Skulle du röntga en häst inför köp snäppet över 50 tusen kr?

Sv: Skulle du röntga en häst inför köp snäppet över 50 tusen kr?

*knapplån*

I mina försäljningar ingår INTE veterinärbesiktning... Den ska självklart köparen ombesörja. Dvs Jag som säljare ställer upp att köra hästen dit köparen beställt besiktning men jag bekostar den inte och jag beställer den inte, oavsett omfattning (vanlig eller med röntgen).. Då kan jag som säljare aldrig åka dit på en "jävsituation" om det senare skulle bli någon som helst anledning att ifrågasätta veterinärbesiktningen...

Självklart är det ju en kostnadsfråga (vad hästen i sej kostar) men de fall där hästen kostat så lite har inte ens veterinärbesiktning utförts. Och de gånger de har behövts veterinärbesiktning har köparen stått för den....

nej jag skulle inte röntgat om hästen gick igenom klinikbesiktn med böj och longeringsprov ua. min häst var i liknande prisklass (dock utan utrustning), 5 år och inte mkt riden. jag besiktigade på klinik men röntgade inte.

men om säljaren INTE ville låta mig röntga så skulle jag tro att det var fel på hästen och dra mig ur hela affären.

Men ska man inte kunna försäkra hästen man köper i inköpspriset? Då krävs röntgen över 100.000:-.

Jo visst, men köper man en så pass dyr häst så har man nog råd med röntgen också.. (Om man nu ska tänka på de viset..Annars kan man ju också tänka att säljer man en häst för så mkt pengar kan man väl bjuda på röntgen..)
Det är inte många säljare som står för röntgen, det får köparna allra oftast göra om man vill ha det..

Ja.. jag skulle absolut nog välja att göra det.. har funderat tidigare hur jag skulle ställa mig inför röntgen eller ej.. men kom fram till att det är nog bäst för ens egen skull.. även om det vore en fullt frisk unghäst..:)
Lycka till med försäljningen.. :)

mvh//Wilda

Jag köpte mitt halvblodsto för 50 000kr med utrustning och hon är 11år. Jag röntgade inte henne. Låt dom röntga men betala själva.... Jag besiktigade bara min med böjprov mm. Gick igenom utan anmärkning och då tyckte inte jag röntgen behövdes...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 703
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 500
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama