Skulle ni våga..

Lenis

Trådstartare
..köpa hund som ska tas in från utlandet? Ser rätt många såna annonser på blocket & vovve, där valpar förmedlas och ska levereras med alla papper etc.

Det är ju ett faktum när det gäller vissa raser att det är mkt svårt att få tag på en valp i sverige (krysarik, ETT m fl). Men skulle ni våga ta in en hund så?

Jag kan leva utan att hälsa på valpen när den är 4-5 v, hittills har jag flera gånger litat på uppfödarens omdöme och har själv haft hand om en dvärgpinne inplockad från annat land. Dock var det en svensk uppfödare som åkte dit & plockade hem honom. Men det känns annorlunda, i dessa fallen vet jag inte om man kan få prata med uppfödaren alls? Och tänk om det blir strul med pappren? Eller är det bara jag som är sjukt misstänksam?

Sv: Skulle ni våga..

Skulle aldrig köpa hund via bulvan. Vet flera som blivit lurade. Vill du ha en speciell ras från ett visst land , ta själv kontakt med rasklubben i det landet och be om hjälp.

Jag skulle inte göra det, om jag inte kände till den utländske uppfödaren väl. Det finns rätt många bra uppfödare utomlands och kommer valpen från en känd kennel vore det inga problem. Dock kommer ju då valpen direkt från sin uppfödare och inte genom förmedlare.

Förmedling är en form av hundhandel som jag är mycket skeptiskt till. Dels har man ingen kontakt med den verkligen uppfödaren och får således bara andrahands-information om valparnas uppväxt och föräldrarnas mentalitet. Dels ifrågasätter jag förmedlarens motiv. Pengasyfte och valpar går sällan bra ihop har jag märkt och få seriösa uppfödare släpper iväg sina valpar via förmedlare. Det är inte riktigt samma sak som att en svensk uppfödare agerar mellanhand.

Direkt lurad tror jag inte att man blir, men det kan ju komma vilket skräp till hund som helst. Även hundar med papper kan vara kassa mentalt eller dåligt hanterade.

Jag kan tänka mig att köpa en hund från utlandet men då ska jag ha tittat ut den själv och valt uppfödare omsorgsfult, det ska även finnas tävlingsmeriter och känd mentalitalitet på föräldrarna (gärna längre bak i släkten också).

Att bara ta in en hund vilken som helst från utlandet hade jag aldrig gjort och jag ser ingen riktig mening med det heller.

Min ena hund är importerad från Spanien som 1½ åring. Där hade jag inte en susning om vad jag fick, mer än att jag visste vad jag hade hade vänta i och med raserna.
Dock blev det hur lyckat som helst, men det kunde lika gärna blivit en mardröm.

Angående att köpa valp från utlandet så ser jag nästan ingen skillnad.
Jag hade åkt och hälsat på precis som hos en uppfödare i Sverige, och även kollat upp föräldradjur osv som vanligt.

Tycker det mesta är sagt.
Kan bara hålla med övriga.
Jag hade inte heller köpt via bulvan, om det inte var någon jag kände och litade på.
Tex en uppfödare i resen som samtidigt tog in ett kullsyskon, det är liksom en annan sak.
Men det här var via annons....
Nej jag hade inte gjort det.

Jag har en bekant från ett europeisk land, som tror sig ha kommit på ett smart sätt att känna pengar
Han pratar om att köpa upp valpar av småraserna på någon sorts marknad
(fråga mig inte vad det är, för fick inget vettigt svar, bara att det var någon sorts marknad med grönsaker och djur:confused:)
Ta in valparna i Sverige och sälja dom dyrt.:idea:

Han har klart för sig att han måste fixa tillstånd och sånt.
Han frågade mig om jag trodde det var lätt sålt och hur mycket han kunde sälja valparna för...
Han blev nog lite överraskad när jag skrek NEJ!!
Den här mannen vet inget om hundar överhuvudtaget utan skulle enbart göra detta för att känna pengar.
ingen idé om hur han skulle sköta/ta hand om valparna alltså, eller vad han skulle göra med dom som han ev. inte fick sålt.
Såg lite lustig ut i blicken när jag upplyste honom om konsument köplagen…
(dock är jag inte helt säker på om det hade drabbat honom, han är ju bara mellanhand och valparnas uppfödare finns i annat land där denna lag inte finns, men inget jag upplyste om att jag inte viste…):angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 529
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 536
Senast: Extrakonto
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 847
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025