Skulle ni bry er?

Emmmmma

Trådstartare
Jag måste få fråga en fråga till er...

Jag hade en ponny för ganska många år sen. Köpte henne -96. -00 skulle hon säljas, men vid besiktning så var hon 3-grads. halt på alla benen. (hon var inte riden på ett tag, så det hade inte märkts) Blodprov togs och det visade sig att hon hade borrelia, höga värden.

Naturligtvis blev det ingen försäljning. Hennes uppfödare erbjöd sig att ta henne, betäcka henne så skulle jag få fölet, hon ponnyn. Hon stod för alla kostnader. Så blev det, fick ett föl -02 och vi skrev över ponnyn till uppfödaren. (Ponnyn född -85 alltså 17 år då).

MEN, jag skrev klart och tydligt i kontraktet, att ponnyn får under inga omständigheter hopptävlas, inte ens klubbhoppning. Hon har kronisk stelhet efter borrelian och var sne i korset. Absolut, inga problem sa uppfödaren, hon skulle få gå där i hagen och ridas i skogen ibland.

Nu flera år senare har jag fått höra att ponnyn är ute och hopptävlar. (Hon är alltså 23 år gammal) Och jag vet inte om jag ska orka bry mig eller inte?? Jag har vart på ägaren några ggr under åren nu, har fått höra att ponnyn har vart ute och hoppat, och hon har lovat att det var sista gången. Och nu är hon ute igen, och ska börja tävla lokala klasser.

Vad ska jag göra?? Ska jag göra nåt alls??

Sv: Skulle ni bry er?

jag vet inte hur juridiskt bindande sådana klasuler är i kontrakt, men det finns juridiskt kunniga personer här på forumet som kanske hittar hit.

Jag hade nog brytt mig, för ponnyns skull.

Om jag hade haft möjlighet skulle jag försökt ta hem henne igen. Jag hade nog försökt hävda kontraktsbrott. Men jag är inte insatt i sånt här, det är bara hjärtat som talar.

Men det är väl alltid veterinärbesiktning på plats? Om ponnyn går igenom den ska man väl kunna betrakta den som frisk nog att klara att hoppa?
Förstår din tanke dock förståss, tror dock inte man kan hävda kontraktsbrott tyvärr...

Men det är väl alltid veterinärbesiktning på plats? Om ponnyn går igenom den ska man väl kunna betrakta den som frisk nog att klara att hoppa?
Förstår din tanke dock förståss, tror dock inte man kan hävda kontraktsbrott tyvärr...

Det är bara på regionalnivå det är vet bet väl?

Jag är inte juridiskt kunnig så där kan jag inte tillföra mycket men jag hade absolut brytt mig om mina gamla ponny. Hon är ju uppenbarligen inte lämpad för hopptävlan.

Nej, inte på lokala tävlingar!

Nähä? Hmm.. så kanske det är.. jag tävlar som ni förstår inte så mycket :crazy:
Konstigt kan jag tycka, i så fall, då kan man ju tävla sönder en häst :confused: Men domarna skulle väl inte släppa vidare en halt häst ändå?

Jag har sett hästar som inte gått rent på lokala dressyrtävlingar och de har inte "stoppats" från deltagande. Hur deras poäng sedan blivit har jag däremot inte sett, men de har fått genomföra sin ritt.

Till alla som svarat:

Jag vet inte om jag orkar dra upp allt ihop igen, men samtidigt vill jag ju att ponnyn ska ha det bra. Har fått se bilder på henne och hon ser ut att vara i god form och är pigg och glad. Jag ska iaf ta kontakt med dom som har henne på foder nu, tror inte att dom vet om hennes skador.. Ägaren är stört omöjlig att få tag i, det längsta jag har försökt innan hon svarade var 13 månader...(inkl. många osvarade brev..)

Vore jag du så skulle jag ha ringt och konsulterat någon på ridsportsförbundet och bett dem om råd.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 285
Senast: Vicks
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV