Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Jag har i nuläget en D-ponny som jag känner mig alldeles för stor på :
jag är ca 1,62 och 18 år !
Har även en storhäst på ca 1,67 som känns mycket bättre !

Ställer samma fråga som dom andra :) Varför inte köpa en lite större häst ? Och om du vill " satsa " på hoppningen , kan du ju bara göra det tills du är 18 .. ?

Visst kan hon hoppa efter att hon är 18 med en d-ponny. Hon får bara inte tävla den ;) Jag tycker att en häst på 167 i manhöjd hade varit förstort för mej (är 160) men smaken är olika. Vissa tycker de känner sej förstora på ponnyer o andra känner sej förmå på stora hästar.

Men egentligen finns det ingen större skillnad på en häst som är 150 o en som är 148 mer än att man får inte lov o tävla ponny om man fyllt 18. Man kan ha precis lika roligt med båda hästarna
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

klart du kan rida ponny, jag har sjäv en dponny på ca 146-147 nått.. och han klarar utan problem att bära både mig (160 cm/60 kg) och större ryttare, jag har flera vuxna och längre/tyngre som rider honom ibland. de tycker inte att han känns liten, och de ser inte stora ut på honom.
det är nästan tvärtom istället, jag kan känna mig liten på honom ibland.

det som är viktigast är ju inte mankhöjden utan vilken typ av kropp hästen har.. min är en korsning quater/welsh-arab. och tro mig, han har fått mycket ponnytemperament!
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Islänningar kan vara bra på att hoppa, det är om du träna det med den. Men, om du verkligen vill satsa på hoppningen så kanse det är bättre med en "hopphäst".
Men då missar du verkligen något! :angel: :D
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Jag har precis köpt ett halvblodssto på 3 år som är 154 cm hög!! Hon är jättefin! Ser mer ut som ett litet fullblod - fast med halvblodsgång. Och hon är hoppstammad så jag hoppas hon kan hoppa. Något sådant hade du kanske kunnat hitta?
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Det går alldeles utmärkt, är vuxen 1,62 lång och väger 59 kg och jag träna våra d-ponnyn;)
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Ja varför inte???
Jag köpte mig min första häst, en d-ponny på 147 cm när jag skulle fylla 21 år.
Innan dess var det bara stora hästar som gällde! Men när jag träffade "min" drömhäst, var han inte alls den jag trodde han skulle vara :-) Fast jag är super nöjd! Vi har tävlat i bla westernridning, och där ska ju häst & ryttare passa ihop kroppsligt eller vad man ska kalla det. Och det gör vi tydligen, även fast jag är 166 cm lång & väger betydligt mer än dig! *hihi*
En stark & välmusklad häst klarar det mesta! Min har aldrig haft nått "problem" med att jag är större, han är fräsch i hela kroppen, som en liten unghäst!*hihi*
Man ska välja med hjärtat tror jag :-)

Och jag ångrar det inte!
Lycka till :-)
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

DET är en fråga som är OMÖJLIG att svara på...utifrån dagens förutsättningar så förmodligen men du vet ju inte om du kommer gå upp i vikt osv...
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

om inte western passar så får du tävla distans med din ponny :banana: inga åldersgränser där! :love:
 
Sv: Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Hola,

Varfös skulle du inte kunna det?

Jag har haft/har bara hästar med ponnymått. Mitt Quartersto på 148 cm rids både av mig och maken.
Jag är 160/58 och maken 180/80. Lägg därtill westernsadel på 23 kg. Är hon i kondis har det gått utmärkt att ha dottern på 40 kilo sittandes bakpå oxå.

Titta på bilden. Jag tycker inte att min man ser så stor ut på henne...
litensem02-5.jpg


mvh Eva
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 230
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp