Energi

Trådstartare
Lång historia kort.
Sambons syskon lånade 100000 kronor för ungefär 6 år sen. Sambon tog ett lån åt syskonet. De skrev inget kontrakt utan hade en muntlig överenskommelse om att pengarna skulle betalas tillbaka efter ett år, med ränta.

Efter ett år börjar syskonet betala tillbaka 1000 kronor i månaden. Har fungerat rätt dåligt men nu betalar hen inte alls.

Vi har smskonversationer som visar att syskonet har en skuld till sambon samt tidigare inbetalningar och lånet som "bevis".
Kan sambon gå vidare med det här på något sätt? Är första steget betalningsföreläggande?

Första steget är väl att prata med syskonet och se vad det är som händer. Inte bara sms-konversation utan på riktigt prata och fråga varför personen inte betalar. Finns det ingen betalningsförmåga så kommer ju inte Kronofogdsmyndigheten heller att få ut några pengar.

Vill man av någon anledning inte prata med syskonet så får man vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Det är nästa steg om man inte kommer överens med syskonet.

Första steget är väl att prata med syskonet och se vad det är som händer. Inte bara sms-konversation utan på riktigt prata och fråga varför personen inte betalar. Finns det ingen betalningsförmåga så kommer ju inte Kronofogdsmyndigheten heller att få ut några pengar.

Vill man av någon anledning inte prata med syskonet så får man vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Det är nästa steg om man inte kommer överens med syskonet.

Det går inte prata med syskonet, de har ingen kontakt i övrigt och det av ganska starka skäl. Vi vet varför också varför hen inte betalar.

Men då är det alltså betalningsföreläggande som är nästa steg. Tack!

Du kontaktar Kronofogden och begär ett betalningsföreläggande... Det kostar dig ca 600 kr, pengar som du lägger på skulden.... Kronis kollar inte giltigheten i skulden utan skickar ut ett betalningsföreläggande.....
Sedan är det upp till ditt syskon att avgöra om hen vill bestrida föreläggandet.... Om hen gör det så måste du avgöra om du vill driva det via tingsrätten....

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Äldre Innan jag och min sambo blev tillsammans så tog hen ett lån på 110k åt sitt syskon. Syskonet kunde inte få lån och dum som sambon var...
Svar
15
· Visningar
2 053
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar