Skulle du röntga en häst inför köp snäppet över 50 tusen kr?

RIA

Trådstartare
Bara en liten undran, skulle du röntga en häst som är fullt frisk, 4 år gammal-precis inriden och som kommer kosta snäppet över 50 tusen kr med FULL utrustning? (alltså utpassad sadel som är nästan ny, all annan utrustning är så gott som ny. köparen behöver inte köpa någon ny utrustning alls då ALLT ingår.)

jag ska sälja min häst eftersom jag är gravid och min köpare vill röntga, vilket jag inte säger nej till. men efter att ha läst här inne lite så tvekar jag på att röntga hästen.

någon skrev att OM vi röntgar hästen så kanske vi hittar något yttepytte att anmärka på som gör att köparen backar ur köpet även om det INTE skulle påverka hästen, samt då att jag skulle få svårigheter med att höja försäkringen på hästen för något som egentligen inte har något betydelse för användningsområdet.

vad säger ni? gör jag fel som tvekar eller tänker jag rätt?

jag ringde vet. kliniken som i så fall skulle utföra besiktningen samt röntga. det skulle gå på ca 6000 kr.

har ni några erfarenheter?

Senast ändrad:
Sv: Skulle du röntga en häst inför köp snäppet över 50 tusen kr?

Jag har köpt hästar utan röntgen, men jag är ju iaf medveten om vad det innebär för mig som köpare. (Nu har dessa hästar röntgats senare ua).

Din köpare kanske vill vara absolut säker och det tycker jag är förnuftigt.

javisst får köparen röntga!

jag förstår fullständigt att man vill vara hundra på att hästen är frisk!

jag tvekar bara för det jag läst i gamla trådar här, tyckte innehållet i den tråden var intressant. min köpare kommer ju säkert backa ut OM vi hittar något som inte ens påverkar hästen på något vis. då står jag där med en häst som är svår att sälja för ingenting...

hoppas du förstår hur jag menar.

Jag skulle nog säga nej till det priset vet ju inte iof vad det är för häst men priset låter bra .

Sen kan man fundera på om man då skulle hitta något litet som inte skulle inverka på hästen så torde det fortfarande gå att sälja hästen för samma pris och medföljande tillhörigheter ..

Dock lite svårt att säga eftersom man inte vet vad det är för häst ?

Helt säkert skulle iallafall köparen få betala röntgen oavsett om man hittar något eller inte :crazy:

Mia

Jag skulle vilja röntga ifall jag köpte häst i den prisklassen.

Och vill din köpare röntga så skulle jag låte den göra det och vetrinärerna borde ju se om det nu skulle dyka upp någonting vad det skulle påverka hästen i framtiden eller inte.

Sen skulle jag som köpare backa ifall säljaren inte ville att hästen skulle bli röntgad.

Visst är det så, om de hittar något på röntgen så kan det ju dels leda till att köparen backar från köpet och att det som hittas på röntgen påverkar ev. höjning av försäkring tex.

Det är omständigt att köpa/sälja häst idag:crazy:

ja, det är ju det. omständigt att sälja också...

ja du. inte tänker jag stå för besiktningen. jag och köparen är redan överrens om att denne ska stå för det. jag hade kunnat stå för en gårdsbesiktning utan att tveka. men att köra in till klinik får man som köpare ombesörja själv anser jag. (inte köra in hästen nödvändigtvis utan stå för kostnaderna)

det hade jag själv gjort. det är ju köparen som är mest angelägen om hästen är frisk eller inte.

Jag hade nog valt o röntga hästen, hade däremot säljaren motsatt sig det, hade jag dragit mig ur affären direkt

En liten fråga till...

nu står ju jag som ägare på hästen, vilket innebär att räkningar från vet.kliniken går till mig. men hur gör ni där köparen ska stå för besiktningen och betala denna. min klinik ger inte på faktura utan det är betalning på plats-kontant eller kort.

om köparen inte kan vara med på besiktningen, hur löser ni det då?

för jag tänker ju inte lägga ut 6000 kr till någon annan...

Jag hade nog valt o röntga hästen, hade däremot säljaren motsatt sig det, hade jag dragit mig ur affären direkt

det hade jag också gjort om jag velat röntga, men i detta fallet får köparen röntga...

Köparen sätter in pengar på ditt konto och du betalar, måste väl vara enklast.

jovisst, men som köpare vill man väl vara säker på att säljaren inte tar pengarna till annat och ljuger ihop en historia?

jag vill göra helt rätt vad det gäller hela försäljningen, därav alla frågor.

allt ska gå rätt till väga, så finns det något sätt att säkra att köparens pengar går till det som dom ska till?

kanske skicka papper om att köparen satt in XXX kr på säljarens konto som ska gå till besiktningen?

En liten fråga till...

nu står ju jag som ägare på hästen, vilket innebär att räkningar från vet.kliniken går till mig. men hur gör ni där köparen ska stå för besiktningen och betala denna. min klinik ger inte på faktura utan det är betalning på plats-kontant eller kort.

om köparen inte kan vara med på besiktningen, hur löser ni det då?

för jag tänker ju inte lägga ut 6000 kr till någon annan...

Lår köparen stå¨som beställare :idea:

det är inga problem att låta köparen röntga och stå för det. vi har gjort så att vi har lagt på det på köpesumman. hoppas att det löser sig

Senast ändrad av en moderator:

Jag som köpare skulle inte röntga.

Om din köpare vill det så låt hän göra det. Men de får stå för kalaset.

ja du. inte tänker jag stå för besiktningen. jag och köparen är redan överrens om att denne ska stå för det. jag hade kunnat stå för en gårdsbesiktning utan att tveka. men att köra in till klinik får man som köpare ombesörja själv anser jag. (inte köra in hästen nödvändigtvis utan stå för kostnaderna)

det hade jag själv gjort. det är ju köparen som är mest angelägen om hästen är frisk eller inte.

Oj, så tänker inte jag som säljare. Är hästen inte frisk vid försäljningen så kan det bli mycket trubbel för säljaren vid en reklamation.
Jag som säljare skulle gjort en egen besiktning med mig som beställare på hästen. Vill köparen sedan ha en egen besiktning eller röntgen så får denne stå för det själv när det gäller denna prisklassen.

Lår köparen stå¨som beställare :idea:

kan man göra så?

hur går allt tillväga då? skickar dom hem en faktura till köparen då?

eller menar du att köparen skickar pengar till mig å att kliniken sedan skickar en bekräftelse på att ha mottagit betalning av besiktningen till köparen?

Skall köparen vara med så är det ju enkelt, låt dem betala på plats.

Om de inte skall vara där så låt dem boka tid och på sig!

Dock så brukar vi göra så att vi (säljare) betalar för en vanlig vetbes och köparen står för kostnaden för röntgen.

Oj, så tänker inte jag som säljare. Är hästen inte frisk vid försäljningen så kan det bli mycket trubbel för säljaren vid en reklamation.
Jag som säljare skulle gjort en egen besiktning med mig som beställare på hästen. Vill köparen sedan ha en egen besiktning eller röntgen så får denne stå för det själv när det gäller denna prisklassen.

vi tänker nog lika ändå. jag kan likaväl göra en egen besiktning nu i förhand på hästen-inga problem!

det jag menade var mer att jag tänker inte stå för kalaset att bekosta att röntga hästen. det får köparen göra.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 703
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 500
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama