Skulle du köpa häst av en person som begått brott?

Som jag skrev, människor har mer än en sida. Att dom begått brott säger ingenting om huruvida dom är bra med hästar och är pålitliga vad gäller den biten.

Som jag redan skrivit innan, dom som aktivt och medvetet lurat folk på saker och ting gör jag helst inga affärer med dömda eller inte.

Nej, och jag hävdar att jag inte vill stödja brottslingar genom att handla, t ex häst, av dem.

Jag tror ju att många hade fått tänka om, vore det så att samhället i allt fördömt deras brottsliga handling.

Nej, jag kan inte prylar min unge för då kommer jag inte kunna livnära mig på min anläggningsfirma.

Att säga motsvarande "jag bryr mig inte om vad du gjort, jag är bara intresserad av affären" känns helt främmande för mig om jag är emot brottet.
 
Du påstod ju att det inte fanns någon risk, eftersom ingen ju köper hästar utan att ta varan i besiktning. Jag säger att det redan skett dylika bedrägerier.

Nej, jag skrev aldrig att det var ingen risk, bara att den var hårfin. Att du lyckas hitta ett fall med ett helt idiotiskt bedrägeri betyder inte att det är vanlgt förekommande.
 
Fast det är ju bara ren idioti. Det är ju inget man behöver kolla upp säljaren för att förstå att man inte ska göra. Eller menar du att de hade hittat infon om att det är en bedragare om de hade begärt ut belastningsregisterutdrag på försäljaren?

Det är bara att läsa här på buke om hur många som köper häst och som inte är med på besiktningen. Nu brukar ju hästarna oftast dyka upp men dom är halta eller skadade som ungefär märks när det smärtstillande medlet gått ut efter någon vecka...
 
Det är bara att läsa här på buke om hur många som köper häst och som inte är med på besiktningen. Nu brukar ju hästarna oftast dyka upp men dom är halta eller skadade som ungefär märks när det smärtstillande medlet gått ut efter någon vecka...

Absolut men jag förstår inte vad en eventuell info om att säljaren åkt dit för t ex trafikbrott för 5 år sedan ger för fingervisning om att denne skulle vara fuffens som säljare. Känns som att man blandar äpplen och päron ganska friskt här.
 
Nej, och jag hävdar att jag inte vill stödja brottslingar genom att handla, t ex häst, av dem.

Jag tror ju att många hade fått tänka om, vore det så att samhället i allt fördömt deras brottsliga handling.

Nej, jag kan inte prylar min unge för då kommer jag inte kunna livnära mig på min anläggningsfirma.

Att säga motsvarande "jag bryr mig inte om vad du gjort, jag är bara intresserad av affären" känns helt främmande för mig om jag är emot brottet.
Hälften av vad du skrev fattar jag inte men okej..

Klart man fördömer den brottsliga handlingen, och nej jag tror ingen vill stödja en brottslig verksamhet heller oavsett om det är en bra affär eller inte. Dock är man löjligt naiv tycker jag ifall man ska undvika alla som haft med brottslighet att göra och inte göra affärer med dom oavsett vad det gäller. Hur ska man nånsin kunna köpa häst av någon då?

Ingen direkt står ju och skyltar med sina mindre bra sidor och att hitta en människa som rakt igenom är perfekt och aldrig gjort något omoraliskt i hela sitt liv är ju knappt att det går.
 
Absolut men jag förstår inte vad en eventuell info om att säljaren åkt dit för t ex trafikbrott för 5 år sedan ger för fingervisning om att denne skulle vara fuffens som säljare. Känns som att man blandar äpplen och päron ganska friskt här.

Trafikbrott? Det har jag inte läst något om?
 
Dock är man löjligt naiv tycker jag ifall man ska undvika alla som haft med brottslighet att göra och inte göra affärer med dom oavsett vad det gäller. Hur ska man nånsin kunna köpa häst av någon då?

Det är alltså mig du kallar löjligt naiv.

Tror du verkligen att det är så ofantligt svårt att undvika att bli dömd för brottslighet? Hur långt är ditt eget belastningsregisterutdrag?

Mitt är nämligen helt tomt. Så svårt har det inte varit att hålla sig undan från den brottsliga banan.
 
Det är alltså mig du kallar löjligt naiv.

Tror du verkligen att det är så ofantligt svårt att undvika att bli dömd för brottslighet? Hur långt är ditt eget belastningsregisterutdrag?

Mitt är nämligen helt tomt. Så svårt har det inte varit att hålla sig undan från den brottsliga banan.
Vad pratar du om? Menar du att majoriteten av brottslingar eller folk som lurar andra hit och dit är dömda? Jag tror faktiskt inte det, tyvärr är inte mänskligheten så god och perfekt. Folk lurar andra och gör omoraliska grejer hela tiden utan att åka fast för det.

Jag har ingenting i mitt belastningsregister om du nu vill veta det, inte ens en p bot, dock är jag inte perfekt för det. Ingen är perfekt rakt igenom och aldrig gjort en dålig grej i hela sitt liv. Och ja, jag tycker dom är naiva dom som tror det finns så perfekta människor.
 
Senast ändrad:
Vad pratar du om? Menar du att majoriteten av brottslingar eller folk som lurar andra hit och dit är dömda? Jag tror faktiskt inte det, tyvärr är inte mänskligheten så god och perfekt. Folk lurar andra och gör omoraliska grejer hela tiden utan att åka fast för det.

Jag har ingenting i mitt belastningsregister om du nu vill veta det, inte ens en p bot, dock är jag inte perfekt för det. Ingen är perfekt rakt igenom och aldrig gjort en dålig grej i hela sitt liv. Och ja, jag tycker dom är naiva dom som tror det finns så perfekta människor.

Vi har i fyra sidor diskuterat fram och tillbaka, och vi diskuterar att handla häst av en brottsling. Ett sätt att veta detta är att de är DÖMDA, annars handlar det ju om att köpa häst från säljare det skvallras om. Annan diskussion i mina ögon.

Och jag tror faktiskt inte att det är så himla svårt att hitta någon som INTE är dömd, att köpa häst av. Du verkar tycka att hela världen är brottslingar. Jag tror inte det. Jag tror att majoriteten av de jag träffar på faktiskt INTE är brottslingar.

Det är ingen mer än du som pratar om perfekta människor. Vi andra pratar om BROTTSLINGAR. Det är f ö inget brott att få en p-bot.
 
Trafikbrott? Det har jag inte läst något om?

Vi pratade ju o att vissa först ser till att skaffa sig en säljares personnummer, går sedan in på Lexbase och ser de att personen de söker förekommer där (man kan inte se på vilket sätt personen förekommer - de kan vara dömda för vad som helst, t ex trafikbrott men de kan också bara vara målsägande eller dyl.) så köper de den domen/de domarna personen förekommer i. Det tyckte jag var totalt overkill. Det var det diskussionen handlade om.
 
Vi pratade ju o att vissa först ser till att skaffa sig en säljares personnummer, går sedan in på Lexbase och ser de att personen de söker förekommer där (man kan inte se på vilket sätt personen förekommer - de kan vara dömda för vad som helst, t ex trafikbrott men de kan också bara vara målsägande eller dyl.) så köper de den domen/de domarna personen förekommer i. Det tyckte jag var totalt overkill. Det var det diskussionen handlade om.

Senaste jag kollade var dömd fyra gånger för narkotikabrott. Nej, det blev ingen affär.

Men OK för dig?
 
Senaste jag kollade var dömd fyra gånger för narkotikabrott. Nej, det blev ingen affär.

Men OK för dig?

Jag skulle nog antagligen inte bry mig om det nej. Det är ju f ö inget som kommer upp genom en snabb googlig heller och att ta ut domar på folk pysslar jag inte med. Så risken att jag skulle få veta är ju minimal. Det kvittar för mig om en person rökt på några gånger om personen tog hand om sin häst på ett bra sätt.

F ö har jag jobbat både på domstol och på annan myndighet där vi hanterade ärenden där man tog ut belastningsregisterutdrag på folk. Jag har träffat och pratat med flera ett väldigt stort antal människor som har saker i sitt BR. Vissa grova, andra bagatellartade. De flesta är inte sämre människor än du eller jag bara för att de har någon bagatellartad dom på sig. Som jag skrev i mitt första inlägg; jag tycker att alla förtjänar en andra chans när de väl sonat sitt brott (pedofiler, våldtäktsmän och mördare undantagna.).
 
Senaste jag kollade var dömd fyra gånger för narkotikabrott. Nej, det blev ingen affär.

Men OK för dig?

Jag funderar lite på hur du knäcker detta för säljaren.

"Jo, jag tycker din häst är fin men du ser, jag tog ut ett belastningsregisterutdrag på dig och det visade sig att du knarkat för någr aår sedan så tyvärr kan jag int eköpa din häst på grund av det".

Hade jag varit säljaren i det här fallet hade jag nog inte ens velat sälja till en person som tar ut BR utdrag eller domar på en potentiell hästsäljare.
 
Vi har i fyra sidor diskuterat fram och tillbaka, och vi diskuterar att handla häst av en brottsling. Ett sätt att veta detta är att de är DÖMDA, annars handlar det ju om att köpa häst från säljare det skvallras om. Annan diskussion i mina ögon.

Och jag tror faktiskt inte att det är så himla svårt att hitta någon som INTE är dömd, att köpa häst av. Du verkar tycka att hela världen är brottslingar. Jag tror inte det. Jag tror att majoriteten av de jag träffar på faktiskt INTE är brottslingar.

Det är ingen mer än du som pratar om perfekta människor. Vi andra pratar om BROTTSLINGAR. Det är f ö inget brott att få en p-bot.
Du verkar gå på att folk som är dömda är värre än andra människor som inte är dömda, vad vet du om dom som inte är dömda? Ingenting oftast antar jag, risken är alltid stor att man köper av folk som inte är perfekta.

Jag har inte skrivit någonstans att det är svårt att hitta någon som inte är dömd, sluta hitta på vad jag skriver tack.

Men du kanske är en sådan som anser att det som inte syns det finns inte. Är inte personen dömd är den per automatik en bra person. Jag anser att det inte alltid är så. Huruvida jag avgör om någon är en ärlig och pålitlig person i samanhanget gör jag inte genom att titta i ett brottsregister för det säger ingenting.

Dessutom är jag för att ge personer en andra chans. Speciellt om dom redan har avtjänat sin tid för brottet som dom gjort.
 
Jag funderar lite på hur du knäcker detta för säljaren.

"Jo, jag tycker din häst är fin men du ser, jag tog ut ett belastningsregisterutdrag på dig och det visade sig att du knarkat för någr aår sedan så tyvärr kan jag int eköpa din häst på grund av det".

Hade jag varit säljaren i det här fallet hade jag nog inte ens velat sälja till en person som tar ut BR utdrag eller domar på en potentiell hästsäljare.

Varför måste jag knäcka något alls för säljaren? Jag säger som det är, att jag inte är intresserad av affären.
 
Du verkar gå på att folk som är dömda är värre än andra människor som inte är dömda, vad vet du om dom som inte är dömda? Ingenting oftast antar jag, risken är alltid stor att man köper av folk som inte är perfekta.

Jag har inte skrivit någonstans att det är svårt att hitta någon som inte är dömd, sluta hitta på vad jag skriver tack.

Men du kanske är en sådan som anser att det som inte syns det finns inte. Är inte personen dömd är den per automatik en bra person. Jag anser att det inte alltid är så. Huruvida jag avgör om någon är en ärlig och pålitlig person i samanhanget gör jag inte genom att titta i ett brottsregister för det säger ingenting.

Dessutom är jag för att ge personer en andra chans. Speciellt om dom redan har avtjänat sin tid för brottet som dom gjort.

Jag ger gärna människor hur många chanser som helst. Däremot vill jag inte ha affärer med vem som helst. Det är väl inte jättesvårt att greppa?
 
Jag ger gärna människor hur många chanser som helst. Däremot vill jag inte ha affärer med vem som helst. Det är väl inte jättesvårt att greppa?
Nej, vem vill det? Tror ingen gör affärer med vem som helst, dömd eller inte.

Du ger ju inte brottslingar en andra chans verkar det som iallafall. Vad ska fd brottslingar göra då resten av sitt liv om ingen ens vill göra affärer med dom, dom måste också få jobba och tjäna pengar som alla andra.
 
Nej, vem vill det? Tror ingen gör affärer med vem som helst, dömd eller inte.

Du ger ju inte brottslingar en andra chans verkar det som iallafall. Vad ska fd brottslingar göra då resten av sitt liv om ingen ens vill göra affärer med dom, dom måste också få jobba och tjäna pengar som alla andra.

Det verkar som vi diskuterar på två olika plan. Varför inte ta en anställning och tjäna pengar som anställd? Det kan ju vara ett alternativ när det inte längre går att göra affärer för att marknaden är tveksam till vandel hos den som idkar affärsverksamheten ifråga.

Jag tycker absolut att affärsetik - och -moral har med hela bilden att göra. Inte bara "what's in it for me?". Det finns gott om exempel där det blivit omöjligt för brottslingen att fortsätta begå brott om omgivningen slutat se åt andra hållet och t ex vägrat affärsverksamhet. Inte minst i hästbranchen.

ALLA har ett ansvar. För sina egna handlingar. Vad jag väljer att stödja.
 
Varför måste jag knäcka något alls för säljaren? Jag säger som det är, att jag inte är intresserad av affären.

Jag var mest nyfiken. Med tanke på att du ber om personnummer etc på personen så antog jag att man då kommit ganska långt i affären (eller ber du om det redan innan provridning?) och då känns det ju märkligt att helt plötsligt hux flux bara säga att man inte längre är intresserad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 692
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 268
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Detta har ju varit uppe många ggr. Och jag har alltid fått höra att det inte gäller, utan att en såld häst är en såld häst, punkt slut...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp