Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

TinyWiny

Trådstartare
Inlåst nattetid alltså?

För att hunden hugger och du bor själv så om hunden attackerar på natten kan ingen hjälpa dej:crazy:

För mej låter det vansinne, hos mej hade en sådan hund inte haft någon plats längre.

Det handlar om en Malle.

Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Eh, ursäkta:crazy:

Nej, såklart inte att jag hade haft en uppenbart aggresiv hund kvar, som jag dessutom är livrädd för. :crazy:
Men du, nu får du berätta mer, vad är det för galning som har en sådan hund?
Och vad är skälet till att den finns kvar?:crazy:

Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Nej.

Dessutom är det olagligt att hålla hund på det sättet.

Nej.

Dessutom är det olagligt att hålla hund på det sättet.

Aggresivitet i all ära... Usch det verkar hemskt att hålla hund i bur för att inte bli uppäten av den... HUVA!!!! Varför har man kvar en sådan hund, den kan ju inte må bra? Inte matte/husse heller....

Men spörsmålet om att hålla hund i bur för hundens egen säkerhet? När min husky är ensammen hemma river han huset, hoppar på spisen (sätter på plattorna, farligt) och är helt tokig... Jag hade honom i bur (stor en med spånskiva som tak) tills dess att det blev förbjudet...
Hur mycket jag än motionerar honom(ca 2,5 h/dag mer nu i svamptider), kan han inte vara ensammen hemma utan att gå bärsärk. Det är ett evigt plockande och sopande efter honom vare dag man har varit utanför dörren utan hund....För att inte tala om vad orolig jag är att han gör sej illa, eller bränner ned huset..
Annars är han århundradets mysigaste jycke!!! Jag som gammal hundrädd, älskar honom över allt annat, så himla mysig!

Men vad är valet - avliva vovven, eller bryta mot lagen och ha honom i hans bur, som han ser som sin trygghet och gärna sover i, utan att man ber honom...???

Är det djurplågeri att ha hunden i en bur ett par timmar, när det glappar....?

Jag fick veta av en bekant att hennes brors hund helt hade flippat ur och att han höll honom i bur nattetid eftersom han hade huggit flera gånger.
Han skulle ha det så tills han hade fått pli på hunden:crazy:

Hunden är runt 1,5 år nu.

Hunden hade stuckit vid ett tillfälle och han hade hittat honom i en kohage där han vallade korna.

Han är vad jag innan sett väldigt duktig med hundar och kanske är det därför han inte vill erkänna för sig sjäv att den här hunden är för mycket för honom:confused:

Ja alltså hon sa att hunden fick sova i bur på natten.

(Vi kom att prata om det då vi diskuterade hundars pris idag och hon menade att det var bättre med blandraser, också berättade hon hur knäpp hennes brors hund hade blivit.)

Jag frågade varför och undrade om den bet sönder saker annars och får då till svar att hunden har huggt vid flertalet tillfälle och att eftersom han är ensam så vågar han inte ha hunden lös när han sover eftersom ingen kan hjälpa honom om hunden får för sig att attackera honom då.

Men menade hon, buren är ju stor och det är ju bara tills hunden slutar hugga.

Jag blev helt paff men sa att en hund som hugger så kan man inte ha kvar, men det var ju inget problem för hennes föräldrars hund högg ju också andra som inte hörde till familjen så honom skickade de ner i källaren när det kom gäster:crazy:

Där avslutade jag diskussionen, jag blev så arg och kände att jag bara skulle säga saker som inte hörde dit.

Jag har ju aldrig haft mina hundar i bur mer än i bilen så jag hade faktiskt ingen tanke på att det var olagligt.
Jag bara tyckte att det var så hemskt, för hundens skull att må så dåligt att den börjar hugga.

Jag träffade hunden som 8-9 månaders och då var det en väldigt trevlig hund.

*KL*
Tycker hela historien verkar konstig..varför skulle en hund hugga en sovande person?

Sen finns det Mallar som är dåligt mentalt men jag har aldrig hört om någon Malle som huggit utan att HUNDEN ansett det finnas anledning och en sovande person torde inte utgöra nåpgot hot?

En sådan hund anser jag skall avlivas efter en noggrann veterinärundersökning kan ju vara något medicinskt/fysiskt fel?

En sådan hund anser jag skall avlivas efter en noggrann veterinärundersökning kan ju vara något medicinskt/fysiskt fel?

Hunden bör avlivas, ingen tvekan om det.

Men varför skall det göras en noggrann veterinärundersökning? Det spelar ingen roll om hunden är sjuk eller inte, den kan inte vistas bland människor. Räcker inte det som svar på undran om varför den beter sig som den gör:confused:

Ja ibland biter hundar och visar agression för att dom kanske har ont? Jag hade nog velat undersöka min hund innan ev avlivning, tänk om det är något simpelt fel som går att ordna till? Men som utomstående säger jag ju "avliva" men som sagt hade det varit MIN hund hade jag velat utesluta ev fel.

Fast vi vet ju inte om hunden verkligen är kapabel att hugga en sovande person, bara för att husse fått för sig det. Någon slags problemutredning i kombination med en veterinärundersökning vore väl på sin plats.

Som svar på frågan, nej, jag skulle inte acceptera att ha det på det viset.

Va?
Är det?

Känner många som har hundar i (stora) burar när hundarna är själva hemma. Inte lider dem hundarna av det.

Som svar på frågan så nej jag skulle inte ha kvar en sån hund

Nä, skulle inte ha kvar en sådan hund.

Till alla

Tack då vet jag att det inte bara är i min värld något sådant aldrig skulle hända.

En hund som beter sig så här är i mina ögon antingen dåligt uppfostrad eller är för skarp för ägaren eller så är den sjuk på något sätt.

Att gå och köpa en bur av rädsla är ju ändå en handling man inte gör för att hunden är så snäll:crazy:
Att man är rädd att hunden ska hugga när man sover är för mej ett tecken på att hunden har attackerat någon utan andledning tidigare.
För det är ju inget man kommer på en dag, typ, oj min hund kanske börjar bita mej snart, bäst jag skaffar en bur till den:crazy:

Alltså jag förstår inte. INGEN hund för väl för sig att attackera någon som SOVER, oavsett hur aggressiv hunden är. En sovande människa är ju liksom inte provocerande. Möjligen om hunden är utsvulten och ser den sovande människan som ett byte. Men jag antar att din kompis brorsa åtminstone ger hunden mat?

Hela historien låter helvrickad.

Jag känner folk som är "duktiga med hundar" och tillochmed undervisar och tränar folks hundar, och som jag aldrig skulle räcka över min hunds koppel till ens för en tusenlapp! Jag misstänker att den här hussen totalt förbrukat sitt förtroendekapital hos denna hund, annars skulle den aldrig bete sig på det viset. Stackars hund!

Nej, jag skulle aldrig ha det så.

Om hunden, helt oprovocerat, attackerar en sovandes människa så tycker jag den bör avlivas.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 537
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka