seminerad med två olika hingstar på samma brunst??!!

Sv: seminerad med två olika hingstar på samma brunst??!!

Det kan ju faktiskt vara så att hingst 1 är pappan, oberoende på vad de på seminstationen säger.

En del spermier är läskigt långlivade.

Jo, jag vet, men nu var nog mortaliteten på de som hon seminerades med den 12 inte så bra för att inte säga usel. Det berodde inte på hingsten utan andra saker i hanteringen av sperman.

Ska bli spännande iallafall. Jag hoppas ju lite på att hingst 1 är pappan eftersom det var jag som föreslog den, hingst 2 är också en mkt bra hingst men kanske inte lika "rolig".

nu var nog mortaliteten på de som hon seminerades med den 12 inte så bra

Förlåt, men kunde inte låta bli. Mortalitet= dödlighet
Motilitet= rörlighet.
Antar att det var motiliteten du menade?

eeee, japp, skrev lite fort där...självklart menade jag motilitet....hmmffp:o, skäms.

Förutom att det verkar ofattbart korkat att byta hingst mitt i, jag hade ju hellre velat att de sprutade för att påskynda i första hand.

Sen måste jag ju ifråga sätta varför i hela friden man seminerar 4 ggr på en brunst... En gång är ju tillräckligt men jag kan köpa två ggr om man är osäker.
Jag skulle bli nipprig om min station seminerade så många ggr..

Jag har 1 seminering/brunst på samtliga mina ston de senaste åren då jag varit på min nuvarande station. (kan ha förträngt nån men jag är ganska säker)

För övrigt så var det någon annan här på buke som också seminerade med 2 hingstar i samma brunst förra året eller om fölungen föddes 2008, det ska jag inte svära på men det var rätt nyligen. Då var hingst ett i väg på tävling så de tog reserven istället.

Sen måste jag ju ifråga sätta varför i hela friden man seminerar 4 ggr på en brunst... En gång är ju tillräckligt men jag kan köpa två ggr om man är osäker.

Jag har 1 seminering/brunst på samtliga mina ston de senaste åren då jag varit på min nuvarande station. (kan ha förträngt nån men jag är ganska säker)

NAturligtvis så strävar väl alla att seminera så få gånger som möjligt.
Och vi har haft en eller två omgångar på ston.

Detta beror ju på att om du står med en 5:a så beställs det.
I stort sett alltid så har ägget gått två dagar senare.
MEN det finns undantag.

Idag så används också diverse hjälpmedel för att påskynda ägglossning och spara på hingstar.
Men frågan är om vi kanske biter oss i baken i slutänden då det skall pregnylas i ett kör?

Vad jag förstod då jag gick på seminkursen var att hormoner skall användas enbart i undantagsfall.

Men frågan är om inte just hormoner används mer och mer för varje år.

Nu vet jag att det nästan är mer regel än undantag att spruta märrar på dom stora stuterierna.

AM

När jag kollat fakturorna från de 2 senaste åren så har det bara använts Pregnyl en gång på mina och om jag inte minns fel så var det pga röda dagar som vi "safeade" I övrigt är det 1 skick/brunst utan Pregnyl på mina.

Däremot beställdes det ytterligare ett skick på den ena förra året för säkerhets skull som sedan kastades. Men då sa vetten också att ägget med största sannorlikhet skulle gå men beställde en då om ut i fall att.

Jag tycker att 2 skick är helt OK men att ha 3-4 skick på varje sto i varje brunst tycker jag inte är rättvist, inte för hingsthållare, sto ägaren eller för stoet resp hingsten.
Då hade jag bytt station...

Fast ibland spelar stona en ett spratt, även om stuteripersonalen är kunnig.
Vissa kan stå med mjuka 5 cm ägg i en vecka, och börjar man då beställa på en 3,5a så blir det några skick.
Jag föredrar att pregnyla, speciellt när jag vet att hingstarna är populära/har ont om sperma.

Jag har seminerat min 3-åring 4 ggr på en brunst i år...pga att hennes mor och två systrar till denna aldrig står m ägg mer än ca 5 dagar, så utan att veta hur detta sto fungerar så har det varit på "order" av mig att bakt.prova och seminera på ägg som är 3.5 och större, sen har damen inte velat släppa ägget så sista seminering i måndags(4:e) på denna brunst samt sprutning med Hcg och betessläpp utan koll på när hon OV, koll om 17 dygn e seminering i stället.

Jag tycker att 2 skick är helt OK men att ha 3-4 skick på varje sto i varje brunst tycker jag inte är rättvist, inte för hingsthållare, sto ägaren eller för stoet resp hingsten.
Då hade jag bytt station...

Och för mig är det viktigare att få dräktigt varje år även om jag också föredrar färre skick... Men varför chansa?

Men då har du ju också en anledning till att det bör semineras mer än en gång för att inte missa.

Självklart är det viktigast att få dräktigt men det finns åtskilliga stationer som seminerar på små ägg som inte är i närheten av att gå, undantag finns alltid där det kan vara bra att seminera flera ggr för säkerhets skull men knappast på alla ston.

Väldigt märkligt att min station har sådan väldans hög dräktighets % där det är mer regel än undantag att seminera så få ggr som bara möjligt jämfört med de som seminerar flera ggr/brunst på alla ston.
Borde ju vara tvärt om kan man ju tycka, flera gånger borde ge större chans på dräktig och färre missar.. :grin:

CK; jag pratar generellt, det finns så klart alltid undantag men fortfarande, det måste vara relativt få ston som man verkligen behöver seminera 3-4 ggr?? alltså sådanna som tex står länge med ett stort ägg.
Jag föredrar helt klart pregnyl framför massa skick, inte bra att vara där och klabba för mycket tycker jag.

Men förra året svor faktiskt både jag och min seminvette lite över att vetten inte är en sån som betäller i "onödan", hade det gjorts så kanske jag hade fått sperma på min tilltänkta hingst, nu var den slut och då står man ju längst ner på prioritets listan (nytt sto på TAI alltså) hade mitt sto redan varit påbörjat fanns ju chansen att jag hade fått sperma då någon annan hade prioriterats bort. Det vet man ju aldrig men då hade ju möjligheten funnits. Nu är jag o andra sidan grymt nöjd med bytes hingsten så det gjorde ingenting i slutändan.

Men då har du ju också en anledning till att det bör semineras mer än en gång för att inte missa.

Självklart är det viktigast att få dräktigt men det finns åtskilliga stationer som seminerar på små ägg som inte är i närheten av att gå, undantag finns alltid där det kan vara bra att seminera flera ggr för säkerhets skull men knappast på alla ston.

Ja, när man inte känner stona så är det ju inte lätt ffa om dom dessutom inte visar intresse för hingst förrän efter ovulation som 2 av mina 4 ston gör...

Jag prioriterar också få semineringar om jag har möljighet oavsett om det är TAI eller AI pga Infektionsrisken. Det ena stoet (min gamla)är mkt känsligt och kan "kladda" där bak efter ett par dagar e insemination, men nu har hon ju behandlats och sköljts de sista åren varje gång i samband med insemination så det har ju fungerat.

Visst hänger dr procent mkt på seminvet. Men på mkt annat oxå... Vissa stationer får många problemston också och det drar ner % antalat dr.

Men förra året svor faktiskt både jag och min seminvette lite över att vetten inte är en sån som betäller i "onödan"
,

Har du olika veterinärer till gyn och semination?

Jag har samma till allt, ev semineras stona av andra personer än av vet efter UL-koll.

Nej jag har samma till allt, vetten är även föreståndare till stationen. Uttryckte mig otydligt ser jag nu.

Min station får även mycket problem ston just pga sin höga dr % så den är riktigt bra trots det.
Min vette har inte känt något av mina ston när jag kommit dit första gången med dom så jag tror mycket hänger på inte bara erfarenhet utan framförallt känsla för det.

Min station får även mycket problem ston just pga sin höga dr % så den är riktigt bra trots det.
Min vette har inte känt något av mina ston när jag kommit dit första gången med dom så jag tror mycket hänger på inte bara erfarenhet utan framförallt känsla för det.

Absolut! Håller helt med dig:)

Sen har man ju hört en del skräck historier, jag pratade en del med hingsthållare (de som sysslar med FAI) för 2 år sedan och de hade en del dåliga erfarenheter av vissa stationer som de helt sonika vägrade skicka sperman till eftersom de visste att den gjorde lika mycket nytta i slasken.
I år tycker jag man sett på flera hingsthållare som har FAI att de rekommenderar enbart vissa stationer och nekar att man vill seminera på andra. Helt rätt tycker jag, det sparar oss stoägare tid och framförallt pengar och det är synd på sperman som går till spillo för klantiga seminatörer...

Jag tycker absolut att man ska släppa ut statistsk varje år på stationerna så man har bra information.
Jag prioriterar själv att stationen själv skyltar med sin %, drivs av en veterinär som gärna dessutom avlar själv så vet man att de lägger manken till. :)

Ja, än en gång håller jag med till 100% för mycket kloka ord och sakligt inlägg, Bra att hingsthållare också ställer krav på stationsveterinärerna! Det ökar ju statistiken och säkerheten för alla.

KL

Hade mitt sto varit brunstigt och jag sagt ja till byte av hingst så ok. Lätt att kolla bytet med det obligatoriska DNA-provet.

Ja, än en gång håller jag med till 100% för mycket kloka ord och sakligt inlägg, Bra att hingsthållare också ställer krav på stationsveterinärerna! Det ökar ju statistiken och säkerheten för alla.

Det finns tvärtom historier också.

Vet en mycket bra frys-station med hög dräktighet som kritiserade kvalitén på ett fryst skick till agenten.
Ett skick som betalades per strå och väldigt dyrt.

Sånt tolereras visst inte. Så då anlitar inte agenten denna station längre.

AM

Ja, visst är det ju så. skrev i en annan tråd om detta där jag är så förb...nad.
Men inom halvblodsavel har vi inte agenter som bla inom fullblodsaveln utan här bestämmer och beställer vi stoägare själva via våra seminstationer sperman. Stationen kan inte hindra "affären", bara avråda om dom vet att kvaliten på sperman är dålig. Ansvaret ligger helt hos stoägaren också transporten av fryst sperma från utlandet...:confused: Otroligt nog! Så packar dom för lite kväve och det är tinat vid framkomst så är det på köparens ansvar:eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka