Skulle du röntga en häst inför köp snäppet över 50 tusen kr?

Sv: Skulle du röntga en häst inför köp snäppet över 50 tusen kr?

Det köparen vill göra, får köparen ombesörja. Även vad gäller betalning och liknande. Jag vill gärna köra hästen själv, som ägare till kusen är jag mån om att inget händer.

MEN när jag har köpt hästar och besiktigat, har JAG (som köpare) beställt och ombesörjt betalning. Även långväga köp där jag inte närvarat. Jag har pejlat med säljaren när det passar dem att vara med/skjutsa hästen, därefter har jag beställt och gjort upp om hur det ska betalas direkt med veterinär/klinik. Ringt och sagt till säljaren vilken tid som är bokad.

Som säljare hade jag inte accepterat röntgen av hästen i den prisklassen det talas om, såvida det inte är ett led i en hältutredning eller efter att ha hittat något vid besiktningen som föranleder röntgen.

då kommer det en till liten fråga...

skulle ni som köpare vilja att jag besiktigade hästen innan jag satte ut den på annons?

har tänkt lite nu, som någon sa så är det väldigt bra att jag som säljare ombesörjt att kolla upp hästens hälsotillstånd inför en försäljning. tycker ni jag ska göra det? alltså åka in själv och klinikbesiktiga min häst och sedan låta köparen göra detsamma plus röntga då? eller göra en gårdsbesiktning?

köparen får ju gå på min besiktning om denne vill, å sedan bara åka in för att röntga. men vilket är bäst?

som sagt så vill jag att allt går rätt till.

För mig spelar det absolut ingen roll, jag beställer min egen besiktning ändå.

Jag tycker i så fall att det kan vara idé att komma överens om att säljaren betalar om hästen INTE går igenom, köparen om hästen går UA. Detta oavsett om spekulanten/köparen fullföljer köpet eller inte.

så kan man ju göra, men köparen och jag är redan överrens om att denne står för besiktningen vare sig hästen går igenom eller inte.

nu vet jag inte alls hur jag ska göra. men ska ringa köparen nu och meddela kostnaden för besiktning med röntgen i alla fall. sedan får vi se...

då kommer det en till liten fråga...

skulle ni som köpare vilja att jag besiktigade hästen innan jag satte ut den på annons?

har tänkt lite nu, som någon sa så är det väldigt bra att jag som säljare ombesörjt att kolla upp hästens hälsotillstånd inför en försäljning. tycker ni jag ska göra det? alltså åka in själv och klinikbesiktiga min häst och sedan låta köparen göra detsamma plus röntga då? eller göra en gårdsbesiktning?

köparen får ju gå på min besiktning om denne vill, å sedan bara åka in för att röntga. men vilket är bäst?

som sagt så vill jag att allt går rätt till.

För dig själv så är ju en bes idag ett säkerhetsnät. Då vet du ju att hästen är ok. Detsamma gäller ju med röntgen, om den är ok på röntgen så är det ju väldigt bra både för dig som säljare och för en framtida köpare.

Och framför allt ett väldigt bra bevis om det skulle bli problem efter försäljningen.

Om sedan en köpare ändå vill bes så låt dem då göra det och då får de stå för den.

Så kommer vi att göra vid nästa försäljning.

så du tycker det finns fördelar med att jag själv åker och besiktigar hästen själv nu innan köparen gör det?

köpet ska vara klart i slutet på denna månad är det bestämt. så jag vill ju gärna besiktiga hästen så snart som möjligt för sedan kan ju köparen betala och hämta hästen när denne själv behagar innan månadens slut...alltså sista mars ska affären vara klar.

För din egen skull så är det ju bäst att sälja en bes häst.

Jag hade gjort så :D

självklart ska hästen besiktigas ;)

frågan är bara om jag själv ska åka in med henne i nästa vecka å låta köparen besiktiga i slutet på månaden själv eller om jag inte besiktigar själv och överlåter det till köparen i slutet av månaden...

vi får helt enkelt diskutera det... har försökt ringa men inte fått svar, så ska väl försöka igen...

jag kan förstå att köparen vill röntga. jag har själv haft en häst som var ung och oklanderlig på besiktningen, men som jag fick en massa problem med sen. det värsta var inte att det gick mycket pengar då, utan all psykisk press som jag och hästen utsattes för vid upprepade behandlingar och veterinäbesök. när den hästen slutligen röntgades så visade det sig att han hade förändringar som hade kunnats upptäckas långt tidigare.
eftersom köparen har undersökningsplikt vid köpet så sätts ju denna i en knepig sits om den inte får lov att utföra de underökningar som den anser nödvändiga.

vad gäller besiktning: jag tycker att du ska veterinärbesiktiga för din del och sedan är det upp till köparen att lita på det här resultatet eller bekosta ännu en besiktning. vill köparen röntga får den beskosta det själv.

Vissa hästar jag har tittat på (som gått igenom en vanlig besiktning) och aldrig varit röntgade tidigare har de satt ett pris om man vill röntga och ett lägre pris om man struntar i det. Förmodligen för att slippa stå med hästen om den inte skulle gå igenom 100%igt.

kl

Nu lånar jag tråden lite. Jag ska sälja en häst för strax över 100.000 och mitt försäkringsbolag kräver rönten som är max 30 dgr gammal om hästen ska försäkras i summan 100.000 och uppåt.
Nu är hästen röntgad 2006 ua ( 3,5 år gammal då), så jag tänkte att om köparen kräver röntgen, som jag då betalar, kan jag då kräva att köparen försäkrar hästen för inköpssumman?
Ska de ej försäkra över 100.000 tänkte jag att om de vill röntga så får de betala den själva, synpunkter på det? Besiktningen står jag för.

Blir det inte karens om man höjer försäkringen (iaf på livdelen)? Det är ju i så fall en nackdel för köparen om den nu vill fullförsäkra hästen.

Om jag är köpare: Självklart röntgar jag hästen innan köp (anser att jag inte uppfyller min undersökningsplikt annars)

Som säljare: Jag står alltid för en vanlig besiktning (på klinik), om köparen vill ha röntgen/ultraljud eller annan "extra" undersökning så står jag för besiktningskostnaden och köparen för den extra kostnad som "extraundersökningen" medför.

Nu kan jag ju bara svara för hur jag själv har gjort med försäkringar i samband med försäljning...

Jag har sett till att försäkra upp hästen till försäljningspriset (om det är högre än vad hästen redan försäkrats för) när jag och köparen kommit överrens om köpet, innan kontraktet undertecknats. Vill sen köparen sänka försäkringsbeloppet så är det en risk de själva får stå för (att ev förlora pengar på hästen vid en olycka), jag har iaf "garanterat" att försäkringsbolaget anser det rimligt att kunna ersätta hästen med det belopp som köparen gett för hästen.

Mitt sätt att tänka.;)

Blir det inte karens om man höjer försäkringen (iaf på livdelen)? Det är ju i så fall en nackdel för köparen om den nu vill fullförsäkra hästen.

Karensen gäller inte vid plötslig sjukdom/skada/olycka (iaf inte i "mitt" bolag)

Vissa hästar jag har tittat på (som gått igenom en vanlig besiktning) och aldrig varit röntgade tidigare har de satt ett pris om man vill röntga och ett lägre pris om man struntar i det. Förmodligen för att slippa stå med hästen om den inte skulle gå igenom 100%igt.

Skulle inte våga köpa en häst utan röntgen på de villkoren...:crazy:
Vad är det som säger att inte säljaren misstänker att något ska framkomma vid röntgen?? Kan bli dyrt i längden att inte röntga, och då försvinner "rabatten" för att man valde bort röntgen väldigt fort...
Kan ta ett eget exempel: Hade en 3-årig hbl-valack som utan problem gick igenom vanlig besiktning. Köparen ville ha röntgen, och då framkom det att han hade OCD i båda bakhasorna. Ingenting som syntes vid böjprov mao, men hästen hade garanterat inte kunnat gå länge med det innan han hade fått problem.

Skulle inte våga köpa en häst utan röntgen på de villkoren...:crazy:
Vad är det som säger att inte säljaren misstänker att något ska framkomma vid röntgen?? Kan bli dyrt i längden att inte röntga, och då försvinner "rabatten" för att man valde bort röntgen väldigt fort...
Kan ta ett eget exempel: Hade en 3-årig hbl-valack som utan problem gick igenom vanlig besiktning. Köparen ville ha röntgen, och då framkom det att han hade OCD i båda bakhasorna. Ingenting som syntes vid böjprov mao, men hästen hade garanterat inte kunnat gå länge med det innan han hade fått problem.

Om man kan bevisa att OCD fanns vid köpet så kan det bli tal om att få köpa tillbaka hästen, om då den nya ägaren har försäkrat ner hästen är inte det bra.

Till min förra fråga, kan man inte kräva att hästen är försäkrad i minst det belopp som försäkringsbolaget kräver röntgen för om man som säljare röntgar hästen vid försäljningen dvs om köparen hävdar att försäkringsbolaget kräven en högst 30 dgr gammal röntgen för att säljaren ska betala den?

Har inte läst igenom hela tråden, men jag kan säga att min tränare skulle sälja en 4-åring med bra stam, utan ngn större kapacitet dock för ca 60000 tror jag. Köparen ville röntga, men han sa nej pga det låga priset.

Jag kan tycka att visst, om köparen vill röntga så är det väl ok. MEN då ska denne stå för röntgen-kostnaden också. Det fick vi göra på våran unghäst också, och då låg hon ändå lite högre i pris iaf..

Jag har inte röntgat alla mina hästar vare sig dem jag sålt eller dem jag köpt även de som legat i högre prisklass. Det är väl kanske dumt men jag har som köpare varit väl medveten om att det är en risk och som säljare har jag alltid sagt att de får röntga om de själva vill. Jag står för vanlig bes. innan hästen sätts på annons och de får själva betala om de vill ha en till. Dock har jag alltid erbjudit mig att betala även andra bes. om hästen inte går igenom.

Men som sagt, jag är dålig på att komma iväg och röntga :o
(peppar peppar så har jag aldrig haft otur med sånt)

Jag kan tycka att visst, om köparen vill röntga så är det väl ok. MEN då ska denne stå för röntgen-kostnaden också. Det fick vi göra på våran unghäst också, och då låg hon ändå lite högre i pris iaf..

Men ska man inte kunna försäkra hästen man köper i inköpspriset? Då krävs röntgen över 100.000:-.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 703
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 500
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama