nu vet jag inte vad en framkälke till en finkälke är för något, men min sambo sa att det var en sån som man drar timmer med... Jaa... det kan vara en sån som man gjorde till barnen att leka med... Skaklarna som sitter på den ser ut att vara bytta, då det inte är samma färg på de som på svängeln och det ser ut som en ganska modern bult med mutter som holler de där... Tror att man ska kunna använda den utan skaklar, när det är trångt osv...
njaa.... då får det vara en RIKTIGT nätt häst om den ska kunna komma in mellan de isåfall, för smalt är det.. Dessutom så är de "vinklade" på ett vis som gör att det skulle bli väldigt konstigt att sätta skaklarna så högt som på en stor häst... svårt att förklara... ska försöka ta bilder till helgen på de, så ni kan kolla och klura ut hur man ska använda det hela...
Kan även passa på att fråga om en liten annordning som jag hitta i ett annat skjul..
Det ser ut som en Gigg med STORA hjul, typ som den gamla travsulkyn, men under den så är det järn-hjul som man kan reglera höjden på med en spak... Dessutom så är hjulen undertill vinklade lite mot varandra.. Sen så är där en typ av harv efter den...
Vad är detta.. ???
sambon kunde tänka sig att den var till att sätta potatis med.. Liksom hjulen gjorde fåror, och det satt gubbar bak på "Giggen" och stoppade ner dom och sen "harven" täckte de....???
Fanns det ens den typen av annordning förr bara???
tack på förhand... (lite huvudbry kan jag ju ge er kunniga... haha)