SI-lederna...

@Alfakrulls Usch, vad jobbigt.

Jag var på klinik med min häst också för knappt två veckor sedan då jag har märkt att hon är känslig i ryggen. Visade sig att hon har spondylos mellan ett par kotor i bröstryggen. Tydligen något väldigt gammalt så vi får se hur det utvecklar sig framöver.

Tänkte uppdatera lite vad som hänt sen sist.

Vi var tillbaka på återbesök den 26 mars, och vi blev alla ganska förvånade då hästen var jätte fin i rygg och muskler. Visst, där fanns fortfarande en stelhet kvar i ryggen, Men den var Ruckbar, sviktande och musklerna kändes avslappnade. Detta trodde absolut inte veterinären.

Så veterinären tyckte att vi skulle sätta igång honom och se om han håller och hur han reagerar.

Sagt och gjort, började jag försiktigt med tömmkörning, mycket gymnastiserande övningar för ryggen, att han jobbat på i en låg, lång form med fokus att han använder ryggen korrekt.

Gått jätte bra och han har arbetat på jätte fint verkligen. Sett Mycket ledigare och mjukare ut i sina rörelser och varit positiv.

Började rida han smått, jobbat ute och i paddocken på samma sätt som i tömmkörningen.
Har dock uppe på ryggen inte allt känts så bra som jag hoppats.

Så kom vi fram till idag...
Idag känns ALLT bara.... Bläääh!

Red Odinn i paddocken förut. Kändes sådär, stelt. Jobbade på, försökte Mjuka upp honom, men Allt han ville var att dra tyglarna ur min hand å gå med lång utsträckt hals med mulen i marken. Allt han ville var att matte skulle sluta försöka med saker slm gjorde honom ont.

Så har han aldrig gjort förut. Han vägra tillåta mig att ta i tyglarna och försöka jobba ihop honom, han drog ner huvet direkt bara jag tog i dem.

När vi sen travade så när jag bytte varv till vänster, så Hände nått som gjorde att jag hamnade lite i obalans och det var som om jag kom åt nått i ryggen för han gjorde nått konstigt skutt/ typ vek sig i bakbenen precis som när man får ont i ryggen Själv och rycker till. Sen gjorde han nått så typ hans vänstra bakbenet vek sig och han höll på att ramla... Då kände jag att de fick vara nog och hoppade av honom.

Det är vänster bak som är/blir problemet vid ridningen, då det är där pålagringar sitter å musklerna är dåliga. Min känsla när jag rider honom är inte alls bra, han känns inte alls bra eller glad. Nu vill Han inte heller gå med ur hagen när han hämtas, vilket han alltid vill annars men precis såhär gjorde han innan han behandlades, sen blev han super glad och pigg och gick gärna med men efter jag börjat rida igen så är det tillbaka på ruta 1...jag känner mig bara sååååå ledsen :(

Så imorgon ska jag ringa veterinären igen och bolla lite med henne vad vi ska göra nu....

Så vi avslutade dagen med en stund i solen med lite gräsätande.

Men då har du bara jobbat honom i två-tre veckor innan du red honom?

Jag som människa har pålagringar på mina SI-leder och det är verkligen INTE roligt. Har sådan otrolig värk, speciellt efter en hoppträning (kan ändå inte låta bli) Jag kan inte stå still för länge, för då börjar det också värka. Jag tåler inte kyla/drag över korset, kan inte ligga på golvet och t.ex. göra sittups för det gör så förbannat ont.
Har knappt några muskler kvar i området.
Om min häst någongång drabbas av detta, så kommer jag ej att fortsätta ha henne som ridhäst, eller kvar i livet.

Men då har du bara jobbat honom i två-tre veckor innan du red honom?

Jag har följ mina veterinärs råd och dom tyckte jag kunde börja rida honom direkt egentligen, för håller han så gör han, och gör han det inte så ja... Men självklart vettigt och under gradvis uppbyggnad.

Men jag har mest tömmkört som sagt, och bara ridit honom 3 gånger totalt.

Fy vad jobbigt.

Min har också pålagringar i SI lederna, samt i tre facettleder. Han har haft återkommande problem med inflammation i bakknäna och kotorna fram och nu även konstaterats ha många små skador på gaffelbanden fram, värst på vänster. Känns rätt hopplöst.

Vi har bestämt att han ska få vila i lösdrift och bara vara häst i ett år, så får vi se sen om han kan hålla för ridningen när han fått en "omstart". Jag hyser inga höga förhoppningar...

Lycka till med din pålle!

Jag har följ mina veterinärs råd och dom tyckte jag kunde börja rida honom direkt egentligen, för håller han så gör han, och gör han det inte så ja... Men självklart vettigt och under gradvis uppbyggnad.

Men jag har mest tömmkört som sagt, och bara ridit honom 3 gånger totalt.
Rätta mig om jag mins fel men din har väl egentligen två problemområden? Ett baknä och båda SI-lederna?
Och så var det musklerna i ryggen? (Men de var mycket bättre)

Du får förlåta mig men jag blandar nog ihop lite hästarna här :o
(för din hade väl ingen KS?)

Rätta mig om jag mins fel men din har väl egentligen två problemområden? Ett baknä och båda SI-lederna?
Och så var det musklerna i ryggen? (Men de var mycket bättre)

Du får förlåta mig men jag blandar nog ihop lite hästarna här :o
(för din hade väl ingen KS?)
Stämmer, han har pålagringarna i SI lederna, samt troligen kroniska inflammationer i ryggen :(
Så prognosen är ju inte jätte positiv.

Tråkigt att det blev så :( Känner med dig då jag har samma erfarenhet färskt i minnet (2 mån sen). Beklagar.
Känns helt enormt tungt men samtidigt en lättnad att denna historia äntligen fått sig ett slut.
I så många år har vi tacklar med div diffusa symptom, och äntligen kan ja göra det ända som är bra för honom.

Nu ska han få han en fantastisk sommar i stora hagar tillsammans Med sin flock, innan han kommer få vandra vidare i höst.

Känns helt enormt tungt men samtidigt en lättnad att denna historia äntligen fått sig ett slut.
I så många år har vi tacklar med div diffusa symptom, och äntligen kan ja göra det ända som är bra för honom.

Nu ska han få han en fantastisk sommar i stora hagar tillsammans Med sin flock, innan han kommer få vandra vidare i höst.

Jag kan säga så som det var för mig: Beslutet var inte svårt (min hade så stora pålagringar + en fraktur -det var liksom inte så mycket att fundera över när han inte svarade på behandling/rehab, blev ingen förbättring alls och de sista två veckorna inför vad som blev sista återbesöket så blev han sämre), men att genomföra är ju en annan sak:cry:.

Men när man når insikten att det inte kommer bli bättre så känns det ändå ok att man gjort allt man kan, och när det inte blir bra så gör man det sista man kan göra för dem.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 084
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka