Skriva-av-sig-tråd!

Energi

Trådstartare
Jag måste bara få skriva av mig lite, och jag vet inte om denna tråd ligger rätt, men flytta den om så är fallet.

Idag var jag ute och red med två kompisar, varav jag sitter på en tokig knashäst, ryttare nr2 sitter på ytterligare en knasis och ryttare nr3 sitter på en unghäst. Plötsligt möter vi två, lite yngre (läs 13 år) tjejer på två ponnysar och dom tittar surt på oss, ja, fråga mej inte varför.
Dessa tjejer vet om vilka våra hästar är, och vet att dom hetsar upp sig för allt och inget, ändå rider dom förbi oss i skritt, och när dom PRECIS har kommit förbi drar dom iväg i full jävla kareta.

Tur var att våra hästar för en gångs skull skötte sig exemplariskt, gud nåde dom om våra hästar blivit uppstressade. Jag drar mej inte för att dra efter och skälla ut dom. :devil:
Sen var jag lite sadist när jag senare läste i en av tjejernas blogg att hon ramlade av straxt efter incidenten, rätt åt henne.:devil:

Förlåt för onödig tråd, men jag blir så förbannad när folk inte tänker efter. Har ni varit med om något liknande?

Sv: Skriva-av-sig-tråd!

en sak som jag reagerade över var, varför rider ni ut på 3 hästar som lätt blir instabila i psyket? Blir en uppstressad är ju alla tre det ganska snabbt.
Nu vet jag ju inget om ryttarna på eller hur unghästen beter sig men .

Hej.

Min häst blir också lätt uppjagad så jag känner igen mig. I början såg jag till att rida ut själv eller med endast en lugnare häst. Men så kan man inte hålla på i en evighet. Det är tufft när jag rider ut med många ibland men det är övning det med! Taskigt av dom att spurta iväg sådär direkt efter. Ryttarna tänkte antagligen bara på sig själva. Jag hade aldrig satt full kareta när jag precis ridit förbi någon - det gör man bara inte! Taskigt för både häst och ryttare oavsett om hästen är nervig eller inte.

Må väl

Så gör man inte! Det är inte bra hästvett. Kan du inte lugnt och stilla förklara för tjejerna? Det vet kanske inte bättre? För mig så saktar man alltid av till skritt vid möte, vill man fotsätta i högre gångart så säger man till och frågar om det är ok. Säger ryttaren nej, min häst är nervös så respekterar man det. Nästa gång är det kanske jag själv som sitter på ett nervknippe.

en sak som jag reagerade över var, varför rider ni ut på 3 hästar som lätt blir instabila i psyket? Blir en uppstressad är ju alla tre det ganska snabbt.
Nu vet jag ju inget om ryttarna på eller hur unghästen beter sig men .

Varför inte? Har man inte tillgång till en lugn häst rider man på dom man har. Sen är det många hästar som reagerar starkt när hästar drar förbi och dom får inte följa med. Som sagt, vi kan inte låta bli att rida ut bara för att hästarna kan se spöken och vara lite tossiga. Miljöträning!

Dessa tjejer är inte så, hmm... ska jag säga väluppfostrade?
Nej, men dom blir bara obstinata om man säger åt dom försiktigt och försöker prata med dom. nej, jag tror att dom ville att våra hästar skulle bli uppjagade...

en snabbfråga bara, hur ska jag kunna veta att det inte finns fler hästar i stallet?

Har själv ridit häst och haft en kompis som red lättstressad häst visst vi red tillsammans och i grupp men vi hade alltid en lungn häst med oss.

Visst har det hänt... Jag tar dock varje gång tillfället i akt och lär mina unghästar att det inte är ok att stissa upp för något sådant.

För nåt år sedan, när jag red en nyinriden femåring, dök det upp ett ponnygäng runt en sväng i full fart...det var bara att reda ut det och det hade inte hjälpt att svära och ryta åt ungarna. Däremot uppskattade jag att få jobba igenom den saken med hästen. ;)

Ja precis, perfekt träning! Men samtidigt kan det lätt bli farligt... jag tycker bara inte att man gör så.

Ja precis, perfekt träning! Men samtidigt kan det lätt bli farligt... jag tycker bara inte att man gör så.

Nej, det är ju vettigt att försöka få en dialog till stånd så att alla är med på vad som sker. I mitt fall blev ju ponnyryttarna rejält överraskade över att vi befann oss i kurvan men dom hann inte göra nåt åt det och jag väljer att fria hellre än att fälla.;)

Ge dom en en ordentlig utskällning då ;) Nä men skämt å sido väluppfostrade eller inte så kan det gott få höra att de gjort fel. Annars ta ett snack med deras föräldrar. De kan orsaka en riktig olycka nån dag. Som ryttare kan man aldrig förutsätta att andra har 100% koll på sin häst eler att andra ryttare är tillräckligt skickliga för att reda ut en sån situation.

Ibland tänker folk inte, ponnybarn verkar vara snäppet värre än andra där :angel: Om jag möter nån där jag tänkt galoppera frågar jag alltid om den andra hästen klarar det och det har gått bra hittils.

Där jag rider har vi ett stort fält som man kan rida runt kanterna på och med ett dike mellan ligger ett annat fält bredvid där man också kan rida på kanten. Jag travar i lugn och ro längs diket på min lyckligtvis ganska stabila häst när en tjej rider in på andra sidan diket, fattar galopp och kommer farandes. Hästen hon red är dessutom en fd galoppör så det gick väldigt fort. I den hastigheten brände hon rakt förbi mig och min häst bara ett par meter ifrån om än på andra sidan diket :eek: En vuxen människa dessutom. När det hände var jag för lättad över att min häst inte fick frispel för att komma ihåg att snacka med henne men man undrar ju hur folk tänker egentligen :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 354
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka