Skulle ni röntga?

Cyllene

Trådstartare
Har en 4-åring som har rejäla gallor i haslederna. Med andra ord ganska stor risk för lösa benbitar. Hon är stor och gänglig och växer fortfarande

Hon verkar odck inte ha några besvär av det utan fungerar bra.

Hur skulle ni göra? Röntga och operera om så behövs? Köra på så länge det fungerar som det gör?

Hur stor risk är det att detta kommer störa henne om det är lösa benbitar?

Jag har bara haft små hästar som växt långsamt innan, så detta är nytt problem för mig.

Som det känns nu så röntgar jag nog henne i vinter, men jag vill veta hur ni hade gjort i samma situation.

/C

Sv: Skulle ni röntga?

En berömd kuggfråga ;) De kan ju vara galliga för att de växer och/eller för att de anpassar sig till arbete. Om du då röntgar och hittar lös/a benbit/ar så vet du dels inte om de stör/har med saken att göra egentligen, och har hästen inga symptom (läs hälta) så får du betala en ev op själv. Och har de risker en op medför.

och du inte opererar eftersom hon inte har problem så kommer ju de där benbitarna 'hemsöka' dig såfort hästen inte är 110% fräsch och fungerar super. Och vi vet ju alla att unghästar inte alltid beter sig välartat och går som klockor. Varje gångd et är en 'dålig dag' så kommer du noja över benbiten, om det kaaan vara den.

JAG skulle röntga eftersom jag är en nojig fan, men om jag ska försöka råda någon ANNAN så skulle jag faktiskt sikta på ett böjprov nu, är hon ren på det så ingen röntgen men hålla koll. Är hon halt på böjprov så röntga. Om hon fortfarande är gallig iefter nyår skulle jag köra en röntgen då oavsett (för att få en ev OP inpassad bra till betesgång etc)

Tänker precis som du!

Hon är ren på böjprov. Gallorna har funnits där de tre månaderna jag haft henne.

Tror dock jag röntgar i nov så jag kan få op passad till vintervila och istället kunna ha igång henne i sommar-höst.

Läste noggrannare nu. Så om det inte finns någon hälta el besvär så får jag betala själv?

Intressant.

Men säg rent hypotetiskt att hästen inte visar hälta utan kanske inte vill belasta riktigt, tex vid galoppfattning osv?

Nu är ju det lite svårt att se då hon är nästan lika gallig på båda bak.

Nu funderar jag hej vilt...

Jag är en nojig människa så jag hade röntgat för att få veta hur det ser ut i benen. Och om det fanns lösa benbitar så hade jag velat operera.

Jag har en unghäst som haft rejäla gallor bak, framförallt på sommar halvåret, jag har valt att inte röntga, så länge jag inte misstänker något, hennes släkt har inte haft några lösa benbitar och de är noga kollade.

Jag vill inte leta efter problemen, om de inte gör något ont.

Min gamla märr, nu 28 år, har alltid haft stora hasledsgallor, hon är inte röntgad, har aldrig varit halt, skulle faktiskt vara spännande att kolla henne när jag tänker efter....

Cyllene skrev:
Läste noggrannare nu. Så om det inte finns någon hälta el besvär så får jag betala själv?

Intressant.

Men säg rent hypotetiskt att hästen inte visar hälta utan kanske inte vill belasta riktigt, tex vid galoppfattning osv?

Nu är ju det lite svårt att se då hon är nästan lika gallig på båda bak.

Nu funderar jag hej vilt...

Då betalar antagligen inte bolaget =/ Min Kele har en lös benbit i kotleden HB. Hon har ju jojat in och ut på klinik med sjuka ledinflammationer på i princip alla ben och alla leder - UTOM kotleden HB. HB har alltid varit det ben som varit 'bäst' med. MEN, hon SPARAR det benet konstant. Och hade från början en muskelatrofi där.

Hon är så försäkrad man kan bli, mot dolda fel och rubbet, har en utökad vetvård osv osv. Bolaget betalar utom tvekan OM hon visar hälta. I nuläget betalar de INTE.

Sen, ska man betala själv ska man tänka en extra gång. Säg OP kostar 15 000 kr. Man har det/fixar det. Men om det blir komplikationer etc betalar bolaget inte det heller, så det kan sluta på 55 000 kr innan man är klar. Om hästen dör under OP faller inte livförsäkringen ut etc. Så det är en ganska otrevlig sits man KAN hamna i, samtidigt är det rätt otrevlig sits att ha biten där med, spec om man misstänker den.

Min chef tyckte att 'ett litet järnrör i närkontakt med koktleden så är det problemet löst?* och faktum är att tanken i mina mörkare stunder slagit mig *s*

Och som motvikt åt andra hållet, Malin Bayards Flippan har enligt min vet en stooor exakt likadan lös benbit som min häst har, på samma ställe. Och hon tycks ju inte besväras av den ;) (min kommentar: Men Flippan är inte HALT!')

JAG har ju valt att INTE operera på egen bekostnad. Och kanske, kanske har vi nu hittat anledningen. Om inte så tror jag banne mig jag ska prova KOHANDLA med försäkringsbolaget för att få dem att betala en operation. För jag vill ha bort den..

Vad jag vet så räker det att hästen har en galla där den lösa benbiten finns för att det ska bli ett giltigt skäl att få operationen betald av försäkringsbolaget!

För flertalet år sedan så operarde vi våran ponny för lös benbit. Anldeningen var att med benbiten (i kotan fram) så skulle han nog inte klara av att hoppa på gräs i Msv tävlingar utan att få lite känningar, samt så hade han en liten galla. men det var allt och försäkrings bolaget betalade.

Vissa hästar har inte problem med lösa benbitar, medans vissa får problem.

*hugga, hugga*

Fråga:
Måste hästen vara gallig för att man ska misstänka benbit? Min häst sparar vä bak, och undrar om det kanske kan vara ngt sådant. Dock aldrig varm eller gallig. Han är så ung än så jag vet inte om "sparandet" beror på oliksidighet, eller om det kan bero på benbit. Men iom att han inte uppvisar hälta eller ngt annat, skulle ni ha gått vidare med det då, eller se tiden an..? (han är 5)

malinsky skrev:
*hugga, hugga*

Fråga:
Måste hästen vara gallig för att man ska misstänka benbit? Min häst sparar vä bak, och undrar om det kanske kan vara ngt sådant. Dock aldrig varm eller gallig. Han är så ung än så jag vet inte om "sparandet" beror på oliksidighet, eller om det kan bero på benbit. Men iom att han inte uppvisar hälta eller ngt annat, skulle ni ha gått vidare med det då, eller se tiden an..? (han är 5)

Nja, hästen kan ju ha lös benbit utan minsta symptom. Men om den inte GER minsta symptom så är det ju inte så troligt att den ÄR ett problem heller. Men säker kan man ju aldrig vara. Det KAN ju vara så att han sparar VB för att det finns en benbit som stör där, men..

Min dam sparar HB (och är halt på de andra tre benen stup i kvarten) och har en lös benbit i kotleden HB. jag har trakasserat ett antal veterinärer med hennes plåtar, inkl en mycket välkänd och välrenommerad kirurg, som ansett att 'nej, det är inte troligt alls att den över huvud taget stör, men visst, det KAN vara så..'

Och det blir man som inte klokare av. Det man om det BARA var sparande av HB som var problemet hade ju varit att bedöva kotleden HB (där biten sitter) och se om hon slutar spara HB.

Är hästen din jämnt musklad, glad och arbetsvillig och går att påverka så han belastar jämnt t ex under ridning skulle jag nog ge det lite tid OM den är ren på böjprov. Men jag skulle böja den för att se så den inte är halt ändå.

Iom att han är relativt "nyköpt och nyböjd" utan anmärkning så kan det räcka, eller?

Jag tror jag ser tiden an, under ridning så belastar han lika mycket, dock kan han protestera om jag sätter press just på vä bak, inte alltid dock. Han är glad och arbetsvillig, jämnt musklad.. men det är den där protesten som får mig att fundera. Dock vet jag inte om det är just för att det är jobbigt då det är hans svagare sida.

Kanske jag ska sluta fundera helt enkelt och se tiden an.. han är ung, omusklad och är nu under utbildning/uppbyggnad. Han måste väl få en chans att muskla till sig och utvecklas lite innan jag börjar oroa mig i onödan...!?!? (jag i ett nötskal)

MEN om det är en protest för att den ev benbiten (eller ngt annat som kanske finns där som ställer till oreda) irriterar så borde det väl orsaka gallor :confused:

Jag håller med dig, rid på, stärk och avvakta och kolla sen om du fortfarande är orolig.

Den BORDE ge galla - japps. Sen KAN det säkert vara så att den stör liite men inte ger galla, men ska man klyva hår och ta med alla eventuella teoretiska möjligheter i beräkningen hela tiden är det bara att börja med guldfiskar eller boka rum på psyket =)

Alexandra_W skrev:
men ska man klyva hår och ta med alla eventuella teoretiska möjligheter i beräkningen hela tiden är det bara att börja med guldfiskar eller boka rum på psyket =)

:rofl: :rofl: :rofl:

hahaha...

Försäkringsbolaget betalar visst ut livförsäkringen om hästen dör under operation eller uppvak och liknande även om de inte står för själva operationen. Har själv opererat en häst för just lös benbit som försäkringsbolaget inte tog, diskuterade dock noggrant med dem innan just om den andra biten och det var helt självklart att de täckte det.

Splittan skrev:
Vad jag vet så räker det att hästen har en galla där den lösa benbiten finns för att det ska bli ett giltigt skäl att få operationen betald av försäkringsbolaget!

Min kompis häst hade ingen hälta eller galla, men röntgades vid en försäljningsbesktining där lös benbit hittades, försäkringsbolaget hostade upp pengarna utan diskusion.

Zlatan skrev:
Jag hade röntgat. Det skadar ju inte.

Förutom att man kan få noja/gruva sig i en halv oändlighet och att man kommer få reservationer vid en försäkringshöjning då.

Det är tyvärr inte så att det BARA är av godo ur ALLA aspekter med en kontrollröntgen =/

Olinda skrev:
Min kompis häst hade ingen hälta eller galla, men röntgades vid en försäljningsbesktining där lös benbit hittades, försäkringsbolaget hostade upp pengarna utan diskusion.

Det lär vara ytterst ovanligt, och är om man ska 'hårddra' det inte i linje med bolagens villkor. Så att RÄKNA med det ska man akta sig för.

Alexandra_W skrev:
Det lär vara ytterst ovanligt, och är om man ska 'hårddra' det inte i linje med bolagens villkor. Så att RÄKNA med det ska man akta sig för.

Om det är en häst som varit försäkrad i samma bolag sedan födseln vet jag iaf att A*ria har betalat. Vi hade en unghäst som iofs visade hälta, men fick sin benbitsoperation betald.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 854
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Känner mig så rådvill angående en skada jag dragit på mig i armbågen och jag vet inte vad jag ska göra. Just nu är jag på en längre...
Svar
9
· Visningar
2 936
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama