Skulle ni ens försöka?

GoldSkipper

Trådstartare
Jag står med en unghäst som är riden totalt 3 månader i sitt liv. Efter grundliga veterinärundersökningar visar det sig att han har/är

- Halt på alla fyra ben, 2 grader båda fram, 1 grad båda bak.
- Har en liten förändring i framkotan som KANSKE inte stör honom
- Har många små pålagringar i ländryggen
- En liten utväxt på höftleden, alltså en "förtjockning" på benet..
- Inflammation i SI-leden
Och allt som dett abidrar till; stelhet, ömhet i muskler, låsningar, en häst som bara går ut och in ur hagen... En död häst mentalt.

Hästen är inte ens sju år, han är riden totalt tre månader som sagt, och jag känner att jag ger upp nu. Men veterinären ger sig inte.. Det ska behandlas och vilas och byggas muskler och fan och hans moster.

Dags att byta veterinär kanske? Eller?

Lite avskrivartråd..

Senast ändrad:
Sv: Skulle ni ens försöka?

Få gärna fler utlåtanden det skadar aldrig, sen är det ju alltid ditt val i slutändan. Hur mycket tid och samt pengar ska man lägga ner??! Som sagt om jag vore du skulle jag skaffa fler utlåtanden och sen väga för och nackdelar

Det är väl det.. Har precis tagit bort min ponny och stått och betalat för halta hästar i ett år nu, det tar på krafterna! Ska ringa annan klinik imorgon, men jag tycker det känns löjligt. Hästen är inte högt försäkrad ska kanske tilläggas...

Man får juh se till framtiden ochså..hur ser hans framtid? Kommer han bli bra?
Vad vill du få ut av hästen? Kan den gå som sällskap..överväg att skänka bort han alt sälja billigt till vettig person..
Har suttit i samma sits som du oxå..många frågor att ta ställning till..kostnad? tid? hur framtiden ser ut? får jag ut vad jag vill ha för hästen?
Dyrt och bara ha en häst uppstallad utan att kunna göra nåt med den, om man inte har det målet som enbart sällskap..

Jag är helt klar med att jag vill ta bort honom, ni får kalla mig brutal om ni vill men hästen mår inte dåligt av att få sluta sina dagar här. Jag har bara haft honom i 6 månader och känner inte att jag ser någon som helst framtid i honom! Verkligen inte.. Men det gör tydligen veterinären.. Eller så vill hon tjäna pengar :devil: :grin:

Min stackars häst mår inte särskilt bra av att bara stå och skrota men jag hade ju inte tackat nej till försäkringspengarna, de kan ändå ge mig en hyfsad del i en ny häst.

vad säger vetrinären om hans framtid då?
Blir nog kanse svårt att få vetrinären att döma ut hästen om h*tror på en framtid..du måste ju ha den utdömd för att få ut pengarna, och du skrev tidigare att den inte va högt försäkrad..men nu verkar det så..
Men du kanse bör kolla med fler vetrinärer och få utlåtande om du känner dig osäker..annars skader det juh inte, då man kanse blir mer säker på sitt beslut..

Jag hade inte lagt alla dem pengar det kommer att kosta OM man nånsin kommer bli bra.
Tycker inte du gör nåt fel med att ta bort honom..
Om den mentala biten är "död" finns det inte mycket att hämta.

Tycker inte heller att du tänker fel och skulle också vänt mig till en annan veterinär för fler synpunkter.
Har veterinären gett dig en plan för hur behandling och uppbyggnad ska gå till, hur lång tid man kan beräkna detta till ungefär och vad hon anser att hästen ska kunna användas till när den är frisk igen?
Självklart svåra frågor som hon ju inte kan garantera svaret på.
Jag menar bara att det är lätt för henne att tycka att du ska hålla på längre med hästen, men är hon realistisk.

Är nyfiken på vilken klinink du varit på men du behöver inte svara på det om du inte vill.

Jag tycker att så som läger ser ut vore de nästan konstigt om han inte skulle kunna bli utdömd...och jag tycker inte att du gör ngt som helst fel i att vilja att han slutar sina dagar, jag är inte veterinär men jag tycker inte att detta låter som en god prognos. Och en vet ska ju bara se till djurets bästa inte sitt egna tycke och va dem kan få ut utav det...så åter igen rata du med en annan klinik....

Med tanke på alla de fel som finns på hästen så låter det klart knepigt att en veterinär tycker att det vettigaste är att behandla och greja. Vissa veterinärer är tyvärr så att de inte tänker på vad hästen får genomlida under tiden man behandlar, de ser bara slutresultatet, och det är inte särskilt humant enligt mig, att man förbiser lidandet under behandlingen, även om det skulle gå att få hästen frisk. Jag hade kontaktat en annan veterinär och fått en andra bedömning, och blir den densamma eller mycket lik, så skulle jag nog be att få hästen utdömd av humana skäl.

Med allt det du beskriver, och att hästen uppenbarligen haft problem stor del av sitt liv, så är jag helt inne på samma linje som dig, dvs avlivning. Antar att hästen behandlats innan den kom till dig också? Det talar ju isf för att det inte räcker med behandlingar och rehab för att hästen ska bli bra, och dessutom så har hästen enligt dig tappat gnistan, vilket för mig är ett tydligt tecken på att den lider av sitt tillstånd.
Vet inte vilken veterinär du varit hos, men jag skulle ta hästen till klinik (annan än den du haft innan) och få en second opinion, vara tydlig med vad för behandlingar som gjorts och vilka (icke)resultat det gett.

Har man tagit på sig ansvaret för ett djur så har man också tagit på sig ansvaret för att skydda djuret mot onödigt lidande, så jag tycker du är helt rätt ute (även om det ALDRIG är ett lätt eller roligt beslut att ta när det är dags att avsluta djurets dagar)

Hejsan! Jag lider med dig. Det är ett jättesvärt beslut att ta! Jag är i samma sits just nu och har tagit beslutet att låta min kille somna in. Han har varit skadad allvarligt och skulle varit läkt nu men tyvärr verkar han varken vilja eller kunna bli riktigt bra igen. Veterinären tror att han kanske kan bli bra, det är 50/50% chans men jag ser ju hur han lider. Så på tisdag åker vi till slakteriet, det blir tungt men jag måste se till att han får det bättre sen. Så om jag vore dig så skulle jag låta honom somna in.
Styrkekramar från Susse

Jag står med en unghäst som är riden totalt 3 månader i sitt liv. Efter grundliga veterinärundersökningar visar det sig att han har/är

- Halt på alla fyra ben, 2 grader båda fram, 1 grad båda bak.
- Har en liten förändring i framkotan som KANSKE inte stör honom
- Har många små pålagringar i ländryggen
- En liten utväxt på höftleden, alltså en "förtjockning" på benet..
- Inflammation i SI-leden
Och allt som dett abidrar till; stelhet, ömhet i muskler, låsningar, en häst som bara går ut och in ur hagen... En död häst mentalt.

Hästen är inte ens sju år, han är riden totalt tre månader som sagt, och jag känner att jag ger upp nu. Men veterinären ger sig inte.. Det ska behandlas och vilas och byggas muskler och fan och hans moster.

Dags att byta veterinär kanske? Eller?

Lite avskrivartråd..

Av det du skrivet ovan om symtomen så känner jag igen exakt alltihop från en väns unghäst och gissar att din häst råkat ut för exakt samma som hennes hade gjort.
En vurpa i hagen där den slog i höftknycken rejält, visade sedan inga större symtom förrän det blev dags för ridning.
Kom in på klinik med i stort sett samma resultat som din.
Nu hade jag strax innan haft problem med SI leden på en av mina så jag rekommenderade henne direkt att använda samma klinik då jag tyckte mig ana problem därifrån.
Mkt riktigt det som hänt var att den i vurpan mkt riktigt slag höften rejält även fått SI leden ur läge, sedan hade den snedbelastat sig och kompenserat för detta och därav hältorna.
Vis av min erfarenhet (hade återfall på min efter att bara gjort en av behandlingarna i taget (spruta kontra kiropraktik) SI leden ultraljudades för att se exakt hur den skulle rättas därefter rättade samma kiropraktor jag använt leden och därefter tillbaka till kliniken och sprutades i leden och först efter ca 3 veckor när ryggbehandlingen gett bra resultat och hästen var smärtfri därifrån så behandlades de leder som inte läkt ut (var halt på alla 4 först men "bara" fram efter ryggbehandlingen), under dessa 3 veckor emellan stod hästen på butta hela tiden för att vara så avslapnad som möjligt i ryggen, voila idag har hon en kärnfrisk häst som fungerar till 110% livet leker och man skulle aldrig kunna gissa hur bedrövlig den såg ut då.

Så jag ansluter mig faktiskt till din veterinär med erfarenhet av hur mkt en krånglande SI led kan ställa till med så hade jag inte gett upp hoppet förrän SI leden är ordentligt kollad och åtgärdad.

Knapplån, delvis.

Tack för alla svar! För det första; jag kanske låter tvetydig i hur mycket pengar hästen är försäkrad i men det är 30', inte mycket tycker jag. I alla fall inte ur försäkringsbolagets synpunkt! För mig kan det hjälpa mycket att höja "hästsumman" jag kan betala ut nu med 30'.

Grejen är att vet. fortsätter påpeka hur många hästar som kan gå med sådana här grejer.. Men då handlar det ju oftast om en lägre nivå på hobbyhäst/skogsmullar och som har EN av grejerna, inte alla..

Ser också hur de suger ut pengar bara för att.. Försäkringsbolaget har redan betalat ut halva hästens värde på två klinikbesök, tror inte de skulle neka en utdömning!

Vet. har inte gett någon som helst rehab. plan utan vi ska bara behandla tills han blir bra, sedan bygga muskler runt länden.. Men grejen är att han har haft det här ryggonda hos förra ägaren (de trodde dock de var någon form av låsning..) och det är säkerligen samma sak. Och grejen är att hästen inte var omusklad utan mycket tömkörd och så inna jag började rida. "Hur ska du bevis adet då?" säger vet. Trevligt.... :grin:

Och som sagt, humant mot både hästen och faktiskt mig. Kanske lite egoistiskt men om jag känner att hästen bara står och kostar pengar blir det ju liksom inte bra för någon av oss..

Hästen är ultraljudad och leden ligger i rätt läge...

Så där ligger troligtvis inte problemet. den kommer liksom som ett resultat av bla pålagringar, troligtvis.

Senast ändrad:

Ring försäkringsbolaget. Om det kommer kosta dem mer än hästen att fortsätta behandla kan de gå med på att du får avliva hästen. Har du tur går de med på det.

Oj! det ska jag absolut göra! tanken har inte ens slagit mig. kan ju gå med lite tur! :)

Först av allt så vore det mycket tragiskt att en så ung häst ska få sluta sina dagar. Upplever att veterinärvården blivit så dyr idag att många egentligen inte har råd att ha häst, när det väl blir problem.
Ändå står flertalet med mer än en häst........................:confused:

Historien förtäljer inte om du blivit lurad vid häst köpet el. om du var fullt medveten om hästens problem.

Om du var införstådd så tycker jag det är för *J* att du inte är beredd att lägga dom pengarna på hästen för att ge den ett värdigt liv. Garantier kan ingen ge inte ens för en frisk häst vid inköps tillfället. Vad som helst kan hända.........................................vid en ridtur, hagen mm............

Ska man sälja el. avliva så fort veterinärvården blir för hög, då ska man inte ha häst.
Nu generaliserar jag, inte direkt riktat till dig. Upplever att många hästar döms ut för snabbt. Många hästar behöver tid :angel:, vilket inte många kan ge, då tid =kostar pengar!

Står själv med ett vanvårdsfall som kostat mig massor i rehabliteringen, men nu ett år senare är hon nästan fullt återställd & u.a på böjprov. Hon blir 7 i år, hade aldrig tanken på att avliva en så ung häst.

Har man gett sig in i leken får man leken tåla, som ordspråket lyder.

Jag kommer aldrig att få igen mina pengar den dagen jag kanske säljer henne, men djur tjänar man aldrig pengar på........ständigt minus på kontot *ler*

Om jag vore dig hade jag kontaktat en duktig fysioterapet, dom gör underverk med hästen om dom är duktiga....................klåpare finns i alla brancher.

Tappa inte hoppet om honom

Tro mig, jag vet vad det är att stå och vänta på en häst. Det har jag gjort i två år med den jag precis fick ta bort i december, några dagar innan julafton, det var det värsta jag gjort.

Jag köpte den här hästen för att hopptävla och träna med. Hade ingen aning om att han var dålig. Varför är det snällare mot hästen att hålla den vid liv? Man mår inte dåligt när man är död. Man ska inte vara så kär i jrdelivet och inte förmänskliga sin häst, hur kul tror du det är att stå i en box på 12 kvm respektive en ruta på 5*5 meter? Det är väl upp till var och en att bestämma hur man ka göra med sin häst, och var man ska lägga sina pengar. Det är synd om hästar som hålls vid liv flera år när de inte borde finnas längre pga skado och annat. Det är inte synd om döda hästar.

Det är inte veterinärvården som kostar för mycket! Jag vill ha en ridbar häst, det är därför jag har häst. Det är ju ditt problem om du köper en vanvårdad sådan, du kanske inte står och betalar 3000 / månad i stallhyra för att mocka skit. Om han hade kunnat bli bra och det hade handlat om EN grej hade jag såklart trott på honom. men nu är det en j*kla skillnad!:(

Senast ändrad:

Håller med dig här...och jag kan lätt bli lite irriterad av att de finns så många som är så anti att ge hästen evig frid...att få somna in och inte ha ont...och NEJ jag är inte dum i huvudet och JA JAG VET att de går att få hästar friska och ha dem till skogsmullar/sälllskap eller lättare ridning, även fult friska hästar kan man få...

Men någonstans går gränsen, och är det verkligen humant att hästen ska lida och ha väldigt ont på vägen dit???????
Det tycker inte jag, som TS skriver så hade de varit en annan historia om hästen stod med ett av dessa symtom...men LÄS det är mycket problem. Handlar inte om att man är snål eller inte vill lägga ner pengarna eller att man för den delen får tillbaka några pengar, för hästsport är bara utgifter inga inkomster det du får tillbaka får du i utveckling och kärlek...Men är det verkligen värt att slänga ut pengar som bara går i graven rent bokstavligt talat sedan..??

Stå på dig TS kolla upp dina möjligheter du gör rätt, och det känner man längst där inne, du gör något för din häst som är bland de finaste man kan göra ge dem frid och inget mer lidande än nödvändigt...

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: Saile
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård lång historia kort: Köpte min Isläning för snart 6 år sedan. Varit många diffusa men även uppenbara och tydliga fel på honom. De...
2
Svar
30
· Visningar
4 811
Senast: mooi
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka