Du kan byta traktor mot häst om du vill, om du tycker det gör skillnad.
Så du menar om personen skulle vara dömd för att ha sålt men inte levererat hästar? Risken känns ju hårfin att sådana personer ens finns för man besiktigar väl och tar då med sig hästen på en gång?
Men jag funderade lite mer på det här med att du kollar upp på Lexbase. Ringer du först upp SKV för att få tag på personens personnummer för att ens kunna söka på rätt person på Lexbase? Känns inte det som att gå ganska långt för att kolla upp en eventuell hästförsäljare?
Jag menar - visst om du på en vanlig googling får upp att personen är t ex pedofil - då kan jag ju förstå att man hoppar av redan där men om en vanlig googling inte ger något (eller om personen heter typ Anna Johansson och bor i Göteborg = får upp en miljard träffar), går du då vidare med att ta reda på personnummer m.m.?
Vilka brott är då ok enligt dig då? Att sälja men inte leverera traktorer var visst en dealbreaker men om personen snattat? Dömts för trafikbrott? Rökt hasch? Var går gränsen och hur länge måste det gå innan personen sonat sitt brott, om ens någonsin?
Jag tycker det verkar jobbigt. Har jag hittat en häst jag gillar och den går igenom en besiktning/röntgen (gudarna ska veta hur svårt bara dessa två saker är att få ihop) och säljaren inte är en ökänd hästbedragare - ja, då köper jag. Men jag har förstått att alla inte tänker likadant.