samarbetar med har varit otroliga på att samla hingstar vid de mest otänkbara tider, packa dubbeldoser, sträckköra till flygplatser eller jaga kurirer, allt bara för att "mina" stoägare inte skulle bli lidande... Betr Sprehe tror jag även de kan ställa upp med extraskick om det behövs.
I mitt fall från förra året så skötte sig hingstägaren nere tyskland också exemplriskt då han verkligen gjorde vad han kunde, men det hjälpte ju inte när sperman sedan hamnar helt fel. Tyvärr.

Men det är historia nu...

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 930
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 942
Senast: Molekyl
·
Avel Skriver för en kompis och hennes sto. Stot födde för några dagar sedan ett välskapt hingstföl. Stot är insiminerat 4 ggr under samma...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 710
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna