Sv: Skriv/säg som det är..
Det ser ut likadant som säljare.
Det finns gått om köpare därute utan NÅGON som helst insikt om vare sig sin ridskicklighet eller kunskapsnivå!
Det finns säkert många som känner sig lurade/felinformerade som helt enkelt inte haft kunskaper nog att rida en del av de hästar de tittat på
Har sett flera fall av ryttare som provridit hästar som legat utanför deras ridskicklighet och då blir det totalt pannkaka!! Ryttare som kommer och provrider en känslig blivande tävlingsindivid som bokstavligen drar åt...
Tex. en "dressyryttare" som inte kunde få galopp, pga av att hon kastade sig fram på halsen och tappade balansen i fattningarna. (hon var mkt upprörd över att jag visade en så dåligt utbildad häst tills hennes dotter på 17 år satt upp och gjorde såväl fattningar som byten...
)
En spekulant som skulle ha en hopphäst för högre klasser men höll på att ramla av i varje språng, då hon troligtvis aldrig suttit på en häst som hoppade med lite tryck...
Har man inte vanan av att rida många olika hästar så kan det vara oerhört svårt att anpassa sin ridning efter just den individen man sitter på! Kanske har det funkat jättebra på hästen man hade tidigare, men så kommer man på en helt annan individ som fungerar annorlunda.
Min egen syster (som har tävlat tom 1,30 klasser) skulle hoppa en av mina unghästar som jag trodde var helt okomplicerad, men det var totalt katastrof, då den inte fixade hennes ridning. Det blev en riktig tankeställare för mig.
Sen är det såklart många säljare som drar en vals eller helt enkelt inte har kunskap nog att avgöra vad det är för häst dom säljer.