Skritta förbi vid möte

Olympus

Trådstartare
Vore skoj och höra era åsikter om det.

I skogarna runt mitt förra stall skrittade man alltid förbi när man möte någon. Om någon travare så sa man till och personen saktade av, inget konstigt med det. Det var lixom en oskriven regel för de ridvägarna.

Men i nya stallet så är det inte alls ovanligt att folk travar förbi, det kanske är helt normalt där, men för mig känns det respektlöst eftersom jag är van vid något helt annat. Jag skrittar ju alltid om jag rider förbi en annan häst. Och säger man till någon där som travar förbi så bryr sig inte personen iprincip.

En dag när jag var ute och gick med min polle som var skadad, så kom det två tjejer bakom oss, en på en ponny och en på en travare. Hon med travaren kom bakom oss i ngn slags trav, och saktade inte av, jag vände mig om och sa till henne att skritta förbi eftersom min häst var skadad och lite överpigg, hon kollade surt på mig, men skrittare förbi.
Hon han inte ens passera nosen på min polle innan hon satte fart igen och min polle hoppade i taket. jisses var arg jag blev på idioten, så gör man bara inte enligt mig!! Ponnytjejen skrittade dock förbi och skrittade även efteråt, tack och lov.

Men hur har ni det i "era" skogar? Hur gör man där?

Sv: Skritta förbi vid möte

Här skrittar vi ALLTID om vi möter någon från ett annats stall eller bara någon som är ute på promenad osv..
om vi möter dom anndra i stallet som viv et att det är ok med att vi travar så travar vi. :)

Jag möter sällan ngn till häst men de ggr jag gör det, eller om jag möter ngn annan, skrittar jag och den jag möter. Många människor vill hälsa och oftast låter jag de göra det, endel är livrädda och då tar jag en liten omväg för att inte gå så nära. Hästar är stora djur och dem ska man ha stor respekt för :)

Enligt mig är det oxå en oskriven lag att man skrittar förbi vid möte och när man passerar hästar i hagar. Men nu när det kommit yngre än mig med håästar så travas det upp i rumpan passerar och kan fortsätta i gallopp . En annan liten tjej gallopperar nästan jämt förbi gården, vet inte vad hon skulle göra om nån häst beslöt sig för att ta skuttet och hänga på, nu skulle dom inte göra det men det är så jä*la irriterande. Hon har även vart med en annan tjej som ridit en utav mina ponnyer då när jag kom så satt hon och travade omkring på min gårdsplan, min sjukling, spatt + lite halvknäppa dam höll sig i skinnet som tur va men tyvärr så blev jag så överraskad , så gör man ju bara inte, att jag kom av mig att säga till henne, blev bara mest glad att hbl stog kvar på alla fyra där, och inte bröta iväg i 110km. Jag undrar vad dom lär eleverna nu för tiden på ridskolorna.
Lite hästvett borde dom väl ändå ha småtjejorna, vissa ställen så är det nog 45+ oxå.

Men. Det är ju självklart man skrittar förbi, och vid möte. Lika självklart som att skritta förbi bilar och fotgängare!
Enda gången jag skulle se att man möjligtvis skulle kunna småtrava, är om hästen är så överladdad att den hoppar runt åt sidorna annars.
Då kan ju skaderisken bli större om man skrittar.

Jag tycker det tillhör rent sunt förnuft, vilket man ska ha när man håller på med hästar!

Skrittar alltid! Dock så är vi granne med ett travstall där det finns en tjej som är totalt nybörjare med travträning. Hon verkar ha noll koll på hästarna hon tränar och "kan" inte sakta av till skritt även om vi står mitt i vägen :crazy: Tur man har en så snäll och lugn häst ;)

Min häst skulle aldrig göra nåt annat än skritta, han saktar av till skritt själv.

Jag skrittar alltid förbi!
Kommer ihåg att jag red nerför en backe med en kompis, vi mötte två personer på isisar längst ner i "sänkan" (det är backar åt båda hållen) och min kompis rider först eftersom hästen jag red är lite svår ibland och jag ville då inte vara först uppför nästa backe där man brukar skritta (men det är ju inte säkert att ponnyn tycker samma sak). Min kompis hann komma till den andra hästen och jag var jämsides med den första isisen, då sätter denne iväg i full galopp (:eek:) varvid min polle flyger i luften, bockar och har sig. Jag sitter kvar, men är lite förvånad. Den andra isis ryttaren kollade snällt på mig, töltade förbi och galopperade sedan uppförbacken den med. Då var jag iof beredd, så min kille reagerade inte mer än ett par stepp-steg i sidleds.
Kan också säga att isis ryttarna är VUXNA och den första av dem är ganska stor i tävlingssamanhang. :crazy:

Självklart saktar man av när man möter eller rider om någon, vare sig det är häst, fotgängare eller bil! Precis som jag vill att de saktar ner när de möter/går om mig, vare sig jag sitter till häst eller går.. Samma sak gäller när man rider förbi hus, gårdar och hästhagar, av respekt för de boende, samt av rena säkerhetsskäl för hästarna i hagen. Tyvärr är det inte alla som delar min åsikt..
Körkort för uteritt kanske kan vara något..?:devil:

Själv saktar jag ALLTID ner till skritt om jag möter andra ekipage,människor,cyklister,bilar mm.
Här där jag står nu har jag inte mött andra ekipage faktiskt,men i förra stallet jag stod i va det en salig blandning av folk man mötte ute i skogen och på vägarna.vissa visade hänsyn medan andra tom kunde galoppera förbi bakifrån:crazy::mad:
Den värsta gången va nog när jag skulle visa en ny tjej i stallet lite ridvägar,jag va gravid och vi skrittade på,sedan skulle vi igenom en tunnel under motorvägen och hon fick rida först.....vad gör idioten efter tunnelns slut, jo hon sätter av sin häst i tok galopp över en äng (observera att jag knappt hunnit ut ur tunneln) ingen förvarning eller något och hon har mage att sedan skrika över axeln:hänger du inte med din fjolla:eek::crazy::eek: det va den enda ridturen jag tog med henne på kan jag tillägga.

som tur är har jag fin koll på min häst och han lyssnar väldans bra i sådana situationer:love::bow:

Mvh Arabizar

Självfallet skrittar man förbi vid möte! Skulle inte få för mig annat. Dom flesta här omkring känner jag så om man skulle möta dom ute blir det alltid lite småprat och då står man ju still. Men har varit med om att några westernryttare travade förbi mig och min häst. Det slutade ju med att en av dom höll på att få min häst på sin häst. Men inte saktade dom av för det.

Lite respekt för varandra får man allt visa.

Här travar vi förbi ibland. Det kommer så mycket hästar, människor, skidåkare, hundar etc förbi så annars skulle vi inte kunna trava en meter:crazy:

Men det finns ju självklart undantagsfall. Om någon skulle be en att skritta förbi så gör man självklart det. Är någon ute och går är hästen troligen halt, och då skrittar man eftersom hästen ofta är pigg då. Samma sak om hästen steppar på stället/på annat vis ligger "på". Är vägen smal skrittar man också, alt att nån kliver åt sidan och den andra skrittar. De flesta har sunt förnuft och vi har aldrig haft några problem(därimot med skidåkare och hundar...).

Tkr att tjejen verkat varit respektlös...Du säger ju inte till utan anledning.

jag skrittar alltid när jag möter någon.. vare sej de e en annan häst, en cyklist, fotgängare, bil, vad som helst.. det är att visa sina medmänniskor respekt att sakta av..
samma sak förbi gårdar och hagar..

Som du säger så är det ju en oskriven lag att skritta förbi andra människor vare sig dom är till häst eller till fots. Här där vi bor så saktar folk av till skritt och så även vi, tillhör allmänt hyfs.

Kicki :)

Självklart skrittar man förbi de man möter, oavsett om det är hästar, människor eller fordon.

Hmm tror att även här är det en oskriven regel om att man skrittar förbi om den andre inte säger annat.

Min häst har en väldigt bra och frisk skritt vilket gör det svårt för någon att passera mig i skritt då ber jag dem trava förbi eftersom min inte bryr sig.

Nu i dessa skogar är det sällan man stöter på någon har hänt ca 4 ggr under tiden jag stått där varav 3 ggr har varit någon från mitt stall :D

Annars skrittar jag alltid oavsett vilka/vem jag möter. Tycker jag hör till god ton.

Förstår att du blir arg. Det hade jag också blivit ohyffsat av henne att sätta av i trav så.

Här saktar alla, både ryttarna och travmänniskorna, ner till skritt vid möte eller omridning, det är en så självklar grej att vi inte ens behövt nämna det. Runt travbanan funkar det inte, där möter man både ridskoleryttare, privatryttare och travekipage i varje sväng och då skulle man knappt kunna trava en meter ens. Vägen är dessutom så bred att möten aldrig blir några problem.

Däremot kör man ju självklart inte förbi någon i 150 knyck, särskilt inte om den man passerar rider eller kör långsamt.

Jag tycker inte det är självklart och har faktiskt aldrig hört det varken som oskriven regel eller uttalad regel :p

I slutändan är det man själv som får ha koll på sin häst, såna saker blir ju extra viktigt om hästen är skadad. Har hästen överskottsenergi kan den ju annars reagera för *vad som helst* inte bara att någon travar förbi. Likaså är det ens eget ansvar att hålla sig på ställen där man vet att man kan kontrollera hästen helt enkelt för att det är man själv som kan få problem annars.
Självklart vill man däremot att andra ska lyssna på det man SÄGER för då är det ett önskemål snarare än någon luddig outtalad regel. Följer inte andra ryttare det man SÄGER tycker jag det är väldigt respektlöst eller kanske snarare korkat. Om jag t ex skulle säga åt någon att inte komma bakom rumpan på min häst så sätter man ju både den egna och den andra hästens hälsa på spel.

Det kan vara vissa skillnader på platser, därav att jag la till att man själv har ansvar för vart man vistas. Rider man på en travslinga eller på en delad ridbana får man skylla sig själv, man kan inte kräva att någon ska sakta av sin häst mitt i ett motionspass.

Skritt oavsett om det är fotgängare, hundkissare, joggare, bil, cyklist
Jag tror felet ligger i att det inte lärs ut tillräckligt med hästvett på ridskolorna längre.. eller att folk skaffar hästar alldeles för tidigt:crazy:

Jag skrittar förbi om jag möter någon i skogen, vem det än är.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar