Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

J

Jullan

Jag är 160 cm lång och väger ca 55 kg, jag kommer förmodligen bli ca 165 (högst) och väga ca 60-65 kg när jag blir vuxen för mina föräldrar är så små. Skulle jag kunna rida en D-ponny hela livet då? (inte tävla) Jag är 14 år nu.
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Det är säkert inga problem.
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Först av allt, varför frågar du? Är det så att du ska köpa ponny/häst nu och vill ha en kompis för livet och inte byta sen när du blir större? Isf skulle inte jag våga chansa på att jag bara blir max 165 cm lång eller kommer väga ca 60 kg...
Säg att du bara blir 165 cm lång och väger ca 60 kg, visst kan du rida en grövre maxad D-ponny då, men varför inte ta en liten häst ist? Så har du lite marginaler att kunna gå upp några kilon eller om du blir längre än väntat.
Jag är 165 lång och väger ca 57 kg, och jag har en häst på 155 cm i mankhöjd, det är alldeles precis lagom!
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Min mamma är 155 cm. Pappa var inte särskilt lång. Mina systrar är ca 160 cm. Och jag blev 170 cm.
Så det är inga garantier att du blir liten när du växt klart.
Men en hyggligt rejäl d-ponny kan även jag rida utan att det ser alltför knepigt ut så det ska nog fungera.
:)
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Men en D-ponny passar perfekt för mig nu, och om jag skulle bli fäst vid en vill jag inte byta om några år... Orsaken att jag inte vill ha stor häst är att det inte känns som om jag har riktig kontroll över hästen då, det känns som om mina hjälper inte riktigt hjälper då och så... så gillar jag ponnyns energi och små mjuka rörelser... Jag kanske har fel, men jag tycker ponnyer känns mycket "mysigare". P.S. Jag ska inte köpa häst än, men jag skulle vilja ha en på foder för senare köp... D.S.
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Klart du kan rida en d-ponny om du inte väger mer än 60 kg.. nemas problemas.. Ponnyer är så himla mysiga, tyvärr växte jag tidigt och är för fet för att rida ponnyer dessutom : ((
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Höjden spelar ingen större roll. En islandshäst på 135 rider vuxna män på, ett spinkigt full blod på 155cm klarar inte en tung ryttare.Allt beror på hur hästen är byggd... Jag väger mellan 60 och 65 kg, jag rider de flesta d-ponnysar utan problem! Se till kroppsbyggnad och inte längden på benen, är mitt tips!
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Det skulle du nog kunna göra om du vill..... är själv kortväxt men har ändå valt att skaffa en liten stor häst på knapp 160 i mkh för att åtminstone ha möjligheten att tävla....
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Men du kan ju inte vara säker på att du inte blir längre eller tyngre än beräknat! Så köp liten häst ist, finns ju massa trevliga häst/ponny korsningar! Eller ta en kraftigare häst som är i ponnysize, en fjording, haflinger el liknande. Vill du däremot inte ha en så grov häst så får du nog leta efter häst/ponnykorsning tycker jag!
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Jo, men det finns ju inte direkt mycket att välja på när man letar foderhäst, man får ta en häst som verkar trevlig typ... då kan man inte välja ras eller så för det finns ju knappt några foderhästar:(
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Jag är 160 cm lång och väger ca 55 kg, jag kommer förmodligen bli ca 165 (högst) och väga ca 60-65 kg när jag blir vuxen för mina föräldrar är så små. Skulle jag kunna rida en D-ponny hela livet då? (inte tävla) Jag är 14 år nu.


Hihi. Jag förstår ditt delemma. Kan trösta dig med att jag är 20 år och ganska nyligen köpt en C-ponny! Så himla mysigt! Älskar ponnyer, och han är en riktig Mulle.:D Jag kommer aldrig att växa ur honom, alla garantier för det. men jag har ju växt klart.
Om du går över till western så får du tävla ponny även när du är över 18, det har vi gjort!:rofl: Inte för att jag gillar att tävla, men man vet aldrig...
Så inga problem, de flesta ponnyer klarar av samma vikt som en "stor liten häst".
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Det är nog inga problem. Har en kompis som är snart 30 och rider fortfarande samma gamla ponny som hon hade när vi var små...min växte jag ur redan när jag var 13-14 (de var lika stora). Så ska man inte tävla och bara hobbyrida och träna så varför inte ha kvar sin häst om den är lagom?
Pratade med en jobbarkompis om det idag för hon tänkte byta ridklubb pga att hon tyckte att deras stora hästar var för små där hon red nu (runt 150-160)...hon är själv inte ens 160 lång så jag förklarade att det ju är helt lagom hästar för henne och att hon inte ska ha större egentligen...hon tyckte det kändes mesigt med små...hmmm...jag tycker man ska rida det som är lagom och inte sträva efter en jättehäst bara för att andra har större osv...
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

det går säkert bra! Har en kompis som fortfarande rider sin ponny, well hon väger iofs bara 50 kg (160 lång, liten tjej) men ponnyn är å andra sidan bara 141.5, de passar iallafall för varandra och hon är vuxen :bow:
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Då skulle jag ta det säkra före det osäkra och satsa på en grövre häst i ponnystorlek, tex fjording, tinker, haflinger, nån grov cob el liknande, som kan bära mer än en ädlare ponny med samma mankhöjd kan.
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

En islandshäst kan du rida fast du växer :) ;)
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Klart du kan. Jag är 38 år, 166 cm lång och har nyligen köpt mig den där ponnyn jag aldrig fick som barn :) Jag har haft halvblod och nordisar tidigare men känner att jag äntligen träffat rätt storleksmässigt. Nu rider jag western och det gör att jag automatiskt hamnar högre upp pga sadeln så det ser bra ut.
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Isnalle: Jo, men jag har hört att de inte är så bra på hoppning och jag vill gärna "satsa" lite på det...:)
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Min mamma rider min ponny o jag ska börja rida en mindre ponny. Min mamma är runt 165cm lång och väger någonstanns mellan 55-60kr o min ponny är en "förväxt" russkorsning på 140cm men ganska grov. Hon är nog högre (pappan var 148cm o mamma 126cm). Sen tillkommer ju utrusning o sånt på ca 10kg. Men inte märks det på ponnyn ;)
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Om du vill ha en ponny men ändå rida den när du växer så köp en islandshäst! Jag vet det låter tråkigt men så är det inte. Jag skulle ha en b-ponny för några år sen men det blev en islandshäst. Jag älskar att hoppa och det gör min islänning med. Han hoppar hinder på 1.10. Högre har jag inte testat. Jag har även sett de med islandshäst utföra svåra dressyrrörelser som piaff,passage och liknande! Och de är verkligen gulliga!
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Jag har i nuläget en D-ponny som jag känner mig alldeles för stor på :
jag är ca 1,62 och 18 år !
Har även en storhäst på ca 1,67 som känns mycket bättre !

Ställer samma fråga som dom andra :) Varför inte köpa en lite större häst ? Och om du vill " satsa " på hoppningen , kan du ju bara göra det tills du är 18 .. ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 230
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp