Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

NEJ!
Du slänga på sadeln och ge dig ut och motionera hästen. Den ska bli trött och gärna svettig.
SEDAN kan du kontakta hjärnkontoret på den.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jo, hon skulle få bocka av det hon behöver när hon är lös i hagen. När jag har henne i linan är det arbete som gäller.
Men sant; kanske bättre att ta en sak i taget. Rida idag, longering annan dag.
:bow:


I våras när madame beslutade sig för att hon skulle stanna i hagen, gick vi in i en mindre del och jag stängde grindöppningen så att det bara var hon och jag i lilla. Gick emot henne ibland, var hon påväg bort från mig så drev jag på. Efter en stund började hon fokusera på mig, och vända när jag bad om det. Brukade ta ca 5-10 min. sen kom hon fram, sänkte huvudet och tuggade. Peer Werner Vogel.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

NEJ!
Du slänga på sadeln och ge dig ut och motionera hästen. Den ska bli trött och gärna svettig.
SEDAN kan du kontakta hjärnkontoret på den.

Uppfattat! :bow:

Ny plan för dagen:
På med sadel, träns, upp i skogen några timmar i trav över stock och sten.

Kommer ut till stallet vid 11, mörkt blir det vid 15.30. På säg 4 timmar borde hon väl kunna bli trött iaf :D :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Är hästen rätt navlad och får gå ordentligt så går det fortare.:D
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

SEDAN kan du kontakta hjärnkontoret på den.

Håller med. Samtalar gör man med lugna avspända hästar. Laddade överpigga hästar driver man skiten ur. :D

Men jag ser inget fel med att longera eller lösgaloppera före uppsittning om man verkligen känner sig osäker på om man kommer att sitta kvar. Jag låter ibland laddade hästar ladda ur lösa eller på lina. Bockar de då är det för att de behöver det. Jag gör just inget annat än driver dem framåt då. Inget tjafs om kontaktsökande och lydnad och annat just då.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Med risk för att lägga mig i, så hade jag i ditt fall valt att låta hästen röja av sig den värsta energin på egen hand först. Precis som du var inne på från början. Dvs släppa lös den och låta den både bocka o tokspringa. På det viset kan du betrakta den på ett säkert avstånd tills den lugnat ned sig o sedan ta tag i den o börja arbeta. Men nu känner jag inte varken dig eller din häst, så jag utgår helt ifrån mina egna erfarenheter. Det kan mycket väl vara så att det fungerar bättre att rida hästen trött. I vilket fall, stå på dig och lycka till! Det kommer att lösa sig och ni kommer att ta er igenom detta!
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Visst kan man låta dem springa av sig som du säger.
Men jag tolkade Litens inlägg (det jag svarade på just då) som att hon tänkte göra div NH övningar.
DET är ingen bra ide med laddad häst.:angel:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Visst kan man låta dem springa av sig som du säger.
Men jag tolkade Litens inlägg (det jag svarade på just då) som att hon tänkte göra div NH övningar.
DET är ingen bra ide med laddad häst.:angel:

Så tolkade jag det också, och det var därför jag betonade att jag inte kräver lydnad vid dessa urladdningssessioner. :)

Jag brukar helt enkelt låta dem springa av sig ibland, därför att jag är lite feg på hästryggen.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Skulle snarare kalla det smart.:D
OM dte finns risk för olyckor ska de givetvis förebyggas.

Förekommer "ranta runt i ringen" sessioner hos mig också.
De springer och jag tittar på. ha,ha
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Har bara läst 1 sidan men håller med martha. Har sjäv en häst som reagerar liknande som din, han har stått 3 månader pga skada och har sådan energi så han inte vet vad han ska ta sig till nästan. Innan va han super lätt att ha att göra med (även min kille NH tränad) tippar på han kommer bli sitt "vanliga" jag när energin är borta. Sedan då du har en travare så lär din dam vilja jobba mycket gissar jag på :p Jobbar nu i travstall och det är stor skillnad på hur de arbetas har jag märkt :D
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Gick bra idag, för att vara en överfylld krutdunk var hon riktigt snäll!
Lite spöken fanns det allt, och hon försökte emellanåt slippa gå framåt genom att backa. Bocka, slå bakut och dra iväg ett par meter. Testa vad den lille typen till människa tål (:devil:) . Men mest var hon pigg till tusen och så himla glad att vara ute igen!
Det var bara när vi hörde V, stallets hingstigaste valack ute med sin människa, gnägga (antagligen kände han Honeys vittring, de passerade där vi gått) som hon blev som en fiolsträng. Hon gnäggade, bockade, slog bakut, reste sig ett par gånger, backade omkring, krökte nacken..mitt uppe på en bergsplattå :cool: . Hästskrälle.. Nåväl, när han slutade svara henne gav hon ifrån sig något som lät som en ursinnig gnäggning, och sen fick jag slutligen kontakt med henne igen och vi fortsatte.
När vi kom ut på fältet (ca 20m innan skogen börjar igen, vägen vi tog) blev hon lite stirrig, men höll sig till skritt och lite trippande. När vi kom till toppen av backen, som vi klättrade uppför i början, satt jag av och knäppte loss ena tygeln. Sen promenerade vi sida vid sida hem (kanske 60-100m), hon uppförde sig riktigt exemplariskt och verkade mycket nöjd med sig själv ;)

Jag lyckades lämna rädslan i sadelkammaren :banana: :bump: :banana:
Bytte ut den mot beslutsamhet och ilska. När hon stökade blev jag förbannad, när hon skötte sig berömde jag kort verbalt och så fick hon vara ifred - jag bara styrde. Hon verkade trivas med det. Använde spöet ett par gånger som markering, när hon inte lyssnade för skänklarna, men inte hårdhänt.

Vi var ute 2 timmar, men det kändes som mer i armar och ben på mig :rofl:

När vi kom hem fick Honey vara ute 1½ timme i hagen med lite hö, medan jag mockade och fixade lite. Sen fick hon komma in, borstade av henne, på med mystäcket och så fick hon lite gröt (hennes favvomat, av allt att döma).

Vi var nog båda rätt stolta :D
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Har bara läst 1 sidan men håller med martha. Har sjäv en häst som reagerar liknande som din, han har stått 3 månader pga skada och har sådan energi så han inte vet vad han ska ta sig till nästan. Innan va han super lätt att ha att göra med (även min kille NH tränad) tippar på han kommer bli sitt "vanliga" jag när energin är borta. Sedan då du har en travare så lär din dam vilja jobba mycket gissar jag på :p Jobbar nu i travstall och det är stor skillnad på hur de arbetas har jag märkt :D

Yes, Honey har varit en arbetsmyra så länge jag känt henne :D Hon tycker om att gå långt och ofta!
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Är hästen rätt navlad och får gå ordentligt så går det fortare.:D

Vänta bara, på onsdag förmiddag ska vi hårdköra på riktigt - tempo tempo :devil: :D
Om detta vädret fortsätter så kommer vi att kunna använda grusvägarna igen då :banana:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Vänta bara, på onsdag förmiddag ska vi hårdköra på riktigt - tempo tempo :devil: :D
Om detta vädret fortsätter så kommer vi att kunna använda grusvägarna igen då :banana:

Kul att det gick bra:banana: Men låt henne inte lata sej imorgon utan gör något med henne då också, kanske inte flera timmar men nånting kan hon gott göra, rid på ridbanan om du har och rid tex bara olika vägar där du ställer om henne hela tiden i tex bågar, travar över bommar, mjukar upp henne lite, håller hjärnan sysselsatt:idea: Eller tömkör på samma sätt, eller tömkör halva tiden och rid halva tiden, låt henne jobba! Sen lite tuffare på onsdag igen.:idea:

Jättekul att du håller på att komma igen:banana:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Kul att det gick bra:banana: Men låt henne inte lata sej imorgon utan gör något med henne då också, kanske inte flera timmar men nånting kan hon gott göra, rid på ridbanan om du har och rid tex bara olika vägar där du ställer om henne hela tiden i tex bågar, travar över bommar, mjukar upp henne lite, håller hjärnan sysselsatt:idea: Eller tömkör på samma sätt, eller tömkör halva tiden och rid halva tiden, låt henne jobba! Sen lite tuffare på onsdag igen.:idea:

Jättekul att du håller på att komma igen:banana:

Har ingen ridbana :( (men den är på gång!)
Hästarna går ute väldigt lite, men jag har bett att h*n ska släppa ut Honey imorn bitti så att hon får vara ute.
Tänkte longera imorn, men kanske tar en timme eller så. NÅNTING ska vi göra iaf :D :bow: (usch..går i skolan imorn, 8.30-16. skolan ca 1½-2 timmar från stallet, beroende på vilket tåg jag hinner med..:mad:. Kommer inte till stallet förrän det är helt mörkt.).
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 605
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 162
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp