Sv: Skriv/säg som det är..
Men du kanske ska göra precis tvärt om, ring på annonser som inte verkar "lovande". Vi hittade en kanonfin på världens tråkigaste annons. Den bestod av en mening - 5-årigt sto e XX, 165 cm, tävlad unghästklasser. Pris X. Ingen bild, ingen film. Less is more
Min häst köpte jag via en ännu tråkigare annons. "Brun fullblodsvalack -01. 171cm" - inget mer och ingen bild
Bläddrade först bara förbi den, precis som andra liknande annonser, men kunde av någon anledning inte låta bli att gå tillbaka till den och ringa upp ägaren.
Visade sig att han var krubbitare, knappt skolad, större än jag önskade (fast det stod ju redan i annonsen) osv. Allt som jag inte ville ha. Men återigen kunde jag inte låta bli att åka och provrida "när jag ändå hade vägarna förbi" - och jag fastnade så det rungade om det. Oskolad, javisst. Men med massvis av potential! Väldigt trevliga gångarter, ambitiös och arbetsvillig, lättlärd, mjuk och känslig för hjälperna. Ja som sagt, han är min häst nu
Samma dag provred jag dock två andra hästar som hade mer utförliga annonser.
Häst 1 - Ung (minns inte exakt ålder, 4 kanske?), skulle vara startklar LB, ej het, lugn och stabil. Jomenvisst.
Ägaren var redan ute och red den när jag kom, den var så stressad att den inte kunde skritta ordentligt (min provridning gick ut på att ägna en halvtimme åt att försöka få en avslappnad skritt typ...) och man såg paniken i ögonen på den. Skyggade varje gång något rörde sig. Tack men nej tack!
Häst 2 - Hade sett film innan och fått en bra beskrivning av hästen, den stämde antagligen bra - men ägaren hade visst glömt att boka ridhus och paddocken bestod av knölig is med lite snö på. Så jag fick bara skritta.. Var nog som sagt en väldigt trevlig häst dock, kändes så. Däremot hade hon glömt att berätta att hästen haft en senskada och dessutom var nafsig som tusan (aldrig sett liknande! Haha).
Är det möjligen så att de vettigaste hästarna och ägarna döljer sig bakom de tråkigaste annonserna?