Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför får man inte jobba med att sälja hästar lika väl som man kan jobba på ica? Har man begått ett brott som inte med med hästar eller djur att göra ens, varför skulle det vara ett hinder? Hur vet du huruvida dom tagit ansvar eller inte för sina handlingar bara genom att kolla upp om dom begått ett brott? Dom har ju tagit ansvar för det och suttit av tiden uppenbarligen.
Vem är du att avgöra vad människor ska eller inte ska jobba med? Varför skulle just hästförsäljning vara ett stort nej pga ett brott som inte har med det att göra ens. Och som jag skrivit innan, omoraliska människor kryllar det av även om du verkar tro att dom inte finns om dom inte åkt fast för något. Man måste kunna hålla vissa saker isär. Hur en person är som person privat har ingenting att göra med hur den är med affärerna alltid.
Det finns en känd hästhandlare som suttit inne för ekonomisk brottslighet och hen hade jag köpt häst av utan att blinka.
Jaha, jag har missförstått tråden. Det är alltså brottslingar som sitter i fängelset och har sina hästar i cellerna och säljer dem inifrån fängelset som tråden handlar om.
I rest my case och ber om ursäkt för att jag trampade Fio på tårna.
Personer, som har varit straffade och försöker reda ut sina liv är inte brottslingar förrän de eventuellt återfaller i brott, anser jag.
För den personen lär ju ha ögonen på sig fortsatt ändå, a la "storebror ser dig" från myndigheterna. Så det där resonemanget har jag lite svårt för.
Jag får samma tankar som @IngelaH . Är en person som en gång blivit dömd för brott för alltid svartlistad som säljare för er som aldrig skulle köpa av brottslingar? Får dessa aldrig en chans att göra om och göra rätt?
Sen undrar folk varför detta lurendrejeriet fortgår
och till @fioInte för att bli personlig men det förvånar mig så oerhört att just du resonerar så. Det är inte likt dig!
@Fiorano jo jag har förstått det men just det aktuella fallet förvånar mig.
Fast nu blandar du ju äpplen och ananas ganska friskt. Du pratar om folk som efter straff fortsätter sin brottsliga bana och dessutom, om jag förstår dig rätt, sådana som pysslat med hästlureri även sedan tidigare (och nu då fortsätter med det) medans den du svarar pratar om brott generellt och där man dessutom sonat sitt brott (=förutsätter att man inte längre pysslar med någon form av brottslighet).
Du ser inte skillnaden där?
När det kommer till ekonomisk brottslighet hade jag ur den aspekten inte bekymrat mig. Sen huruvida det varit med skadade, drogade och smärtstillade hästar från en specifik säljare hade jag självklart varit mer försiktig. Även om mitt intryck av den aktuella säljaren är att en får vad en betalar för, men det betyder inte att det är så.