Skulle ni ens försöka?

Sv: Skulle ni ens försöka?

Jag har fått en häst med, vad jag anser, mer problem än din bra.
Han reds in som 4åring. Efter ca ett halvår blev han halt. Behandlades och vilade. Sattes igång efter ca 4 månader.
Kändes inte bra efter ett tag men inte halt. Gicks igenom av alternativbehandlare och lasrades, skrittades bara ut under ca 5 månader.
Skulle sättas igång men var då halt. Veterinär hittade inget. Red en månad och åkte tillbaka för att han inte kändes bra. Vet hittade inte något nu heller.
Red i ca 5 månader, åkte sen till ny veterinär som dömde ut honom efter två dagars hältundersökning.
Diagnos: hovledsinfl båda fram, hasledsinfl v bak, trappbildning mellan två halskotor, närliggande tornutskott och inflammation i SI-leden.
Han hade också pålagring på kronbenet i kronleden v. bak och en ojämn lårbenskula som går i patellan (vet inte nu om det heter så men...) som visats på röntgen tidigare.

Han fick butta och kortison i ca 2 veckor och vilade i 1 månad. Sen behandlades han av equiterapeut (inte vilken som helst utan sveriges bästa enligt många, inkl mig).
Fyra månader efter ET-behandlingen hade han tränats regelbundet, startat både hopp- och dressyrtävling utan problem.
Nu fick vi tyvärr inte mer tid tillsammans då han bröt ett ben i hagen och avlivades, men jag är ganska säker på att han skulle fungerat många år till som tävlingshäst annars.

Hästen har varit underbar på alla sätt, han har varit otroligt snäll och trevlig att ha och göra med, han har tagit å sig otroligt bra de få gånger jag tränat honom så jag är verkligen inte missnöjd med hästen på det sättet.

Jag har haft häst i totalt 6 år. i fyra av dessa har jag stått utan häst pga konvalacenter.. den första hade spatt vilket vi märkte ca ett år efter att vi köpt henne. Hon var världens snällaste häst men hon orkade inte längre och vi höll på med henne ett bra tag.

Andra hästen kan jag faktiskt skylla på min okunnighet, och på att hästmänniskan jag då anförtrodde mig till inte stoppade mig. Ponnyn var endast dressyrriden i två år och jag hopptävlade honom en månad efter at jag köpt honom.. han hade såklart helt fel muskler men han hoppade så bra och var så duktig.. Bara en LC men underlaget var förrädiskt tungt och när vi lastade ur hemma var hästen blockhalt och han stog i ett och ett halvt år efter det. Jag gav den hästen så otroligt mycket kärlek och kraft den här tiden och han blev bra... han var helt igång efter två år och vi började tävla ingen.. han höll ett halvår för det.. Han stog nu förra året från juli-december då vi slutligen tog bort honom. Han var min bästa vän och jag gjorde allt för att få den hästen bra men det gick inte. Mina historier har fått samma slut även om jag verkligen försökt och magen säger att detta kommer sluta på samma sätt.

Alternativet är ju att lämna tillbaka hästen men jag känner inte att det är snällt mot hästen i fråga då ägaren inte har något att erbjuda honom i dagsläget. Han kommer bara få gå och kanske få mer och mer besvär. Jag har bokat telefontid men en annan veterinär på måndag så ja ska höra vad hon säger.

Jag älskar hästen och du ska veta att det inte är lätt att veta hur man ska vrida och vända ut och in på sig själv den här gången..

Jag tycker att du för ett klokt resonemang kring din häst. Det är känslomässigt svårt att behöva avliva en häst, men om man ser till hästens bästa kan det vara den bästa lösningen. Oavsett ålder på hästen. Givetvis finns det människor som haft liknande problem med sina hästar som sedan blivit bra, det är fint att höra att från dessa engagerade ägare som inte ger upp. Men detta kan ju inte gälla i alla fall. Men som boccia skrev: "Djur har ett privilegium, det är fullt lagligt att befria dem ifrån onödigt lidande. Jag önskar att vi människor hade samma privilegium."
I allt för många fall behandlas hästar sönder och samman och bryts ner tills det inte längre finns en häst kvar. Att hästen inte avlivas beror i många fall på att ägaren inte klarar av att ta det beslutet. En häst måste kunna få må bra och vara häst, när sjukdomar sedan sätter stopp för detta finns det bara ett rätt beslut. Jag tycker du är modig och jag tror att avlivning är det bästa i ditt fall, det tror jag att du kommit fram till också. Som sagt, döda hästar lider inte.

Det låter som en otrolig historia, jag beklagar att du efter allt slit ändå blev av med din vän..

Frågan är hur min häst hade klarat av en sån konvalecens. Och även hur jag hade klarat det. Han har stått i inte ens två månader och han är inte sig själv.. Samt att den här hästen tål endast att bli riden i säg 15-20 timmar innan han får så ont att han panikattackar. Nästa gång kanske det resulterar i en bruten nacke på någon som vågat sig upp på honom. Jag vet att han inte gör detta för att vara elak utan för att han har så ONT. de flesta av människorna runt omkring mig sa dock att han bara var dum och att jag skulle hitta på det ena hjälpmedlet efter det andra mot unghästfasoner som hans.. men jag var den enda som förstod att hästen inte mådde bra och tog honom till veterinär. Hade jag inte gjort det hade vi nog suttit där idag men gramantyglar och en knäckt häst med smärtor.. det är båda jag och hästen väldigt glada för, kan jag lova.

Min hjärna säger att han kommer få det så mycket bättre om han får somna, än att han ska stå här och längta efter att jobba, bli frusterad och deprimerad. Han vandrar dessutm hela dagen i si sjukhage vilket int eheller påverkar läkning på något positivt sätt. Han ser nästan ut som en sinnesjuk när han börjar.. Går..går..går..går.. :(

Men jag säger inte att jag gett upp än. Jag ska prata med den andra veterinären på fredag. Och det är två vet. som kollat på honom.. men de är på samma klinik så det säger ju samma..

tack för stödet.

Jag vill inte döda min häst, det är inte lätt på något sätt. Men någonstnas får det vara nog. Jag vill inte utsäta min underbara häst för en låg behandlingsprocess. Jag tror inte en häst uppskattar att bli sprutad i varje led som finns och sedan på sin höjd får skrittas vid hand 20 inuter om dagen.. Och stå ensam i sin lilla hage..

Tro mig, jag vet vad det är att stå och vänta på en häst. Det har jag gjort i två år med den jag precis fick ta bort i december, några dagar innan julafton, det var det värsta jag gjort.

Jag köpte den här hästen för att hopptävla och träna med. Hade ingen aning om att han var dålig. Varför är det snällare mot hästen att hålla den vid liv? Man mår inte dåligt när man är död. Man ska inte vara så kär i jrdelivet och inte förmänskliga sin häst, hur kul tror du det är att stå i en box på 12 kvm respektive en ruta på 5*5 meter? Det är väl upp till var och en att bestämma hur man ka göra med sin häst, och var man ska lägga sina pengar. Det är synd om hästar som hålls vid liv flera år när de inte borde finnas längre pga skado och annat. Det är inte synd om döda hästar.

Det är inte veterinärvården som kostar för mycket! Jag vill ha en ridbar häst, det är därför jag har häst. Det är ju ditt problem om du köper en vanvårdad sådan, du kanske inte står och betalar 3000 / månad i stallhyra för att mocka skit. Om han hade kunnat bli bra och det hade handlat om EN grej hade jag såklart trott på honom. men nu är det en j*kla skillnad!:(

Jag har full förståelse för hur trist det är att stå och betala för en häst man inte kan använda. Hur som helst så är det oxå dessa snabba utdömningar som gör att försäkringsbolagen höjer premierna för kunderna. Vilket alltså kommer tillbaka o biter hästägarna i rumpan..Ha ha.
Nästan alla skador beror på oss människor. Att vi överfodrar och stoppar i hästarna skitfoder som vi inte vet vad de innehåller, att vi övertränar, sitter och harvar runt ridbanor och tror att vi är duktiga ryttare. Det är vi människor som vanvårdar... Vi använder hästarna som nå "jäkla leksaker"...Och när den hästen inte är rolig längre så - byter vi...?
Får du en skadad häst - skjut den...??
Vad gör du om du får tex en handikappad unge - skicka i väg den...??
Har man köpt hästen så skall man ta hand om den, visste du dessutom om skadorna vid köpet?? Tycker att din vet har rätt speciellt om hästen bara är 7 år. Den kan leva bra i 20 år till. Passa på och lär dig ngt på resans gång så kanske du lättare lär dig uppfatta symptom och kan ta vara på hästen så den håller istället. Rörelsestörning, mentalt mm kan även ha att göra med det inre i hästen, blodcirkulation, magknip, inflammationer i kroppen mm. Då är det inte så konstigt att den stänger av huvudet. Ta och kontakta en bra fysioterap, homeopat, naprapat för hästen och rådgör med dem.

Kan bara säga att jag själv köpte mig en halt häst i höstas som var tänkt att ha till hoppning. Han är på rätt väg men hjälp av en bra veterinär, naprapat och homeopat. För mig gick det upp ett aha! Det stämmer faktiskt - han har står chans att komma tillbaka till tävlandet om kanske 1 år. Men han går inte i sjukhage, jag tömkör, promenerar och skrittar. Snart kanske vi börjar trava mm. Men han har verkligen börjat ändra kroppen och sinnet så jag tror att detta kommer att funka...
Min hade benpålagr båda frkotorna, lös benbit, förändr kotor ländryggen, kotledsinflammation båda fram, samt vänster bakknä, stum i rygg och kors, stel i muskulaturen, eksem som mugg mm. *Har ändrat foderstat, gett örter och homeopatmedel, buttakur fr början och kortisonbehandl. Han har inte minsta tillstymmelse till gallor eller hälta nu! Spända muskler fortfarande men vi ger massage och promenerar. Ge hästen ett försök eller sälj han till ngn som vill prova behandla.:bow:

Frågan är hur min häst hade klarat av en sån konvalecens.
Min häst stod princip aldrig i sjukhage. Han behandlades aldrig i några leder, bedövades bara vid sista besöket och efter det stod han på box ett par dagar. (Första gången jag var på klinik med honom sprattlade han runt så mkt att veterinären inte vågade spruta honom i några leder.)
Annars gick han i stora hagar med kompisar.
Jag hade nog haft annan uppfattning om allt om han varit tvungen att stå i liten sjukhage under lång tid. Han hade nog inte heller mått bra av det.

Veterinären och min mamma försökte övertala mig om att lämna honom för avlivning direkt efter utdömningen men jag ville ha med honom hem. Jag funderade ett par dagar om det fanns något alternativ som kunde ge honom ett bra liv men då han inte höll för mer än skrittpromenader och det helt enkelt inte var en skogsmullehäst hade jag bestämt mig för att ta bort honom.

Dagen efter hittade jag information om equiterapeuten som senare behandlade honom. Efter att ha pratat med honom och förklarat allt och han sagt sitt om det hela bestämde jag mig för att ge det en chans.

Han mådde inte riktigt bra 1 -2 veckor efter sista klinikbesöket, kanske inte så konstigt då han stod på klinik i tre dagar och fick totalt 26 bedövningssprutor i olika leder, hem utan medicin då han skulle tas bort, sen fick han Butta och kortison, huden på benen där han var klippt för bedövning brändes i solen och vi bytte dessutom stall. Annars mådde han hela tiden bra.

Han var dessutom en genomsnäll häst som i princip aldrig protesterade trots att han måste haft ont.

Pm:ar namn och telefonnummer till min equiterapeut, han är jättebra att bara ringa och rådfråga. Gör gärna det så får du kanske en annan syn på det hela, och kanske om du har tur får hjälp med din hästs problem!

Tack för det, Orkan. Jag tar absolut till mig vad du säger och ska höra med dem. Som du säger skulle du också överväga situationen om hästen tvingades stå i sjukhage. Du var också inne på att avliva och jag misstänker att det har slagit de flesta.

Byange_Stall:
Jag hade aldrig frivilligt köpt en skadad häst. Jag trodde han var helt fräsch. Tror du inte det höjer premierna mer om hästfolk behandlar sina hästar upp till 100 000.- istället för att de tas bort och man får ut 30 000.-? Dessutom kanske det blir 100 000.- PLUS 30 000.- om hästen ändå inte blir bra... Så det är ju ett ganska klent argument. Om du läser hela tråden så får du nog svar på det andra du skriver.. Vill inte döda min häst men jag ser det som bästa utvägen för tillfället.

Tack för det, Orkan. Jag tar absolut till mig vad du säger och ska höra med dem. Som du säger skulle du också överväga situationen om hästen tvingades stå i sjukhage. Du var också inne på att avliva och jag misstänker att det har slagit de flesta.

Byange_Stall:
Jag hade aldrig frivilligt köpt en skadad häst. Jag trodde han var helt fräsch. Tror du inte det höjer premierna mer om hästfolk behandlar sina hästar upp till 100 000.- istället för att de tas bort och man får ut 30 000.-? Dessutom kanske det blir 100 000.- PLUS 30 000.- om hästen ändå inte blir bra... Så det är ju ett ganska klent argument. Om du läser hela tråden så får du nog svar på det andra du skriver.. Vill inte döda min häst men jag ser det som bästa utvägen för tillfället.

Jag menar lika som Orkan. Ta kontakt med tex en ET och få en annan syn på det. Har själv gjort en deal med försäkringsbolaget tidigare då jag hade en äldre häst som stod länge (1 ½ år) den hade livförsäkr på enbart 15 000 och hög vetvård. Frågade om de ville stå och betala ut vetvård i ytterligare 1 år eller betala ut försäkringspengarna så visst vet jag vad du menar - men denna häst var 16 år - din är 7!
Den jag har nu var pxå på väg att bli utdömd - bara jag sa Ja - vilket jag inte gjorde. Det var i december - nu ser han faktiskt ganska bra ut och hans förutsättningar för att bli bra är stora! Denna häst är nu 14 år och kan kanske komma ut på tävlingar i dressyr till hösten. Hoppning som vi köpte honom till får nog vänta lite till...
En bra ET kan göra underverk med hästen! Örter och homeopatmedicin likaså!:bow:

Vi åkte runt på 3 st veterinärkliniker i Skåne med vår häst som var 3-år och inte gick att rida! Hästen visade enorm ilska, sparkade och högg sig i bringan vid uppsittning och framridning i skritt och trav. Vi höll på i 1/2 år innan vi kom till djursjukhuset i HBG där man konstaterade att hästen var skev i bäckenet och roterad i ryggen.
Efter behandling av fysioterapeut kunde vi såsmåningom få hästen att fungera, men det har tagit tid med ett par steg i taget, nu är det över 1 år och vi har kommit en bit på vägen. Har nu börjat med galopparbetet.
Vill gärna höra om flera har haft samma problem med sina hästar när det gäller skevt bäcken...
MVH
Mare

tack för era svar! :) Jag har legat sömnlös i natt och bara tänk och tänkt och jag har några alternativ nu som jag skickat som förslag till förra ägaren, om hon vill hjälpa mig (och hästen, som hon så högt älskar) att ge det här en chans så gör jag det.

Jag tycker personligen inte åldern spelar någon roll - snarare om hästen tidigare fungerat som ridhäst och man vet att man har en trevlig och välriden häst att komma tillbaka till som en morot till allt jobb.

Jag vill inte ha hästen som konvalecent i ett år... Det är helt fel period i mitt liv att stå med skadad häst nu (då menar jag under längre och med bara en gnutta hopp ska tilläggas). Hade jag haft en går hade jag nog inte tvekat att ge hästen en ordentlig recovery och kanske mer därtill. Nu är läget annorlunda. Men det finns säkert en lösning på detta med! :)

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: Saile
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård lång historia kort: Köpte min Isläning för snart 6 år sedan. Varit många diffusa men även uppenbara och tydliga fel på honom. De...
2
Svar
30
· Visningar
4 811
Senast: mooi
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka