seminerad med två olika hingstar på samma brunst??!!

Sv: seminerad med två olika hingstar på samma brunst??!!

Ja, visst är det ju så. skrev i en annan tråd om detta där jag är så förb...nad.
Men inom halvblodsavel har vi inte agenter som bla inom fullblodsaveln utan här bestämmer och beställer vi stoägare själva via våra seminstationer sperman. Stationen kan inte hindra "affären", bara avråda om dom vet att kvaliten på sperman är dålig. Ansvaret ligger helt hos stoägaren också transporten av fryst sperma från utlandet...:confused: Otroligt nog! Så packar dom för lite kväve och det är tinat vid framkomst så är det på köparens ansvar:eek:

Vad menar du, fullblodsaveln använder ju inte semin överhuvudtaget, alltså fryst (FAI) är också uteslutet. Endast Naturlig betäckning tillåts.

Tycker faktiskt att det har blivit lite väl mycket fokus på spermahandel, inom halvblodsaveln. Men valet är stoägarnas, antingen kan man gynna de som tar fram inhemska hingstar, eller importerar hingstar och får dem GDK i landet. Då är det också betydligt enklare att besiktiga hingsten, få "objektiv" information från flera källor.

Om man faller pladask för den braskande reklamen utifrån, skickar märra utomlands, eller hoppas på det bästa, (att flytande kvävet inte ångat bort), i lådan man beställt, så är ju det en kalkylerad risk man tar.

O, forna tiders stationshingstar! Kunde besiktigas i lugn och ro, kanske t.o.m. provridas. Hingsthållarens rekommendationer spelade stor roll. En enklare tid utan alla dessa valmöjligheter, skulle man ta hingst ett eller två, om det nu fanns två hingstar på station? Faktiskt många internationellt gångbara hästar föddes upp på det sättet också.

Förlåt skrev fel...Menade trav avel, Tänkte på fullblodsavel som har agenter vid försäljning av hingstar etc.... Har inte hör "agenter" på travar sidan, därav ihopkok av allt, sent på kvällen...;)

Sen kan jag tillägga: Jag använder gärna inhemska hingstar, OM dom är tillräckligt BRA!
Som det är nu så väljer jag också spermaimporter, men jag undviker i det längsta FAI. Helt enkelt för att om vi skall hänga med i konkurrens kraftig avel så måste vi också hoppa på det snabbtåget som går utomlands och som ligger flera år före Sverige i Avelsframsteg.

Skickar inte sto med föl utomlands med tanke på risken för fölungen...Då är det smidigare att importera sperman...

Senast ändrad:

Vem kom på den lysande idén :idea: att byta hingst :eek: det låter för mig helt intelligensbefriat :o

Så nu måste det vara DNA som gäller :mad:

Ja, visst är det ju så. skrev i en annan tråd om detta där jag är så förb...nad.
Men inom halvblodsavel har vi inte agenter som bla inom fullblodsaveln utan här bestämmer och beställer vi stoägare själva via våra seminstationer sperman. Stationen kan inte hindra "affären", bara avråda om dom vet att kvaliten på sperman är dålig. Ansvaret ligger helt hos stoägaren också transporten av fryst sperma från utlandet...:confused: Otroligt nog! Så packar dom för lite kväve och det är tinat vid framkomst så är det på köparens ansvar:eek:

FAst visst har halvbloden agenter??
Vet att det finns en som tar in från Tyskland.

AM

Nja eller Ja elle Nej...:confused: Det kallas inte agenter utan rakt av: Spermaimortörer.

Nja eller Ja elle Nej...:confused: Det kallas inte agenter utan rakt av: Spermaimortörer.

OK

För mig är det saamma sak.
Fast dom kanske skulle kallas grossister ;)
Importerar från överallt och skickar sedan ut till utvalda stationer.

Visst är jag jobbig?? :p:D

AM

Jag har arbetat på ett par seminstationer under flera säsonger och aldrig bytt hingst under en brunst. Däremot bytt hingst precis när man ska beställa sperma för att hingsten inte funnits tillgänglig av olika anledningar.
Min vart dräktig på 3,5 ägg 2005, varken jag el vet trodde det så vi diskuterade provtagning och behandling inför nästa säsong då det var sent på säsongen. Men hon var dräktig med tvillingar så det blev en extra koll på 40 dar o då var ena fostret resorberat. Vet trodde det för på första UL så var den ena blåsan lite oformlig, hittar inte ordet, och hon väntade därför med o klämma.
Sån tur för mig!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka