Skulle du köpa häst av en person som begått brott?

Du kan byta traktor mot häst om du vill, om du tycker det gör skillnad.

Så du menar om personen skulle vara dömd för att ha sålt men inte levererat hästar? Risken känns ju hårfin att sådana personer ens finns för man besiktigar väl och tar då med sig hästen på en gång?

Men jag funderade lite mer på det här med att du kollar upp på Lexbase. Ringer du först upp SKV för att få tag på personens personnummer för att ens kunna söka på rätt person på Lexbase? Känns inte det som att gå ganska långt för att kolla upp en eventuell hästförsäljare?
Jag menar - visst om du på en vanlig googling får upp att personen är t ex pedofil - då kan jag ju förstå att man hoppar av redan där men om en vanlig googling inte ger något (eller om personen heter typ Anna Johansson och bor i Göteborg = får upp en miljard träffar), går du då vidare med att ta reda på personnummer m.m.?
Vilka brott är då ok enligt dig då? Att sälja men inte leverera traktorer var visst en dealbreaker men om personen snattat? Dömts för trafikbrott? Rökt hasch? Var går gränsen och hur länge måste det gå innan personen sonat sitt brott, om ens någonsin?

Jag tycker det verkar jobbigt. Har jag hittat en häst jag gillar och den går igenom en besiktning/röntgen (gudarna ska veta hur svårt bara dessa två saker är att få ihop) och säljaren inte är en ökänd hästbedragare - ja, då köper jag. Men jag har förstått att alla inte tänker likadant.
 
Så du menar om personen skulle vara dömd för att ha sålt men inte levererat hästar? Risken känns ju hårfin att sådana personer ens finns för man besiktigar väl och tar då med sig hästen på en gång?

Men jag funderade lite mer på det här med att du kollar upp på Lexbase. Ringer du först upp SKV för att få tag på personens personnummer för att ens kunna söka på rätt person på Lexbase? Känns inte det som att gå ganska långt för att kolla upp en eventuell hästförsäljare?
Jag menar - visst om du på en vanlig googling får upp att personen är t ex pedofil - då kan jag ju förstå att man hoppar av redan där men om en vanlig googling inte ger något (eller om personen heter typ Anna Johansson och bor i Göteborg = får upp en miljard träffar), går du då vidare med att ta reda på personnummer m.m.?
Vilka brott är då ok enligt dig då? Att sälja men inte leverera traktorer var visst en dealbreaker men om personen snattat? Dömts för trafikbrott? Rökt hasch? Var går gränsen och hur länge måste det gå innan personen sonat sitt brott, om ens någonsin?

Jag tycker det verkar jobbigt. Har jag hittat en häst jag gillar och den går igenom en besiktning/röntgen (gudarna ska veta hur svårt bara dessa två saker är att få ihop) och säljaren inte är en ökänd hästbedragare - ja, då köper jag. Men jag har förstått att alla inte tänker likadant.

Jag brukar kolla personnr om jag är intresserad av affären, eftersom jag själv lämnar personnr för den andra parten att kontrollera.

Jag sponsorer inte brottslingar med mina pengar. Det är inte business as usual om man pucklat på sin fru eller tafsat på dotterns kompisar. Eller om man sålt fyra husvagnar utan att leverera, även om jag "bara" ska köpa en häst. Affärsetik är något jag ser som självklart hos bägge parter i en affär.
 
Det finns en känd hästhandlare som suttit inne för ekonomisk brottslighet och hen hade jag köpt häst av utan att blinka. Någon som däremot är känd för eller tom dömd för brott som innefattar rövhatteribeteende mot kvinnor hade jag inte handlat av. Och då enbart pga personlig princip.
Vad olika det kan vara. Just hen skulle jag aldrig köpa av.

Allmänt.
Just ekobrottslighet vet jag ett par hästhandlare som blivit ditsatta för då man inte kunnat sätta dit dem för annat (typ trasiga hästar etc) så det hade jag inte köpt ifrån. Om det de är dömda för är helt orelaterat till deras försäljningar och det var en perfekt häst hade jag nog köpt.
 
Fast det behöver du ju knappast göra idag heller, det räcker ju att googla liksom.
Är folk verkligen så misstänksamma nu för tiden? Dom flesta omdiskuterade fuskarna har man ju redan koll på, så jag har aldrig googlat någon säljare. Men sen har jag köpt häst utomlands genom kontakter, så kanske därför det känns extra främmande, det där med att googla och luska i säljaren. Luska i en svenskfödd häst däremot, det skulle jag def göra.
 
Är folk verkligen så misstänksamma nu för tiden? Dom flesta omdiskuterade fuskarna har man ju redan koll på, så jag har aldrig googlat någon säljare. Men sen har jag köpt häst utomlands genom kontakter, så kanske därför det känns extra främmande, det där med att googla och luska i säljaren. Luska i en svenskfödd häst däremot, det skulle jag def göra.

Skulle aldrig köpa häst idag utan att googla säljaren eller hästens namn. Du skulle bara veta vad du kan få fram bara genom det...
 
googla lär jag göra om jag köper häst igen utanför mitt kontaktnät, men det ska nog mer till för att jag ska söka i brottsregister. Sånt intresserar mig inte så värst. Men vem vet hur det ser ut om några år?
Skulle aldrig köpa häst idag utan att googla säljaren eller hästens namn. Du skulle bara veta vad du kan få fram bara genom det...
 
Fast en googlesökning avslöjar ju oftast om personen återfinns i brottsregistret. Hade fler googlat hade vi läst mindre om lurade köpare!
Jag tror att folk kollar upp hästen för dåligt innan köp, därför lir dom lurade. Eller så har dom inte kontakter och missar alla dom ökända hästlurendrejarna. För naiva. Jag har alltid varit väldigt noga med mina hästköp, aldrig blivit lurad och vetat precis vad jag köper.
 
Men hur skulle du veta om personen varit dömd för något?

Jag har aldrig kollat belastningsregister el liknande när jag köpt häst.
Säljarens privata omständigheter har ju inte jag med att göra?
Det är väl antagligen viktigare att kolla köpares ekonomi för den som säljer häst än tvärt om?
Tycker ett rykte sprids snabbt i hästvälden och skulle jag höra ett sådant skulle jag kolla upp det.Vet tex en mor o dotter som gjort både det ena och andra häromkring.Haft vänner som haft med em att göra och de har blivit lurade...varför skulle jag vilja gynna dessa och riskera själv bli lurad?Tycker man har ett ansvar och själv kolla lite läget innan....
 
Jag tror att folk kollar upp hästen för dåligt innan köp, därför lir dom lurade. Eller så har dom inte kontakter och missar alla dom ökända hästlurendrejarna. För naiva. Jag har alltid varit väldigt noga med mina hästköp, aldrig blivit lurad och vetat precis vad jag köper.

Men det handlar alltså ingeting om affärsetik och -moral? Att man kan välja bort att sponsra visst beteende?

Jag vet inte hur många gånger jag hört rövhål i olika affärer kunna fortsätta för att det spelar ju ingen roll för affärerna att de gör-vad-de-nu-håller-på-med. Tjänar pengar ändå.

Jag vill inte bidra till prisdumpning, ojusta förhållanden eller rövhatteri. Jag vill göra affärer med schysta människor med reko värderingar. Även om hästen är fin, kan jag inte ursäkta andra brott genom att se åt andra hållet för att gynna min egen affär.
 
Men det handlar alltså ingeting om affärsetik och -moral? Att man kan välja bort att sponsra visst beteende?
Fast det är ju inte beteendet man sponsrar, om det inte är någon som satt i system att lura folk på hästar. Om det har med annan brottslighet att göra som inte är knutet till hästförsäljningen lär ju inte det påverka personens beteende i övrigt. Att ogilla någon som person är en sak och att göra en bra affär är en annan.
Jag vill inte bidra till prisdumpning, ojusta förhållanden eller rövhatteri. Jag vill göra affärer med schysta människor med reko värderingar. Även om hästen är fin, kan jag inte ursäkta andra brott genom att se åt andra hållet för att gynna min egen affär.
Fast ska man dra det långt så är det inte många människor man kan göra någon affär med alls egentligen isåfall. Folks moral och hur dom är som personer och vad dom står för och sysslar med vid sidan om är inte lätt att veta, det går egentligen inte att veta någonting alls om inte personen är åtalad för något och fritt för alla att kolla upp.

Tycker man får se skillnad på affär och person ibland, det finns puckon men som är väldigt bra med hästar och säljer ärligt. Tycker man ska stödja dom som säljer ärligt och tänker på hästen i första hand, sen om personen som person kanske inte är trevlig eller har bra moral i övrigt, det är tycker jag något man kanske ibland måste bortse från.
 
Tycker man ska stödja dom som säljer ärligt och tänker på hästen i första hand, sen om personen som person kanske inte är trevlig eller har bra moral i övrigt, det är tycker jag något man kanske ibland måste bortse från.

Och vad kan du ursäkta för brott då? Vad kan du bortse från? Pedofili? Hustrumisshandel? Bedrägeri?
 
Och vad kan du ursäkta för brott då? Vad kan du bortse från? Pedofili? Hustrumisshandel? Bedrägeri?
Jag ursäktar inga brott alls, inte något överhuvudtaget. Men affärer är affärer och jag stödjer dom som ser till att hästarna kommer till rätt ägare, såna som bryr sig om hästarna, dom som har en bra verksamhet.

Att en människa är en skitstövel på ett håll betyder inte att den är det på ett annat håll. Människor har många sidor och alla sidor är sällan dåliga. Ingen människa är perfekt rakt igenom.

Sen är det klart att jag blir äcklad av folks beteenden ..hyfsat ofta faktiskt. Man vet aldrig vad det är för människa man har att göra med, att dom blivit dömda är ju bara för att dom blivit upptäckta och anmälda, kryllar av människor som är lika mycket svin men som kommit undan med det bara.
 
Jag ursäktar inga brott alls, inte något överhuvudtaget. Men affärer är affärer och jag stödjer dom som ser till att hästarna kommer till rätt ägare, såna som bryr sig om hästarna, dom som har en bra verksamhet.

Fast hela tråden handlar ju om brottslingar som säljer hästar. Och vilka brott man kan ha överseende med när man köper häst. Så: vilka brott kan du ha överseende med när du köper häst?
 
Så du menar om personen skulle vara dömd för att ha sålt men inte levererat hästar? Risken känns ju hårfin att sådana personer ens finns för man besiktigar väl och tar då med sig hästen på en gång?

Det finns ju en hel hög med människor dom blivit bedragna när de väntat på sin spanska häst som stod på lastbil, förskottsbetald och klar men som sedan aldrig ens fanns.
 
Det finns ju en hel hög med människor dom blivit bedragna när de väntat på sin spanska häst som stod på lastbil, förskottsbetald och klar men som sedan aldrig ens fanns.

Fast det är ju bara ren idioti. Det är ju inget man behöver kolla upp säljaren för att förstå att man inte ska göra. Eller menar du att de hade hittat infon om att det är en bedragare om de hade begärt ut belastningsregisterutdrag på försäljaren?
 
Fast det är ju bara ren idioti. Det är ju inget man behöver kolla upp säljaren för att förstå att man inte ska göra. Eller menar du att de hade hittat infon om att det är en bedragare om de hade begärt ut belastningsregisterutdrag på försäljaren?

Du påstod ju att det inte fanns någon risk, eftersom ingen ju köper hästar utan att ta varan i besiktning. Jag säger att det redan skett dylika bedrägerier.
 
Fast hela tråden handlar ju om brottslingar som säljer hästar. Och vilka brott man kan ha överseende med när man köper häst. Så: vilka brott kan du ha överseende med när du köper häst?
Som jag skrev, människor har mer än en sida. Att dom begått brott säger ingenting om huruvida dom är bra med hästar och är pålitliga vad gäller den biten.

Som jag redan skrivit innan, dom som aktivt och medvetet lurat folk på saker och ting gör jag helst inga affärer med dömda eller inte.
 
Senast ändrad:
Halvt Knapplån .
Det finns ju dock mycket gott om sådana säljare som begått brott relaterade till just försäljning av häst, som är dömda och kända för det, som likväl är otroligt framgångsrika att sälja häst och göra affärer.
Folk verkar inte bry sig så mycket, alternativt kollar de inte upp, har inte rutin nog att förstå ev innebörd osv. Eller vad det nu må vara .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 692
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 268
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Detta har ju varit uppe många ggr. Och jag har alltid fått höra att det inte gäller, utan att en såld häst är en såld häst, punkt slut...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp