Skryttråd nr 2: Dragit timmer med min pålla för första gången!

nordsvensken

Trådstartare
Inspirerad av att faktisk kunna använda min Dimma till "ngt vettigt" ;) har vi idag jobbat i skogen! Tillsammans med en kompis och hennes domänsax gav vi oss ut tidigt i morse.

Vi drog ut ett antal stockar under ca 1½ timmes tid, i varierande storlekar. Vissa var så tunga att Dimma, som ju är nybörjare på det här med att dra, bara orkade flytta dem precis såpass att vi kom åt att dra fram andra.

Men vad hon jobbade och tog i, min duktiga "lilla" tjej! I stället för att ha en lätt svank eller egentligen en ganska rak rygg, så blev ryggen snarare konväx när hon tog i och drog ordentligt (konstig beskrivning men ni fattar!? ) och ryggmusklerna höjde sig en bra bit över ryggraden ändå fram till manken: -såg så häftigt ut (och i ärlighetens namn: inte särskilt estetiskt vackert när hon tog i som mest :angel: ) !!! Nog för att jag sätt andra hästar höja ryggen vid arbete, ex körning, men aldrig på det här (i mitt tycke) extrema viset!! (Så har jag heller aldrig tidigare varit intresserad, och därmed inte sett, hästar köras i skogen eller i annat "riktigt" arbete)
Som sagt, Dimma var verkligen duktig och jättesnäll och lugn hela tiden. Och att hon var trött och kanske lite öm i musklerna märktes när vi åkte hem: hon var ovanligt dålig på att hålla balansen i släpet!

8655691.jpg

8655694.jpg

Den obligatoriska "två rumpor"-bilden :D

8655697.jpg

Behöver jag säga fler gånger att jag ÄLSKAR min häst?! :love: ;)

Sv: Skryttråd nr 2: Dragit timmer med min pålla för första gången!

Härliga bilder, kul att det går så bra för er! Visst känns det bra när man kan "göra lite nytta", samtidigt som man tränar. :)

Åhhhh jag blir superpepp när jag ser dina bilder!
Domänsaxen är fäst i din "vanliga" svängel ser det ut som?

Det är en svängel som maken har gjort som jag använder. Just den på bilderna var lite för klen och böjde sig aningens när vi drog loss en riktigt tung stock (Dimma orkade bara precis flytta den, inte dra den ngt längre...) Så nu har jag två nya monstersvänglar som väntar på mig här ute, ett par tunga jäklar i fyrkantsprofil som bör vara oböjbara!

Hej!

Vad duktiga ni är!

Jag lånar din tråd lite och berättar att vi har börjat sladda volten, jag och pållan, och igår blev vi överfallna av ett flygande tält och häst stog ändå kvar på alla fyra hovar och verkade mest tänka att "häst jobbar jag, har inte tid att bli rädd!".

/ lavinia, som börjat göra nytta med hästen

Du har ingen närbild på fastanordningen i saxen o det? vad har du för draglinor?
Blir såå sugen..
Fina bilder, o jättefin häst! Nu har Dimma träningsvärk då antar jag?

Jo då, visst har hon det emellanåt! Men vila och stretching gör god nytta då! Och SMAL har hon blivit också, därtill, tack vare denna lite tyngre träningen! Nu är hon vacker som en dag, min tjej! :D :love:

På bilderna har vi draglinor i rep med kätting längst ner (armens?). Annars har jag kört med rena kättingar här hemma också vilket har gått fint! Dessvärre har jag inga bilder då det inte är mina grejer vi använder på bilderna... Men i mitten på svängeln sitter en ögla där man trär in kroken från saxen... Jag kan ordna bilder så småningom dock!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 715
Senast: Fia-Lina
·
Träning I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar