Skriver av mig lite besvikelse...

Migo

Trådstartare
Jag har ju sen ca 1½ år tillbaka en BC hane som jag fick som omplacering. Han är lite petig med vilka hundar han trivs med, men hittils har yngre hanar varit hans valda lekkompisar. Min Sam är lite till åren, och jag letar nu efter en yngre hund att träna lite mer aktivt, samt hålla Sam sällskap.

Hittade en gudomligt fin 3 år gammal hanhund för omplacering här i närheten, ringde och pratade och det verkade för perfekt för att vara sant.
Idag kom de ut och vi skulle se vad hundarna sa om varandra. Det gick lungt, i början lekte de helt ok om än lite reserverat.
Efter ca 30 min började de gruffa. Lugnt tänkte vi, det hör ju till i början o den unga hanen borde ju lägga sig för gubben Sam... men icke, det slutade i rent slagsmål som slutade i att unghunden red på en skräckslagen Sam.
I vanliga fall brukar Sam lägga sig om han märker att det går överstyr, så icke idag.

Så idag har jag fått se, lära känna lite vagt, och sen släppa en kanonhund... pga. personkemi:(
Känns lite surt i hjärtat, samtidigt som min Sam självklart kommer i första rummet... det är ju hans blivande kompis det handlar om alltså hans val i slutändan. Men jag börjar ge upp hoppet om att kunna hitta en omplaceringshund som funkar. Det blir till att spara ihop till valp i framtiden...

/M

Sv: Skriver av mig lite besvikelse...

Fast jag tycker nog att man ska ge det lite mer än en gång för att vara helt säker.
Ärligt talat tycker jag att du tackade nej lite för fort.

jag har inte tackat nej, vi ska höras av igen i helgen för att ev. låta dem träffas igen. Men det känns inte bra i magen ändå.

Dock var det ganska akut att bli av med grabben, så de vill inte hålla på med "lång lära känna-period".

En liten tanke som jag fick bara.. Vad gjorde ni medan hundarna lekte? Gick ni promenad, stod ni still och tittade på?

Min hund kan tycka det är lite jobbigt med andra hundar ibland och då fungerar det mycket bättre om vi går en promenad. (Och om hon inte känner den andra hunden innan funkar det ännu bättre om de är kopplade i början)

Då har hundarna annat att intressera sig för än den andra hunden och de slipper människor som står still (vilket inte är en så lekfull signal) och tittar på.

vi tog en promenad ner till sjön(bägge jyckarna badälskare). Inga koppel, helt lösa och i rörelse.

Jag kan acceptera att det är lite stormigt att placera in en ny flockmedlem, många saker som ska markeras osv, men det får inte kosta gammelgubbens lilla lilla självkänsla det behöver han inte nu när han återhämtat sig från förra hemmet.

Varför en så pass gamal som 3 år?
Kan du inte försöka hitta en yngre?

jo, men nu var det ett försök med en hund jag fastnade för- jag vill gärana ta en omplacering ist för en valp. Men inser att jag får leta valpar... Det blir dock till våren, har inte tid med smått nu!

Ska ni låta dem träffas igen? Är lite nyfiken, berätta gärna i så fall hur det gick? :D

//Diana

Ska ni låta dem träffas igen? Är lite nyfiken, berätta gärna i så fall hur det gick? :D

//Diana

Det är ju lättare att forma en unghund, till din kille. Hade aldrig valt en på 3år. Dom är oftast egoister i den åldern. Skulle varit bättre med olika kön. Då är det lättare.

ja, det blir till att testa med valp- det har han bott med förut utan prob. (så han fostra dem som han vill...)

tik är inget alt. då jag bor i etta...jobbigt vid löp;)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 379
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 922
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka