Skulle du köpa häst av en person som begått brott?

Men alltså - personnr finns på Ratsit så det är ingen stor grej att fixa. :)

Inte om man har ett ovanligt namn nej. Heter man t ex Anna Andersson och bor i Stockholm så kan det dock vara en utmaning. Kostar inte det pengar förresten? Att få ut personnumret från ratsit? Enklare att ringa SKV i sådana fall.
 
Jag ger gärna människor hur många chanser som helst. Däremot vill jag inte ha affärer med vem som helst. Det är väl inte jättesvårt att greppa?

En fundering bara. När tillämpar du detta? Är det bara i hästaffärer eller gäller det även när du ska köpa bil? Service på bilverkstaden? Garderob på blocket? Mjölk på ICA (handlaren kan ju vara dömd för något)?
 
Inte om man har ett ovanligt namn nej. Heter man t ex Anna Andersson och bor i Stockholm så kan det dock vara en utmaning. Kostar inte det pengar förresten? Att få ut personnumret från ratsit? Enklare att ringa SKV i sådana fall.

Det finns sajter där man bara hämtar pers nr, kostar inget. Och det är väl ganska ovanligt att man vet så lite som namn och bostadsort om säljaren. Jag har hittills inte misslyckats med att kolla det jag behöver veta iaf.
 
Det finns sajter där man bara hämtar pers nr, kostar inget. Och det är väl ganska ovanligt att man vet så lite som namn och bostadsort om säljaren. Jag har hittills inte misslyckats med att kolla det jag behöver veta iaf.

När jag åker och tittar på en häst för första gången så vet jag nog inte så mycket mer om säljaren nej. Inte om det inte ger röda blinkande lampor redan vid en googling. Det kan ju hända om det är en handlare men antagligen inte med en privatperson. Om man sen går vidare är det ju en helt annan sak. Då begär man ju fullmakt så man kan kolla försäkringen osv.

Men i mitt fall är jag fokuserad på hästen i första hand. Inte om Kalle Persson som säljer har knarkat någon gång i sitt liv. Jag vill köpa en bra, frisk häst som är det som utlovas. Står det t ex att hästen är bra för att tävla hoppning med och tdb säger att den uteslutits var och varannan gång så stämmer ju kanske inte det riktigt, eller att den gått 120 med placering och tdb säger två starter i 120 och utesluten i båda.

Men brukar du också ta ut domar på folk och kolla så de inte har en rödljuskörning eller liknande på sig?

Men det är väl bara att inse att vi alla är olika. Hittills har jag iaf *peppar peppar* aldrig blivit lurad vid häst-/bil-/släp-/husaffär trots att jag inte begär ut domar på säljaren :)
 
@Zoya nej jag har aldrig tagit ut domar på någon säljare. Men jag köper flera hästar varje år och jag skulle aldrig ens åka och titta på någon jag inte kollat upp säljaren på. "Kolla upp" betyder då googling samt referenser från hästperson i närheten. Det gäller både i Sverige och utomlands och även när jag säljer häst vilket också är flera per år.
 
Jag var mest nyfiken. Med tanke på att du ber om personnummer etc på personen så antog jag att man då kommit ganska långt i affären (eller ber du om det redan innan provridning?) och då känns det ju märkligt att helt plötsligt hux flux bara säga att man inte längre är intresserad.
Det tar mig 90 sekunder att få fram ett personnr om jag sitter vid datorn.
 
@Zoya nej jag har aldrig tagit ut domar på någon säljare. Men jag köper flera hästar varje år och jag skulle aldrig ens åka och titta på någon jag inte kollat upp säljaren på. "Kolla upp" betyder då googling samt referenser från hästperson i närheten. Det gäller både i Sverige och utomlands och även när jag säljer häst vilket också är flera per år.

Ja men den sortens "kolla upp" är ju en helt annan sak än det som diskuterats här. Det säger jag inget om.
 
Inte om man har ett ovanligt namn nej. Heter man t ex Anna Andersson och bor i Stockholm så kan det dock vara en utmaning. Kostar inte det pengar förresten? Att få ut personnumret från ratsit? Enklare att ringa SKV i sådana fall.

Har heller aldrig gått bet på att hitta den jag söker. Har t om letat rätt på person åt en med-Bukare (som gått bet).

Kollar på de relationer där jag står en del att förlora, hästar, bilar, entreprenadmaskiner t ex. Och om jag får magkänsla.
 
Fast grundfrågan är om man skulle köpa häst av någon som begått brott. Och mitt svar är att jag iaf kollar, sen skulle inte en fortkörning t ex diskvalificera hästen men definitivt omfattande svartaffärer.

Omfattande svartaffärer ser jag som samma sak som att personen nog med största sannolikhet är ökänd. En sådan skulle jag inte heller köpa av vilket jag skrev redan i mitt första inlägg i tråden. Men från grundfrågan "ha begått brott" till att hålla på med omfattande svartaffärer är det ett gigantiskt spann.
 
Kollar på de relationer där jag står en del att förlora, hästar, bilar, entreprenadmaskiner t ex. Och om jag får magkänsla.

Vad har du att förlora på att köpa häst av någon som visar sig vara dömd för t ex narkotikabrott? På grund av brottet då menar jag. Trodde mer att det var ett moraliskt ställningstagande?
 
Det verkar som vi diskuterar på två olika plan. Varför inte ta en anställning och tjäna pengar som anställd? Det kan ju vara ett alternativ när det inte längre går att göra affärer för att marknaden är tveksam till vandel hos den som idkar affärsverksamheten ifråga.

Jag tycker absolut att affärsetik - och -moral har med hela bilden att göra. Inte bara "what's in it for me?". Det finns gott om exempel där det blivit omöjligt för brottslingen att fortsätta begå brott om omgivningen slutat se åt andra hållet och t ex vägrat affärsverksamhet. Inte minst i hästbranchen.

ALLA har ett ansvar. För sina egna handlingar. Vad jag väljer att stödja.
Varför får man inte jobba med att sälja hästar lika väl som man kan jobba på ica? Har man begått ett brott som inte med med hästar eller djur att göra ens, varför skulle det vara ett hinder? Hur vet du huruvida dom tagit ansvar eller inte för sina handlingar bara genom att kolla upp om dom begått ett brott? Dom har ju tagit ansvar för det och suttit av tiden uppenbarligen.

Vem är du att avgöra vad människor ska eller inte ska jobba med? Varför skulle just hästförsäljning vara ett stort nej pga ett brott som inte har med det att göra ens. Och som jag skrivit innan, omoraliska människor kryllar det av även om du verkar tro att dom inte finns om dom inte åkt fast för något. Man måste kunna hålla vissa saker isär. Hur en person är som person privat har ingenting att göra med hur den är med affärerna alltid.
 
För det kan inte vara båda? :confused:

Jag förstår inte vad du menar? Skulle det faktumet att personen har något (oavsett vad) i sitt belastningsregister betyda att det är större risk att du blir pålurad en dålig häst?
Att du har moraliska skrupler mot att köpa något av en person som har en röd prick i registret har jag förstått men hur det automatiskt hänger ihop med det förstnämnda förstår jag inte.
 
Det är väl inte sällan personer som begått Ekobrott i sitt hästföretag oxå är ganska ökända för att lura på folk trasiga hästar. Det är ju bara att googla så kommer det upp hur mkt personer som helst med det sambandet.

Sen ligger det nog ganska nära till hands att personer som misshandlar andra inte drar sig för att misshandla sina djur.

Om en person är dömd och straffad för sitt brott och bevisligen har kommit på rätt köl genom att starta egen firma med allt vad det innebär. Varför ska man då tro att personen fortsätter vad den nu gjorde, knarka, stjäla, misshandla andra och då också djur? Någon gång måste ju livet få gå vidare. För den personen lär ju ha ögonen på sig fortsatt ändå, a la "storebror ser dig" från myndigheterna. Så det där resonemanget har jag lite svårt för.

Får inte livet gå vidare, pga att andra personer vägrar handla och samarbeta med tidigare brottsdömda är det ju de människorna som blir skyldiga till att personen riskerar att återfalla i brott kan jag tycka.
 
Fast hela tråden handlar ju om brottslingar som säljer hästar. Och vilka brott man kan ha överseende med när man köper häst. Så: vilka brott kan du ha överseende med när du köper häst?

Jaha, jag har missförstått tråden. Det är alltså brottslingar som sitter i fängelset och har sina hästar i cellerna och säljer dem inifrån fängelset som tråden handlar om.

I rest my case och ber om ursäkt för att jag trampade Fio på tårna.

Personer, som har varit straffade och försöker reda ut sina liv är inte brottslingar förrän de eventuellt återfaller i brott, anser jag.
 
Jag får samma tankar som @IngelaH . Är en person som en gång blivit dömd för brott för alltid svartlistad som säljare för er som aldrig skulle köpa av brottslingar? Får dessa aldrig en chans att göra om och göra rätt?
 
Jag får samma tankar som @IngelaH . Är en person som en gång blivit dömd för brott för alltid svartlistad som säljare för er som aldrig skulle köpa av brottslingar? Får dessa aldrig en chans att göra om och göra rätt?

Inte om de ska driva eget tydligen. Bara om de istället blir anställda på typ ICA var det någon som tyckte.
 
Om en person är dömd och straffad för sitt brott och bevisligen har kommit på rätt köl genom att starta egen firma med allt vad det innebär. Varför ska man då tro att personen fortsätter vad den nu gjorde, knarka, stjäla, misshandla andra och då också djur? Någon gång måste ju livet få gå vidare. För den personen lär ju ha ögonen på sig fortsatt ändå, a la "storebror ser dig" från myndigheterna. Så det där resonemanget har jag lite svårt för.

Får inte livet gå vidare, pga att andra personer vägrar handla och samarbeta med tidigare brottsdömda är det ju de människorna som blir skyldiga till att personen riskerar att återfalla i brott kan jag tycka.

Det var ju en väldig märklig slutsats. Menar du att jag skulle riskera mina pengar bara för att en tidigare dömd ekobrottsling ser det som någon mänsklig rättighet att sälja hästar för att komma på rätt köl i livet?
 
Jag får samma tankar som @IngelaH . Är en person som en gång blivit dömd för brott för alltid svartlistad som säljare för er som aldrig skulle köpa av brottslingar? Får dessa aldrig en chans att göra om och göra rätt?

Jo du och andra i tråden skulle ju gladeligen köpa hästar av dessa personer. Det är väl upp till Er att vilja det och upp till oss andra att välja att inte vara kunder till dessa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 692
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 268
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Detta har ju varit uppe många ggr. Och jag har alltid fått höra att det inte gäller, utan att en såld häst är en såld häst, punkt slut...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp