Skulle martingal hjälpa?

Domino_s

Trådstartare
Min valack har alltid när han blir skrämd eller riktigt upphetsad/pigg av nåt ute satt huvet rätt upp i vädret och sprungit = ingen kontroll, får inte tag i honom med handen..(svårt att förklara :crazy:)

Jag har varit väldigt emot martingal innan, (det var så han blev sönderriden av förra ägarna)....Men nu börjar jag fundera om det inte skulle fungera ändå...bara så att han inte får upp huvudet så himla långt upp....inte för formens skulle eller nåt....utan bara så att han inte nockar mej....

Vad tror ni?

Mvh Domino_s

Sv: Skulle martingal hjälpa?

Om du inte kan ta förhållande tygeltag därför att huvudet är för högt, tror jag att det är säkrare att använda en löst spänd sådan. Vissa över-använder för spänd martingal, men jag tror att det är ett bra hjälpmedel.

visst om hästen kanske slänmger upp huvudet för att den blir rädd, men jag skulle inte tillåta att min häst slängde upp huvudet när han blev upphetsad. (är lite svårt att veta vilka situtioner du menar)
Men har du kollat utrustning och sånt är kanske det hästen försöker springa ifrån eller det kankse är du som på något sätt sitter konstigt eller gör något och hästen förösker springa ifrån dej...

visst om hästen kanske slänmger upp huvudet för att den blir rädd, men jag skulle inte tillåta att min häst slängde upp huvudet när han blev upphetsad. (är lite svårt att veta vilka situtioner du menar)
Men har du kollat utrustning och sånt är kanske det hästen försöker springa ifrån eller det kankse är du som på något sätt sitter konstigt eller gör något och hästen förösker springa ifrån dej...

Jag förmulerade mej nog lite dumt....min häst är väldigt framåt, och ibland när han är lite överpigg så blir han lättare rädd för saker och då slänger sej framåt med skallen rätt upp i vädret....Men mestadels händer det när han blir riktigt skärmd av saker och ting....Aldrig på banan....Och för att få honom att lugna sej så vill jag gärna få ner huvudet på honom och få tillbaka kontakten....

Utrustningen håller jag noga koll på, även tänder, rygg, ben m.m.....:)

//Domino_s

vad skulle du göra åt det? altså, du skriver att du inte skulle tillåta att hästen slänger upp huvudet av upphetsning, men vad kan man göra åt det då? bara nyfiken då en av mina ibland får "ryck" och står o slänger med huvudet flera gånger, händer mest när han har mycket överskottsenergi.

Min valack har alltid när han blir skrämd eller riktigt upphetsad/pigg av nåt ute satt huvet rätt upp i vädret och sprungit = ingen kontroll, får inte tag i honom med handen..(svårt att förklara :crazy:)

Jag har varit väldigt emot martingal innan, (det var så han blev sönderriden av förra ägarna)....Men nu börjar jag fundera om det inte skulle fungera ändå...bara så att han inte får upp huvudet så himla långt upp....inte för formens skulle eller nåt....utan bara så att han inte nockar mej....

Vad tror ni?

Mvh Domino_s

jag förstår vad du menar, jag har själv en giraff. Däremot har jag inga problem med kontrollen i ett sådant läge. Men det är fruktansvärt jobbigt att så mkt energi ska gå åt för att öht det ska bli mysigt på promenaden. Just nu så är det igångsättning och halsförlängaren sitter på. Är ypperlig för oss vid promenader på lång tygel.
Annars kan jag använda jag mig av thiedemanstygel, bara lätt inspänd så jag får "tag" på hästen, om det skulle behövas.
Dock då jag har sett thiedemanstygel på andras djur har dessa varit groteskt inspända, precis som jag sett martingal (enstaka fall) otroligt korta. Jag upplever att det är lättare att missbruka thiedeman än martingal om man är ovan vid hjälptyglar.

Förstår precis hur du menar, för jag har en häst som reagerar på samma sätt :D Jag rider honom alltid med martingal vid uteritt, på terrängbanan och vid hoppning. Det förhindrar åtminstone att han slänger upp sitt huvud i mitt ansikte. Det känns också som jag får bättre/lättare kontakt med honom de gånger han blir skrämd. Men det sistnämnda är nog mest en känsla eftersom martingalen medger att han kan köra upp huvudet ganska rejält ändå.

Jobbar mycket med dressyrarbete även ute för att få honom lydigare och försöker också rida ut honom mycket så han konfronteras med massa olika saker och blir tryggare och mindre lättskrämd. Fungerar nu riktigt bra. En period förra året när han var väldigt stressig och "överladdad" fick jag rida honom på fast martingal för att inte riskera att tappa kontakten med munnen vid uteritter. Lycka till! :)

okej, vad bra för vet många som tar till matingall som första utväg :crazy: var en i mitt stall som hade en häst som slängde med huvudet då satte hon på en martingal och det bev väl lite bättre, men sen visade det sig att hon antagligen hade ont i munnen och inte trivdes med betet för nu typ 1 år senare rids hästen på hackamore och går mkt bättre....

okej, tillåta är väl lite fel ord, men jag skulle försöka jobba bort det och kanske tänka varför han gör så... att man själv som ryttare håller sig lugn och inte spänner sig, för det är ävldigt lätt att man gör det utan att man tänker på det, och att man förösker lugna ner hästen rida mer med sättet och vikten i stället för att panikdra i tyglarna som ofta blir öfrsta reaktionen. och sen att alltid hästen får kankse fatta galopp när den gå lugnt och lkanske inte när den redan taravar på i 180...

jag förstår vad du menar, jag har själv en giraff. Däremot har jag inga problem med kontrollen i ett sådant läge. Men det är fruktansvärt jobbigt att så mkt energi ska gå åt för att öht det ska bli mysigt på promenaden. Just nu så är det igångsättning och halsförlängaren sitter på. Är ypperlig för oss vid promenader på lång tygel.
Annars kan jag använda jag mig av thiedemanstygel, bara lätt inspänd så jag får "tag" på hästen, om det skulle behövas.
Dock då jag har sett thiedemanstygel på andras djur har dessa varit groteskt inspända, precis som jag sett martingal (enstaka fall) otroligt korta. Jag upplever att det är lättare att missbruka thiedeman än martingal om man är ovan vid hjälptyglar.

Thiedemantygel....fungerar inte den lite på samma sätt som graman?

//Domino_s

okej, vad bra för vet många som tar till matingall som första utväg :crazy: var en i mitt stall som hade en häst som slängde med huvudet då satte hon på en martingal och det bev väl lite bättre, men sen visade det sig att hon antagligen hade ont i munnen och inte trivdes med betet för nu typ 1 år senare rids hästen på hackamore och går mkt bättre....

Förstår mej inte på folk som gör så....är det inte bättre att kika över hästen och ge den en ärlig chans innan man börjar tvinga på den en massa grejor....:crazy:

Men jag skall nog testa med en martingal, väldigt löst spänd när jag rider ut nästa gång....

En dum fråga kanske.... eftersom jag aldrig haft en sån innan, hur ser man enklast om den sitter bra?

//Domino_s

*Kl*

Prova kan du ju alltid göra!

Jag har själv en häst med mycket energi. Jag har alltid varit mycket noga med att han aldrig får gå med huvudet "för" högt, men nu på senare tid när jag oftare rider ut i grupp kan huvudet åka upp i vädret när vi galopperar och han bara drar iväg. Inte trevligt alls!

Har därför en martingal när jag rider i grupp. Den är löst spänd, så sålänge jag har mina händer normalhögt tar den inte alls, det är bara om jag höjer mina händer som den gör det. Fungerar mycket bra:)

Lycka till!

Gilly

En dum fråga kanske.... eftersom jag aldrig haft en sån innan, hur ser man enklast om den sitter bra?

//Domino_s

Har gjort ett litet försök i paint för att visa hur en martingal ska sitta.
När du håller tyglarna normalt och hästen står typ såhär så ska inte martingalen vara så kort att tygeln inte kan vara rak som den är på bilden. Höjer hästen huvudet mer än som den står nu så börjar martingalen verka. sen så får man ju anpassa lite efter hästen och ens eget tycke men där är en grund att stå på tycker jag. Detta är sättet som jag gör på när jag ska se om den sitter ok.

martingal.jpg

Martingal låter som en bra idé.
Jag spänner som Safira (snygga blå tyglar förresten;p) för om du spänner för löst gör den ändå ingen nytta.

Har gjort ett litet försök i paint för att visa hur en martingal ska sitta.
När du håller tyglarna normalt och hästen står typ såhär så ska inte martingalen vara så kort att tygeln inte kan vara rak som den är på bilden. Höjer hästen huvudet mer än som den står nu så börjar martingalen verka. sen så får man ju anpassa lite efter hästen och ens eget tycke men där är en grund att stå på tycker jag. Detta är sättet som jag gör på när jag ska se om den sitter ok.

martingal.jpg

Tack så mycket för den MKT snygga bilden....:bow:

Ni blir det bara till att se om någon i stallet har en jag kan testa....annars får det bli att shoppa en ny....en tur till hästaffären bangar man ju aldrig....:D:banana:

//Domino_s

Ditt exempel är ju precis det tillfälle man använder martingal för! Som "livräddare" tills man löst problemet. Martingalen ska ju sitta så pass löst att den bara tar i när hästen tar upp huvudet högre än normalt läge "rakt fram".

Något man också kan göra är att dra en halsförlängare över hästens nacke, löst, så att det blir tryck på nacken när hästen höjer huvudet över normalt läge.

Detta löser förstås inte problemet som säkerligen uppkommit av en orsak, jag har heller aldrig testat detta själv, vet bara ATT MAN KAN GÖRA SÅ.

Men testa med martingal, och försök lösa problemet, o berätta gärna här hur det går! :)

Jag tycker definitivt att du skall prova med en martingal. Normalt spänd så den gör nytta. Du beskriver ju det klassiska problemet där just martingal är rätta hjälptygeln. Martingal är den "snällaste" hjälptygel som finns, den verkar enbart om hästen drar upp huvudet högre än den skall göra. Den ger omedelbart eftergift när hästen har huvudet i en normal position eller lägre.

Jag förstår inte varför många blir upprörda över en korrekt använd hjälptygel? Att inte "tillåta" hästen kasta upp huvudet - vilket nys!! Det är enkelt att sitta och tycka att man skall lösa allt med sätet - men riktigt så funkar det inte i verkligheten. Jag vet precis hur det känns att få i det närmaste knäckt näsben pga häst som kastar upp huvudet vid uteritter (inte min nuvarande) och där hjälpte inte något annat än hjälptyglar - alternativet hade varit ständigt ridande inomhus.... lätt val :)

Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Tualma
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 744
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 615
Senast: cello
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat