skulle ni sälja eran häst hit??

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sevlan

jag har ett varmblodssto på 10år,
snäll och så på alla sätt och vis men vi passar inte ihop längre, så jag har bestämt mig för att sälja henne eftersom jag inte riktigt kan ge henne tiden hon behöver längre.
(jag har 2 barn och väntar nr 3.)
iallafall...
idag vart det en kvinna här och kika på henne,
kvinnan vart supertrevlig på alla sätt och vis och jag tror mycket väl att de kan passa ihop men...
kvinnan skall ha henne uppstallad i ett stall där de har travverksamhet och inackorderingar...dvs ca 15 boxar med hästar, och det är ganska mycket rörelse, om än att det är ganska lugnt.
sen blev jag lite fundersam när hon nämnde tiderna när de tar in och ut hästarna:
morgon ut ca 6-6.30
in ca 15-15.30 (nämare kl 15 under vinterhalvåret)
detta blir då alltså ungefär 9 timmars utevistelse och 15 timmar i box.
Mitt sto har aldrig stått i box så många timmar och kan lätt bli tjock om bakbenen om hon står för länge i box (kvinnan vet detta) och att stå 15 timmar i en box, vet jag inte om jag vill att hon skall göra...
sen släpps de inte på bete förrän efter midsommar och tas in igen i augusti... kort sommarbete kan jag tycka då de då alltså från augusti-juni står i box ca 15 tim/dygn.
skulle ni sälja hit om ni vet hur hästen kommer att vara uppstallad?
kvinnan är helt okej, men jag är osäker på timmarna för uppstallning.

Hon är van vid att komma ut på morgonen:
ca kl 6-7
och in ca 20-21
fodras frukost i boxen (kraftfoder inne och hö ute), lunch ute, eftermiddags hö ute, kvälls mat med kraftfoder i boxen.
sen släpper jag ut mina hästar när snön är borta (runt sista veckan i maj, och de kommer inte in innan den första snön kommer.

Hur skulle ni göra?

Sv: skulle ni sälja eran häst hit??

Utevistelse 9 tim/dag är helt ok tycker jag. Många hästar har betydligt kortare tid utan att för den skull betraktas som dåligt skötta. Kvinnan ska väl inta bara ha hästen i hagen? Under en del av de resterande tiden kommer kanske hästen ut och blir riden eller körd?

Det finns ju många andra aspekter som är viktiga - har hon råd att ha häst (veterinär/försäkring/hovslagare mm), finns det bra foder, är hon kunnig och eller har tillgång till kunniga stallkamrater, har hon för avskit att behålla hästen länge?

Lycka till, vad du än väljer!

Skulle aldrig sälja, skulle inte kunna leva med gott samvete när jag vet om att min häst skulle stå på box 15 timmar per dygn.

Och tillägger, ingen livssituation eller stallplats varar ju som bekant för evigt, huvudsaken måste vara att du säljer till en person som har vettiga årikter när det gäller hästhållning.

Om du är osäker, sälj inte :)
Du ska ju inte behöva gå och ha magont efteråt för att du inte vet om du gjort rätt eller inte, du hittar säkert nån annan bra köpare som har möjlighet till bättre in/utsläpp

Och tillägger, ingen livssituation eller stallplats varar ju som bekant för evigt, huvudsaken måste vara att du säljer till en person som har vettiga årikter när det gäller hästhållning.

Vettiga åsikter är för mig inga vettiga åsikter när hästen ska stå inne 15 timmar per dygn.

Som tidigare skrivits kommer väl hästen förhoppningsvis aktiveras några timmar om dagen. Sen undrar jag varför hon måste ha insläppet 15 bara för att travhästarna ska in då ? Hon måste väl själv åka ut till sin häst varje dag och kan ju då ta in hästen själv.

Jag skulle ha gått på magkänslan. Tror att den kan leda dig rätt. (Eftersom du frågar här är du väl hyfsat osäker?)

Du vet ju oxå fakta om vilka rutiner de har -och de passar inte din häst.
Kvinnan har fått veta att hästens ben blir tjocka av för mkt innevistelse -vilket hon inte verkar lägga ngn större vikt vid.

Sälj inte din vän till ett ställe där du redan innan både känner och vet att det kanske/troligen? inte blir bra för henne.

*kl*

Sålt är sålt tycker jag. Du kan sälja till en toppenköpare som ska hästen i det eller det stallet och lovar guld och gröna skogar. Sedan kan allt bli sk*t i alla fall, se bara på den dåren som lurade till hästar och sedan slaktade dem! Man vet aldrig!

Men det som inte många vet angående travstall och deras hästhållning (nu kommer väl alla travisar här bli galna) är att i de flesta travstall står hästarna inne helt på söndagar (personalbrist?) och släpps ej ut alls (med vissa undantag). DET skulle jag inte gilla!

Är stallet bra för övrigt så är det väl bara att flytta? Och att den blivande ägaren och hästen passar bra ihop. Hade det varit 4 timmars utevistelse eller liknande så hade jag tyckt att det var i klart minsta laget, men runt 9 timmars utevistelse är ju ändå det normala. Sen kommer hon när hästen står inne och pysslar och rider eller vad hon nu gör. Så tänker jag iaf. att man undviker att komma när hästarna går ute och istället kommer när de bara står inne.

Min häst är ute vid 09:00 och kommer in 17:00, vintertid 15:00 (fast jag vill gärna ha honom ute längre än så).

tack för alla bra svar.

kvinnan är 52 år och har haft häst när när hennes barn vart små, men fick sälja pga tidsbrist och har nu på "äldre"dar börjat på med hästar igen.

som jag fattade det för, så sköter stallägaren alla in och utsläpp, fodringar, mockningar m,m, så det enda man själv behöver göra är att rida de dagar man vill.
och jag tror inte att hon kommer att rida varje dag... kanske 3-4 dagar/vecka.
och då blir det 4-3 dagar då hon kommer att stå i box 15/tim/dag och det känns inte rätt.

jag säljer enbart min häst för att jag själv inte har tiden längre (är som sagt gravid med barn nr 3 på G) och vill ge min häst den tiden hon förtjänar.

nu när jag läser vad jag själv skrivit så kommer hon förmodligen inte att säljas till denna kvinna...
men jag skall prata med henne igen på söndag då hon kommer och provrider igen....

visst som nån skrev, sålt är sålt och sen kan de göra vad f*n de vill göra med hästar (slakta, rida sönder osv) men målet med att sälja är väl ändå att försöka hitta ett så bra hem som möjligt och alla som köper häst kan ju inte vara puckon?? eller hur?
så man får la försöka göra så gott man kan och hoppas på det bästa. för mer kan man ju inte göra när man säljer häst, inga kontrakt i världen om att de skall höra av sig om de vill sälja vidare och sånt, gäller ju tyvärr inte....så det är la bara att bita ihop och leta vidare.
allt ska ju kännas rätt.

ursäkta mitt flummiga svar... men ibland är det bra att få ha Buke att ventilera tankarna hos :D

För mig är personen viktigast när jag säljer en häst. Har i och för sig inte sålt fler än två, den ena till turridning och den andra som hopphäst till en stor ridklubb. Alltså var det ingen enskild person i något fall - men - det viktigaste för mig är att köparen känns bra och kunnig.
Många vill absolut inte sälja till någon form av lektionsverksamhet, själv tycker jag att hästarna har det jättebra där eftersom de är så påpassade och måste skötas väl. De får rätt mängd foder på fasta tider och de får motion.
Hästen jag sålde till ridklubben såldes efter ett par år vidare till en familj som ville köpa henne från mig, men de hade då inte råd.

Det viktigaste för hästen är nog inte att stå ute i en hage största delen av dygnet utan att bli väl omhändertagen, motionerad och älskad av sin ägare.

Så om du tycker att köparen är bra i allt övrigt utom att hästen i ditt tycke får vara inne i stallet för mycket, tänk över det noga innan du tackar nej.

Lycka till!

Det är ju relativt "många" timmar ändå. De flesta stall som har ngn sorts verksamhet brukar ha hästarna ute ännu mindre.

Och även om du nu säljer till någon som för närvarande har lösdrift (exv) så är det ju inget som säger att Den personen inte flyttar till ett dåligt stall.

Personligen skulle jag värdesätta köparens syn på hästar och hästhållning i första hand.
Är kvinnan mån om hästen så kommer hon förhoppningsvis byta stall om hästen nu itne skulle trivas.

Jag tycker du gör rätt om du inte säljer.
Men kanske skulle du ringa upp och tala om det för spekulanten innan hon provrider igen. Själv hade jag nog tyckt det var lite tråkigt att komma och provrida om säljaren redan bestämt sig för att inte sälja...
Eller hoppas du att hon ska vara beredd på att se sig om efter en annan stallplats? I så fall kan det ju vara bra att ta det "live"...

Jag skulle inte sälja dit om jag kände mig så osäker som du. Men personligen ser jag inga direkta fel i hennes hästhållning av det du nämner.

jag hoppas, precis som du skrev, att hon ev kan överväga att ta en annan stall plats, alternativt om vi pratar mera och jag ev kan få åka och kika på stallet innan jag bestämmer mig.
jag har fått tele,nr till stall ägaren och så, för att kolla referenser, och jag vill mest prata med kvinnan igen för att se om jag skulle kunna kika på stallet innan jag bestämmer mig helt.
och jag tror att hon kommer att gå med på detta.
hör av mig i morgon om hon kommer och provrider...
vi pratade som sagt i fredags och hon vart här och red men ville inte komma på söndag om det regnade igen (spöregnade i fredags när hon provade) utan då skulle vi ta det en annan dag när mitt sto är lite piggare och inte alls regntrött :grin:

jag får lov att väga för delar mot nackdelar och sen bestämmer jag mig.
kvinnan är för övrigt en väldigt trevlig person och verkar ha en trevlig syn på hästar, då hästen hon nu köper skall vara med livet ut.
så hon är inte ute efter att köpa och sen sälja om 2 år igen.

ja ja, vi får se hur det går. :)

Jag hade inte haft problem med att sälja till någon som henne. Hon verkar vettig, och jag ser det som en fördel att hon har hästen uppstallad hos någon som har så fasta rutiner. 9 timmar ute tycker jag är helt ok.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar