Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig ens försökt luska i någons gamla brottsregister.Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.
Jag har aldrig ens försökt luska i någons gamla brottsregister.
Jag fokuserar främst på hästen i en affär, och att säljaren verkligen vill sälja. Vissa brott avskräcker mig, men då gäller det att jag vet om dom på förhand. Skulle aldrig begära ut en säljares brottsregister.
Svårt tycker jag, dels för att anklagelser hit och dit om dom inte är dömda är svåra att kolla upp vad som faktiskt veta vad som hänt. Om dom åkt dit för något ekonomiskt eller så så hade jag nog inte vågat köpt med risken att bli lurad på ett eller annat sätt då det känns som att moralen är hyfsat låg på sådana.Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.
skulle aldrig göra affärer med någon som är dömd...såvida jag inte kände personen väl, brottet var ringa och denne kommit på rätt köl i livet
Men hur skulle du veta om personen varit dömd för något?
Jag har aldrig kollat belastningsregister el liknande när jag köpt häst.
Säljarens privata omständigheter har ju inte jag med att göra?
Det är väl antagligen viktigare att kolla köpares ekonomi för den som säljer häst än tvärt om?
Jag skulle nog också göra en vanlig Googling, blir jag misstänksam så luskar jag vidare. Speciellt så det kryllar av diverse strider hästköpare/säljare emellan.Jag gör inte sådana affärer utan att kolla upp andra parten. Om jag köper en blandare på blocket, sure.
Men om jag vill t ex veta hur stor chans jag har vid reklamation, då behöver jag kolla lite mer. Lexbase kan ju vara ett bra sätt. En googling ger också en hel del.
Jag gör inte sådana affärer utan att kolla upp andra parten. Om jag köper en blandare på blocket, sure.
Men om jag vill t ex veta hur stor chans jag har vid reklamation, då behöver jag kolla lite mer. Lexbase kan ju vara ett bra sätt. En googling ger också en hel del.
Fast Lexbase säger väl bar aom man förekommer i någon dom? Ergo att man kan förekomma även som t ex målsägande. Eller så har man t ex åkt fast för något jättebanalt. Det säger således inte så mycket.
Öh, man läser väl självklart domen om det känns befogat? Eller menar du att du bara gissar när du fått träff?
Om jag får träff? Jag har ovan beskrivit att jag inte stalkar upp allt mög som finns avseende folk som jag tänkt köpa häst av. Jag har heller aldrig använt mig av Lexbase så jag vet inte riktigt hur det funkar. Har dock hört att det skulle vara så som jag skrev. Har också förstått att man kan "köpa" domar om man är intresserad. Så då menar du att om du får en träff så köper du domen/domarna och kollar på vilket sätt den potentiella hästförsäljaren förekommer i dessa?
För min del känns det som stalkervarning men alla gör ju som de vill såklart.
Om jag ska lägga säg 75 000 kr hos någon, säg att jag köper en traktor, så vill jag gärna veta vem jag har affärer med. Ja.
Får jag träff kollar jag. Har de då blivit dömda för att ha sålt men inte levererat lantbruksmaskiner, vet du - då avstår jag den affären.
Nu trodde jag att tråden handlade om hästaffärer och inte traktorer men ok, då vet jag.