Skulle ni ens försöka?

Sv: Skulle ni ens försöka?

Jag står med en unghäst som är riden totalt 3 månader i sitt liv. Efter grundliga veterinärundersökningar visar det sig att han har/är

- Halt på alla fyra ben, 2 grader båda fram, 1 grad båda bak.
- Har en liten förändring i framkotan som KANSKE inte stör honom
- Har många små pålagringar i ländryggen
- En liten utväxt på höftleden, alltså en "förtjockning" på benet..
- Inflammation i SI-leden
Och allt som dett abidrar till; stelhet, ömhet i muskler, låsningar, en häst som bara går ut och in ur hagen... En död häst mentalt.

Hästen är inte ens sju år, han är riden totalt tre månader som sagt, och jag känner att jag ger upp nu. Men veterinären ger sig inte.. Det ska behandlas och vilas och byggas muskler och fan och hans moster.

Dags att byta veterinär kanske? Eller?

Lite avskrivartråd..

Du skiver unghäst,, sedan skriver du att den är inte ens 7 år och det tolkar jag som att den är minst 6 år. Kallar du en 6 åring för unghäst ???

Du har ett klassiskt problem, bakgrunden till hur länge du ägt den har jag inte orkat kolla upp lika lite som vad du har kollat upp innan du köpte den eller om du är uppfödaren.

Det du i ditt startinlägg skriver är som jag sa klassiskt, hästen har en mkt tidig bäckenrotation p.g.a. ett fall och det krävs inga stora veterinära utgifter eller klinikbesök för att i ett tidigt läge återställa det. Bara en skicklig och utbildad chiropraktor med tät uppföljning.

Om det är du eller den tidigare ägaren som har bristande kunskaper vet jag inte, däremot så vet jag efter att ha orkat läsa ditt startinlägg att ngt har brustigt. Det som brister är sk hästmänniskor som tror att hästar är döda ting och tar saker i fel ordning för unghästen.

Ett tips är att innan hästen börjar utsättas för yttre påverkan och belastning kontrollera tre enkla saker.

1. Hästens tandstatus.

2. Hästens fysiologiska status.

3. Hästens anatomi.

Sedan tycker jag du skulle uppfattas som mkt mer seriös om du på din avatar uppvisade att du tänkte på din egen brist och främst ditt huvud.

Rid aldrig utan hjälm!!!

"Jag köpte den här hästen för att hopptävla och träna med. Hade ingen aning om att han var dålig."
"Jag vill ha en ridbar häst, det är därför jag har häst."
"...du kanske inte står och betalar 3000 / månad i stallhyra för att mocka skit."

Gjordes ingen vet.besiktning?
Nu vet ju inte jag vad du har för mål med hoppningen, men om hästen är riden totalt 3 mån. i sitt liv så kan den ju inte ha visat vad den förmår att prestera, vilket du borde ha varit medveten om vid köpet. Och delvis för att han inte kan prestera något, pga skadorna, så ska han avlivas?
Klart du inte betalar för att stå och mocka skit, du försörjer din bästa vän som ger dig kärlek och härliga ridturer när han förmår. Men kan han inte bära dig på sin rygg så ska han heller inte få leva?

"Man mår inte dåligt när man är död. Man ska inte vara så kär i jrdelivet och inte förmänskliga sin häst"

Varför är en människas liv mer värt än en hästs? En död människa mår inte heller dåligt. Skillnaden är bara att en människa får försörja sig själv och kan tala om hur den mår. Det kan inte en häst göra, där kommer ägarens ansvar in. Är pengar mer värda än att försöka rädda sitt kära djur?
Självklart ska inte ett djur behöva LIDA. Men rehabilitering och behandling är väl aldrig kul för någon individ, det kan va trist och smärtfyllt under en period. Men det kanske det kan va värt om man sen blir bra?

"Det är väl upp till var och en att bestämma hur man ka göra med sin häst, och var man ska lägga sina pengar."

Självklart!
Men skaffar man en häst får man vara beredd på att det kanske inte alltid är en dans på rosor men kostar ändå.
Du får göra precis hur du vill med din häst, men förstår inte varför du skapar en tråd med frågan "skulle ni ens försöka?" när du inte verkar uppskatta svar som inte är för avlivning, varför fråga när du redan verkar ha bestämt dig...

Ojdå, vad man kan göra folk upprörda.. bristande kunskap? knappast. det är inte det det hela handlar om. jag hade kollat upp allt jag kunde innan jag köpte denna häst för 6 månader sedan. han är inriden och sedan inget mer.

Hur i hela friden kan det vara mitt fel att hästen har en bäckenrotation? och varför har då inte vet. sagt det till mig nu när denne till och med gått in och ultaljudat "bakvägen". kom inte och säg att jag inte har vair thos veterinären med hästen för det är det enda jag har varit.

En 6-åring är en unghäst om den endast är riden i tre månader, tycker jag i alla fall.

Angående min avatar var det sista gången jag satt på min ponny, jag hade anställt en fotograf för att ta bilder några dagar innan han åkte. jag satt bara på honom, dumt - kanske. men mitt problem ifall jag hade åkt av, ner på en ganska mjuk äng..

ingen tvingade dig att "orka" ta dig igenom mitt startinlägg.

tack för ditt stöd!

jag vill inte på något sätt verka brutal eller känslokall men jag gör faktiskt inte preccis vad som helst för att en häst som troligvis aldrig går att använda ska få leva. det finns ingen vinnare i en sådan lösning! bara två förlorare. och vem vet var sjutton hästen hamnar om jag ger bort den gratis som skogsmulle? kanske någon känner att nää.. han kan nog gå hårdare... och vips, så har han lika ont igen.. Någon måtta får det vara..

Hej! Nu är jag helt världs sämt på geografi. Men om du har möjlighet att åka till Ultuna så tycker jag du ska göra det. Be att få Chris Johnston. Han är en riktigt kompetent veterinär och kan verkligen "ryggproblem".
Har själv haft en häst som till och från varit halt överallt i flera år och behandlad på klinik fram och tillbaka utan resultat, fick då kontakt med Chris tillslut. Och han försökte verkligen sitt yttersta för att hjälpa oss. Men han gjorde det bara tills han inte tyckte det var någon idé, och sånt tycker jag är jätte bra. Men sedan var det helt upp till mig att välja hur jag ville göra.

Tack för tipset! Nu är det tyvärr lite långt och åt fel håll, men jag ska försöka få tag på en vettig veterinär här hemma. :)

Som sagt jag tror på att du gör det du måste och att du verkligen bryr dig...som MartinaN skriver här (vi är bekanta) så är Chris kanonbra om du nu ville kolla med annan veterinär...

Lita på ditt hjärta, och det är jätte svårt att få fram allt när man ska förklara kan vara en anledning till att många missförstår och inte kan läsa lite mellan raderna. Och det med din avatar, nr 1 ingen behöver bry sig om vad du har för bild och inte för den är personlig, nr2 alla om inte många som jag känner har också tagit ut fotograf pga av samma anledning som du och det är klart att man inte har hjälm då...

Kram på dig uppdatera så vi vet...eller PM om du vill

tack, det värmer verkligen. ja, det här med buke är väl egentligen ett enda stort missförtånd ;)

hör av mig så fort jag får reda på något.. :)

Först av allt så vore det mycket tragiskt att en så ung häst ska få sluta sina dagar. Upplever att veterinärvården blivit så dyr idag att många egentligen inte har råd att ha häst, när det väl blir problem.
Ändå står flertalet med mer än en häst........................:confused:

Historien förtäljer inte om du blivit lurad vid häst köpet el. om du var fullt medveten om hästens problem.

Om du var införstådd så tycker jag det är för *J* att du inte är beredd att lägga dom pengarna på hästen för att ge den ett värdigt liv. Garantier kan ingen ge inte ens för en frisk häst vid inköps tillfället. Vad som helst kan hända.........................................vid en ridtur, hagen mm............

Ska man sälja el. avliva så fort veterinärvården blir för hög, då ska man inte ha häst.
Nu generaliserar jag, inte direkt riktat till dig. Upplever att många hästar döms ut för snabbt. Många hästar behöver tid :angel:, vilket inte många kan ge, då tid =kostar pengar!

Står själv med ett vanvårdsfall som kostat mig massor i rehabliteringen, men nu ett år senare är hon nästan fullt återställd & u.a på böjprov. Hon blir 7 i år, hade aldrig tanken på att avliva en så ung häst.

Har man gett sig in i leken får man leken tåla, som ordspråket lyder.

Jag kommer aldrig att få igen mina pengar den dagen jag kanske säljer henne, men djur tjänar man aldrig pengar på........ständigt minus på kontot *ler*

Om jag vore dig hade jag kontaktat en duktig fysioterapet, dom gör underverk med hästen om dom är duktiga....................klåpare finns i alla brancher.

Tappa inte hoppet om honom

Hästen har ju tappat gnistan!!!! Är det humant att hålla en sådan häst vid liv??? Hade min häst tappat livsglädjen hade jag låtit honom somnat in....jag vill inte att mina djur ska må dåligt iaf........

:bow:

tack!

självklart gjordes vet. besiktning. inget av detta syntes då det har kommit när hästen blivit belastad av ryttare..

detta har märkts av ägaren innan, kiropraktor kom ut och sa att det var ryggskott, som han fick av illasittande sadel. han friskförklarades sedan. jag trodde på detta och hästen är inte riden sedan dess, förrän nu. Om ajg inte hade någon som helst livslust kvar skulle jag troligtivs också vilja dö! och om jag satt instängd i en bur utan att veta vad som skulle hända..

Jag skapade tråden som "skriva av mig tråd" som ajg skrev i första inläggen, jag ville bara ha bekräftat att jag inte tänkte helt galet när jag tänker att de inte finns mycket hopp för hästen.

Men rehabilitering och behandling är väl aldrig kul för någon individ, det kan va trist och smärtfyllt under en period. Men det kanske det kan va värt om man sen blir bra?

Självklart kan det vara värt det OM hästen blir bra, men alltför ofta ser man tyvärr fall där allt ska drivas till det allra yttersta, liv ska räddas till varje pris, vad för liv det sedan blir i slutändan har tydligen ingen som helst betydelse i de fallen. Många gånger slutar det iaf med att individen avlivas, när alla tänkbara (och otänkbara) behandlingar varit resultatlösa. Då har det stackars djuret lidit länge helt i onödan. Har hästen dessutom tappat livsglädjen så tar alla behandlingar/rehabiliteringar längre tid, då hästen själv inte kämpar.
Frågan är hur länge det är försvarbart att försöka rädda livet på en individ med en ytterst tveksam prognos? Hur länge ska individen tvingas lida innan det anses vara okej att man tar sitt ansvar och befriar den från smärtorna? När djuret t.o.m. tappat gnistan och livslusten, är mentalt död, är det då fortfarande okej att experimentera och gripa efter halmstrån? Varför är det mer försvarbart (?) att låta en ung individ gå igenom diverse långa, utdragna behandlingar/rehabiliteringar (alternativt, varför är det så hemskt att låta en UNG individ somna in och slippa ett långt lidande?)

Det finns många hästar idag där ägarna anser sig göra dem en tjänst med att håla dem vid liv, i mina ögon gör de sina hästar en björntjänst. Ett djur som har fysiskt ont OCH mår mentalt dåligt pga sina smärtor är fruktansvärt plågsamt att se
(har ett specifikt exempel där en nu 19-årig häst genomgått alla möjliga behandlingar sedan h*n var 4, och som MEST varit fullt frisk i 2-3 månader i stöten, sedan dålig/halt/whatsoever i minst lika långa perioder. Är det ett värdigt liv för en vän? Hästen i fråga visar klart och tydligt att den inte mår bra, bl.a. genom att hugga i boxgallret, anfalla människor i hagen, stå och skaka osv. Hade det varit min häst hade den fått somna in för många år sedan)

Djur har ett privilegium, det är fullt lagligt att befria dem ifrån onödigt lidande. Jag önskar att vi människor hade samma privilegium.

Senast ändrad:

Tack för att du skrev allt jag tänkte men inte orkade skriva..

Varför är det så hemskt att låta en ung individ sluta sina dagar? Det är ju just de unga individerna som vill ha fart och fläkt i sitt liv! En äldre häst kanske klarar det bättre att stå i grushage 5*5 meter och på box i flera månader i sträck...

Det låter ju på många som att jag ska lämna över problemet till en annan veterinär.. vilket jag ska. nu ska jag ringa försäkringsbolaget!

Ringde försäkringsbolaget och de går troligtvis med på att döma ut hästen utan veterinär..

usch. Vad konstigt det känns..:cry: men det är ju för hans bästa.. nu ska jag skriva ner allt som hänt..

tycker du gör rätt, de är som en del säger att till en viss gräns går de. Men när hästen inte själv längre vill då är de ingen ide!

Har haft hand om en häst som hade massa ledinflammationer, tanken var att jag skulle rida igång han å se om han kunde hålla för nåt, han höll inte ens för att gå ut å gå med mig som ledhäst.. Tuffa beslut å ta, men jag vet att den hästen har de bättre nu.

Det kommer din också att ha!

Tröstkramar!

Du gör rätt!
Att kunna välja att ta bort sina djur den dagen de inte längre mår bra, när de tappat livsgnistan och de behandlingar som eventuell-kan-hjälpa-ett-fall-på-miljonen troligen bara kommer förlänga djurets lidande - är ett privilegium som vi människor inte tillåter oss själva med våra medmänniskor.

Har en vän som står i samma sits som du - förutom att här täcker inte försäkringsbolaget - men med en tandfraktur som inte går att åtgärda. (lång historia) Hon har tagit beslutet att låta henne gå till dess att hon blir sämre igen (och det kommer hon bli, med varklumpar i huvudet, öppningar av skallen, varflöden i näshålan etc) och den dagen låta henne somna in. Det är det humanaste för henne istället för att behöva gå år ut och år in med ständiga vändor till klinik för öppning av skallen, tömningar, endoskop, röntgen, sederingar (som hon är överkänslig mot) osv. Hästen i fråga är 8år gammal och har massor med problem sedan gammalt - dålig rygg från en transportolycka, har varit svårt vanvårdad, kolikanfall då fodervärden "glömt" avmaska efter fölning, sned kota etc.

Vi är oerhört tacksamma över att kunna fatta det beslutet, att ha möjligheten att hjälpa henne slippa lida och genomgå behandling på behandling på behandling.

Som sagt, det är något som vi inte unnar oss själva att ge våra medmänniskor.. Talar av egen erfarenhet då min farfar låg som ett vårdpaket i drygt 1,5 år och hans enda önskan i världen var att slippa ur den mardrömmen som varit hans största skräck hela livet - att bli ett vårdpaket..

Så stå på dig, var stolt över att du är stark nog att låta honom somna in och slippa lida mer.
Han mår bra igen på Trappalandas gröna ängar!

Stor styrkekram från mig!
/Nixehen

Förstår inte heller varför du skriver av dig på forumet, då du REDAN har bestämt dig :o
Flera har nämnt att problemet KAN vara enkelt att lösa, bara du kommer i kontakt med rätt folk. Vore det inte på sin plats att utesluta det som nämns i tråden, innan han avlivas :confused:
Det känns som att du avfärdar alla goda råd & skäller på oss som tycker att du ska ge hästen en chans. Nä, då lider den istället enl. din tolkning.

Naturligvis tycker inte någon av oss här som är emot avlivning att hästen ska gå & lida år in & år ut.........för att sedan avlivas :cry:
Men om man nu får några nya ledtrådar att gå på, vore det inte värt att utreda det då :confused:
Du skriver sedan att hästen har tappat livsglädjen :confused: Oftast så överför man sin egna besvikelse & sorg på hästen om allt inte är bra. Kanske det du gjort. Kanske en "neutral" person ska uttala sig om hästen ser ut att ha tappat livsgnistan. Det är inget svårt att se om en häst mår dåligt eller inte :crazy:
Jag känner inte dig el. har något personligt emot dig, utan ger bara mina synpunkter på ditt inlägg.
Du behöver inte försvara dig så aggresivt. Det är svårt att beskriva en situation & känslor på ett forum. Så du får räkna med dessa inlägg. Bästa är kanske att fråga dina närmaste ridkompisar som ser er varje dag. & känner Er.

Att skicka hästen som sällskaps häst till någon är inte heller någon lösning. En häst som har ont kräver behandling, inte bara gå i en hage & bygga upp mer & mer smärta år efter år. Tyvärr gör många så med sina hästar.........................Men jag kan hålla med att det kan kännas hopplöst att få rätt hjälp av veterinärer & fysioterapeter/massörer/eq.terp..

Då tycker jag forum kan komma väl till pass, så man kan fråga om råd & tips om fack kunniga inom sitt område.
Många hästar avlivas idag pg.av felaktiga diagnoser.Det handlar inte om att hålla liv i dom i onödan. Rätt diagnos ger rätt beslut ............rätt så logiskt faktiskt.
Tråkigt att du tycker jag ska skylla mig själv som tagit mig an ett vanvårdsfall. Jag beklagar mig inte, sa bara att man får lösa problemen som man drabbats av. Skulle inte kunna leva med mig själv med vetskapen att jag förkortat någons liv vid så unga år, utan att ha försökt. Men det är mitt samvete, inte ditt.

Ewa

Det jag tycker är lite osmakligt att läsa är inte viljan att ge hästen "frid" utan allt prat om pengar och ersättning hit och dit - om det verkligen handlar om att värna hästen så att den inte lider mer så avlivar man den och står för kostnaden, PUNKT.

Sen är en second opinion aldrig fel innan man tar ett så allvarligt beslut - har en kärnfrisk 4-åring här hemma som för mindre än ett år sen var "utdömd" av både en del veterinärer och andra:cool:

hästen är av tidigare ägare behandlad av kiropraktor. han har MÅNGA fel i sin kropp som veterinäre hittat. Jag tycker inte prognosen ser särskilt lovande alls. De var inte meningen att låta aggressiv även om jag ser att jag har gjort det..

Det är mycket på gång i mitt huvud nu ska ni veta, men någonstans år gränsen för mig också. Är det bättre att jag står med en häst som ajg inte lägger energi på för att jag bara "vet" hur det kommer sluta ändå? Varför gå och dra ut på det? Hästar handlar om pengar också, det går inte att komma ifrån. Alla tycker olika och jag har inte dåligt samvete för att jag inte har provat alla olika slags behandlingar och stått och väntat på hästen i flera år, jag får verken ta ut kiropraktor, massör eller annat så länge hästen har inflammation i ryggen.. Detta kommer bli otroligt långdraget och som någon sa, det är inte svårt att se när en häst mår dåligt och det är fler än jag som ser det.

Jag va mer ute efter att få höra om någon verkligen lyckats få en häst med så mycket problem ridbar på en normal nivå, alltså 1,5 timme 6 dgr i veckan inklusve hoppträning och tävling. Jag har aldrg hört om någon som lyckats men så MÅNGA grejer på en gång. Det är syftet till att jag har häst, eller i alla fall en stor del av det, och jag vill kunna använda hästen i det syftet. Om någon sedan vill ta sig an honom och försöka göra honom frisk så inte mig emot, men jag tror inte att jag gör det.

Jag måste erkänna at en liten del i det är också att jag har blivit rädd för hästen. Sådana "panikattacker" han fick när jag red skrämde verkligen livet ur mig. Han blev helt okontaktbar tills han fått av en. Detta har troligvis också satt sig i huvudet på hästen, att det gör ont så fort någn rider på mig för det har hänt så många gånger ni. Ännu ett problem att ta itu med OM han någonsin blir bra nog att kunna ridas. Men som sagt, detta är en LITEN del i det hela. Absolut inte huvudanledningen, den är att hästen mår dåligt av att bara stå.

Jag har full förståelse för att det känns tungt o svårt, och att du också känner obehag inför en häst som reagerat på det sätt du beskriver när du ridit den. Det jag vill få fram/lägga vikt vid är att man ska tänka sig för, ta en second opinion etc innan man tar ett beslut om avlivning.

Min fyraåring var inte riden alls i stort sett när han blev väldigt dålig och misstankarna om olika diagnoser var många men i slutändan så visade det sig om att inga av dem stämde. Ett byte av hovslagare räckte. De hittade förändringar på ländryggen, ovanliga vinklar på hovben, han skulle vara sned i korset etc etc. Det är mkt möjligt att han var och visst har han en del "ovanligheter" på röntgenplåtarna MEN inget av detta var hästens problem! Han är frisk i dag och går för fullt, har börjat sin hopputbildning. Jag var SÅ nära att plocka bort honom när Hbg menade på att det inte fanns ngt att göra för denna hästen. Jag är glad att jag valde att lyssna på rätt veterinär sen och att jag fick lösningen genom en skicklig hovslagares arbete.

Kan det vara så att din häst KAN ha en chans att rehabilitera sig men att du egentligen inte vill lägga den tiden o pengarna p g a att du helt enkelt innerst inne känner att denna häst är fel häst för dig? Obs! Det är INTE elakt menat eller finns ngt dömande i detta från min sida.

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: Saile
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård lång historia kort: Köpte min Isläning för snart 6 år sedan. Varit många diffusa men även uppenbara och tydliga fel på honom. De...
2
Svar
30
· Visningar
4 811
Senast: mooi
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka