Sv: Skriv/säg som det är..
Jag har haft turen på min sida då jag letat häst två gånger i mitt liv. Förta hästköpet provred jag bara en enda häst - han köpte jag och det var bara en snabb provridning i hagen plus att jag fick se ägaren rida först
blev besiktning och sen åkte han med hem (de skjutsa). Bästa ponnyn! Helt underbar. Han stod fyra mil bort och jag ringde och provred samma kväll!
Mitt andra hästköp sker om två dagar. Jag har provridit en häst innan det som kändes tveksamt. Men denna häst såg jag på internet - ute för lite mer än va jag har råd med så jag sållade bort han direkt och tänkte "synd!" För han lät bra och stod bara 3 mil från mig! Jag lade ut en annons där jag beskrev vad jag sökte. Fick mail om denna häst som jag sållat bort på grund av priset. De prutade ner han (DE, inte jag) och jag åkte och provred. De var ärliga och berättade själva det "sämsta med han" - att han drar iväg i grimman för att äta (inte sticka, utan typ om han ser ett äppelträd haha). Mamman var seriös och hennes två yngre döttrar var med. De frågade mig hur JAG ville göra - om jag skulle rida ut själv eller med sällskap. När jag provridit har säljaren valt vart jag ska rida osv. Tråkigt. Men nu fick jag välja och jag valde rida ut ensam först sen rida med sällskap (vissa hästar ändras ju då)
jag fick själv hämta i hagen och göra allt själv för att känna på. Hon visade besiktningsintyget, berättade om försäkring och allt som man undrar utan att jag själv behövde fråga i princip. Medan jag red med hennes dotter var min syster in och drack kaffe och prata om allt och inget med mamman. Så trevliga och ärliga
de skjutsar upp hästen åt mig för att se hur han ska få ha det hos mig osv. Precis som mitt första hästköp. TRYGGT känns det
Det var svårare när min syster skulle köpa sin första häst. Vi provred flera stycken och ingen kändes helt ok. Men sen var vi ner i Göteborg hos en släkting (vi bodde i Dalarna) och provred en häst. Det var helt underbart. De tog en lååång uteritt (syrran på hästen som skulle säljas och säljaren på hennes andra häst) och gjorde allt, badade i vattnet, galoppera på ängen, skritta runt i skogen ja allt som vi tänkte göra hemma. Men det blev inget då de fick veta att han kanske hade cancer - då ville de kanske inte sälja och pappa ville inte köpa.
Provred en annan st i Göteborg - snygg arab häst från ryssland som hade gått MSV dressyr, omhändertagen av polisen och stod nu i detta stall. Kom dit och fick se en vanvårdad omusklad benig gammal häst, inte igång och troligen inte alls tävlad i dressyr. verkligen ingen arab (korsning eller en annan variant av arab mer bruksmodell) som vi köpte för han var SÅ snäll och rar och det var synd om han för han stod i en bondgård med massa kor, smutsigt, lerigt och inte alls en trevlig miljö. Köptes obesiktigad (billig). Han var en underbart snäll förstahäst.