Skulle du köpa häst av en person som begått brott?

För mig hade det lite berott på när personen begått brott och vad det är för brott. Sen tror jag att det är väldigt svårt att veta om någon begått brott eller inte. Sen hade jag aldrig köpt häst av någon med "dåligt rykte".
 
Det är väl inte sällan personer som begått Ekobrott i sitt hästföretag oxå är ganska ökända för att lura på folk trasiga hästar. Det är ju bara att googla så kommer det upp hur mkt personer som helst med det sambandet.

Sen ligger det nog ganska nära till hands att personer som misshandlar andra inte drar sig för att misshandla sina djur.
 
Ja det hade jag. Har aldrig kollat upp en säljare och är det en häst jag vill ha till ett pris jag vill betala så köper jag den. Skulle aldrig tvista om ett hästköp och har köpt utav "ökänd" hästhandlare med taskigt rykte. Kollade upp hästen och övervägde risken helt enkelt.
 
För mig är det två aspekter.

1) kommer deras ev. brottslighet att få direkta konsekvenser för mig? Kommer en revision att innebär att jag blir reviderad, kommer det finnas hinder för en reklamationsrätt etc. Direkta konsekvenser alltså.
2) vill jag stödja en person som begått det brott som ligger vid hand? Någon som har misshandlat sin fru får ju inte mina pengar, det kan jag säga. Jag vill att hela samhället fördömer en sådan handling, inte låtsas som inget och fortsätter som vanligt.
 
Vid grövre brott som misshandel, sexbrott etc finns det inte en suck att jag köpt något av hen.

Som företagare med enskild firma har jag också jäkligt svårt för att acceptera ekonomisk brottslighet. Att få vara F-skattad är en förmån man ska vara väldigt rädd om. Det är inte komplicerat att se till att allt sköts som det ska så jag skulle inte köpa av någon som begått ett ekonomiskt brott heller. Plus att man undrar ju vad mer de tagit genvägar med vad gäller övrigt pappersarbete, veterinär osv.
 
Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.
Jag har aldrig ens försökt luska i någons gamla brottsregister.
Jag fokuserar främst på hästen i en affär, och att säljaren verkligen vill sälja. Vissa brott avskräcker mig, men då gäller det att jag vet om dom på förhand. Skulle aldrig begära ut en säljares brottsregister.
 
Jag har aldrig ens försökt luska i någons gamla brottsregister.
Jag fokuserar främst på hästen i en affär, och att säljaren verkligen vill sälja. Vissa brott avskräcker mig, men då gäller det att jag vet om dom på förhand. Skulle aldrig begära ut en säljares brottsregister.

Fast det behöver du ju knappast göra idag heller, det räcker ju att googla liksom.
 
Jag vet inte hur ni andra gör för att få reda på om någon åkt dit för t ex misshandel någon gång i sitt liv men jag har aldrig kollat upp en hästförsäljare så noga att jag skulle ringa runt till tingsrätter t ex för att få reda på tidigare domar. I alla fall inte om det gäller en privatperson.

Så ja, jag hade förmodligen köpt av någon som begått brott. Hade personen varit ökänd så är det antagligen en helt annan sak men å andra sidan är jag också en sådan som tycker att man efter sonat brott bör ges en andra chans i samhället.
 
Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.
Svårt tycker jag, dels för att anklagelser hit och dit om dom inte är dömda är svåra att kolla upp vad som faktiskt veta vad som hänt. Om dom åkt dit för något ekonomiskt eller så så hade jag nog inte vågat köpt med risken att bli lurad på ett eller annat sätt då det känns som att moralen är hyfsat låg på sådana.

I en perfekt värld så skulle jag inte stödja någon som begått brott men samtidigt så kan man gå miste om en fantastisk häst och det är inte lätt att hitta rätt häst alltid. Sen beror det också på omständigheterna efter brottet, människor kan ju faktiskt också förändra sig och döma någon för all framtid är inte heller rätt tycker jag.
 
skulle aldrig göra affärer med någon som är dömd...såvida jag inte kände personen väl, brottet var ringa och denne kommit på rätt köl i livet

Men hur skulle du veta om personen varit dömd för något?

Jag har aldrig kollat belastningsregister el liknande när jag köpt häst.
Säljarens privata omständigheter har ju inte jag med att göra?
Det är väl antagligen viktigare att kolla köpares ekonomi för den som säljer häst än tvärt om?
 
Men hur skulle du veta om personen varit dömd för något?

Jag har aldrig kollat belastningsregister el liknande när jag köpt häst.
Säljarens privata omständigheter har ju inte jag med att göra?
Det är väl antagligen viktigare att kolla köpares ekonomi för den som säljer häst än tvärt om?

Jag gör inte sådana affärer utan att kolla upp andra parten. Om jag köper en blandare på blocket, sure.

Men om jag vill t ex veta hur stor chans jag har vid reklamation, då behöver jag kolla lite mer. Lexbase kan ju vara ett bra sätt. En googling ger också en hel del.
 
Jag gör inte sådana affärer utan att kolla upp andra parten. Om jag köper en blandare på blocket, sure.

Men om jag vill t ex veta hur stor chans jag har vid reklamation, då behöver jag kolla lite mer. Lexbase kan ju vara ett bra sätt. En googling ger också en hel del.
Jag skulle nog också göra en vanlig Googling, blir jag misstänksam så luskar jag vidare. Speciellt så det kryllar av diverse strider hästköpare/säljare emellan.
 
För mig finns det några hästar som jag lärt känna genom att varit deras hovslagare eller genom samma träningsgrupp och har fastnat för.
Bara en av hästarna jag tänker på har samma ägare som när jag lärde känna hästarna.

Inte skulle jag låta bli att köpa om tillfälle och pris var rätt bara för att säljaren inte är guds bästa barn.

Samma om jag hittat ett sto med stam/ linjer som jag vill ha för avel, inte skulle jag låta mig hindras av att säljaren suttit inne för anlagd brand, våldtäkt eller annat.

Det ända i så fall som jag inte köper ifrån är om djur eller anläggning är i dåligt skick, väljer då att anmäla och hoppas på djurförbud så jag kan köpa den vägen i stället.
 
Jag gör inte sådana affärer utan att kolla upp andra parten. Om jag köper en blandare på blocket, sure.

Men om jag vill t ex veta hur stor chans jag har vid reklamation, då behöver jag kolla lite mer. Lexbase kan ju vara ett bra sätt. En googling ger också en hel del.

Fast Lexbase säger väl bar aom man förekommer i någon dom? Ergo att man kan förekomma även som t ex målsägande. Eller så har man t ex åkt fast för något jättebanalt. Det säger således inte så mycket.
 
Fast Lexbase säger väl bar aom man förekommer i någon dom? Ergo att man kan förekomma även som t ex målsägande. Eller så har man t ex åkt fast för något jättebanalt. Det säger således inte så mycket.

Öh, man läser väl självklart domen om det känns befogat? Eller menar du att du bara gissar när du fått träff?
 
Öh, man läser väl självklart domen om det känns befogat? Eller menar du att du bara gissar när du fått träff?

Om jag får träff? Jag har ovan beskrivit att jag inte stalkar upp allt mög som finns avseende folk som jag tänkt köpa häst av. Jag har heller aldrig använt mig av Lexbase så jag vet inte riktigt hur det funkar. Har dock hört att det skulle vara så som jag skrev. Har också förstått att man kan "köpa" domar om man är intresserad. Så då menar du att om du får en träff så köper du domen/domarna och kollar på vilket sätt den potentiella hästförsäljaren förekommer i dessa?
För min del känns det som stalkervarning men alla gör ju som de vill såklart.
 
Om jag får träff? Jag har ovan beskrivit att jag inte stalkar upp allt mög som finns avseende folk som jag tänkt köpa häst av. Jag har heller aldrig använt mig av Lexbase så jag vet inte riktigt hur det funkar. Har dock hört att det skulle vara så som jag skrev. Har också förstått att man kan "köpa" domar om man är intresserad. Så då menar du att om du får en träff så köper du domen/domarna och kollar på vilket sätt den potentiella hästförsäljaren förekommer i dessa?
För min del känns det som stalkervarning men alla gör ju som de vill såklart.

Om jag ska lägga säg 75 000 kr hos någon, säg att jag köper en traktor, så vill jag gärna veta vem jag har affärer med. Ja.

Får jag träff kollar jag. Har de då blivit dömda för att ha sålt men inte levererat lantbruksmaskiner, vet du - då avstår jag den affären.
 
Om jag ska lägga säg 75 000 kr hos någon, säg att jag köper en traktor, så vill jag gärna veta vem jag har affärer med. Ja.

Får jag träff kollar jag. Har de då blivit dömda för att ha sålt men inte levererat lantbruksmaskiner, vet du - då avstår jag den affären.

Nu trodde jag att tråden handlade om hästaffärer och inte traktorer men ok, då vet jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 692
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 268
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Detta har ju varit uppe många ggr. Och jag har alltid fått höra att det inte gäller, utan att en såld häst är en såld häst, punkt slut...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp