Skrik på hopptävling

Sv: Skrik på hopptävling

stackars dig, pmm.
tycker det är lite konstigt,jag menar:när blev hästen något man ska andvända på det sättet?
hästen är ju en varelse.
en vän.
det ska vara den man vänder sig till när man är ledsen, när allt gått fel på matteprovet,när det känns som jorden skulle kunna rämna, och det är därför sorgen blir stor när en bästa vän dör.
och så kommer några mänsker och börjar tjatta och skrika om hur man ska umgås med den!!!!!!
hemskt att ridsporten som innehåller så mycker gädje ska behöva det.

stackars dig, pmm.
tycker det är lite konstigt,jag menar:när blev hästen något man ska andvända på det sättet?
hästen är ju en varelse.
en vän.
det ska vara den man vänder sig till när man är ledsen, när allt gått fel på matteprovet,när det känns som jorden skulle kunna rämna, och det är därför sorgen blir stor när en bästa vän dör.
och så kommer några mänsker och börjar tjatta och skrika om hur man ska umgås med den!!!!!!
hemskt att ridsporten som innehåller så mycker gädje ska behöva det.

Ehh, vad är det som är så hemskt med det som hände pmm? Hör folk på varenda tävling som smackar lite när en häst står emot. Men asså, hör man det när man är inne på banan? Jag hör aldrig ngt sånnt och andra som jag känner har inte heller hört när folk har smackat på deras hästar. Och aldrig att jag har sett en häst regaera för att ngn på läktaren smackar (skillnad om kanske alla gör det, men EN person:crazy:)

För ett par veckor sen var jag hur nära som helst att skrika till min dotter att hon inte fått startsignal när hon började rida an mot starten....jag gjorde inte det och hon kommer ALDRIG att göra det misstaget igen. Lite synd om henne, men ... lärorikt.

För ett par veckor sen var jag hur nära som helst att skrika till min dotter att hon inte fått startsignal när hon började rida an mot starten....jag gjorde inte det och hon kommer ALDRIG att göra det misstaget igen. Lite synd om henne, men ... lärorikt.

Varför skrek du inte det? eller det kanske gills som hjälp :p Men honblev väl utesluten i vilket fall så då kunde du ju han chansat, vet inte hur hårt man tar på den regeln. Tycker man hör mkt hjälprop på tävlingar utan att det händer ngt.

Förr var det ju inte tillåtet att vissla åt ryttaren att rida snabbare, ni kan gissa att folk satt och visslade på sina konkurrenter i eliten - de vart ju uteslutna då. ;)

Förr var det ju inte tillåtet att vissla åt ryttaren att rida snabbare, ni kan gissa att folk satt och visslade på sina konkurrenter i eliten - de vart ju uteslutna då. ;)

Det är en riktigt sjuk regel egentligen. Är ju superlät och göra så andra blir uteslutna då! Helt okända personer som gör det och så blir ryttaren utesluten fast den kanske inte ens känner personen som visslade/skrek.

Därför att jag är en ond människa :-)

Nejdå, jag insåg att det är bättre att lära av sina misstag. Men det satt hårt åt.

ja, detta var iofs ngt år sedan men jag har iafa inte läst ngn TR ändring om det.

Det är tillåtet med "hjälp från läktaren". Regeln med otillåten hjälp togs bort för några år sedan (kan inte säga exakt vilket år) men en tid sedan är det iallafall. ;) Det försvann eftersom det blev svårt att avgöra vad som var hjälp, hejarop och okända som förstörde för konkurrenter !! :smirk: Man får nu smacka, ropa röda oxern etc. om man vill !

Det är en riktigt sjuk regel egentligen. Är ju superlät och göra så andra blir uteslutna då! Helt okända personer som gör det och så blir ryttaren utesluten fast den kanske inte ens känner personen som visslade/skrek.

Just därför är regeln är borttagen.

Förövrigt hur mycket tro en del här att domaren som ofta sitter instängd i ett domarbås hör egentligen?

Åh jag tycker det är jätteirriterande när folk står och skriker på ryttaren inne på banan, nu sedan det blev tillåtet så hör man verkligen på varje tävling folk som står vid staketet och smackar och ger instruktioner. men men är det tillåtet så äre ju lixom, men jääkligt irriternade, och jag skulle tyckt det varit jättepinsamt och någon som var med mej skulle stå och säga vad jag skulle göra inne på banan

håller helt med dej!:bump:

Tillägg:

Prova själva, stäng er i ett rum med fyra andra, sätt på en film från VM eller något, försök koncentrera dig på häst och ryttare där, småprata lite med varandra, ha på en stor bandspelare utanför rummet med musik på och be någon ställa sig 50 m bort och skrika/prata/hojta lite, hur mycket uppfattar du vad den har gapat om tror du?

Med största sannorlikhet: INGENTING.

Förövrigt hur mycket tro en del här att domaren som ofta sitter instängd i ett domarbås hör egentligen?

Dommaren kanske inte hör ngt. Men det finns överdommare och folk som kan lämna in protester.

Men ja, nu vet jag ju att den regeln är borttagen och det är ju bara bra.

Tillägg:

Prova själva, stäng er i ett rum med fyra andra, sätt på en film från VM eller något, försök koncentrera dig på häst och ryttare där, småprata lite med varandra, ha på en stor bandspelare utanför rummet med musik på och be någon ställa sig 50 m bort och skrika/prata/hojta lite, hur mycket uppfattar du vad den har gapat om tror du?

Med största sannorlikhet: INGENTING.

jaha okej... fattar inte riktigt vart du vill komma bara...

Vart jag vill komma är att många gnäller över att det hör hört folk skrika hjälp till andra men inget har gjorts, så jag undrar vilka övermänniskor en del tror att domare är som ska hålla reda på allt och höra dessutom vad pubilken säger trots ett den dessutom oftast sitter helt avskämrad.

Därför rekomenderar jag antingen tänka till lite innan man gnäller över att "domaren sa minnsann inget" om man fortfarande inte förstår att det inte fins en chans att höra/lägga märke till allt, speciellt det som inte är det primära (vilket ekipaget på banan är) så testa min beskrivning och se hur mycket de själva skulle uppfatta av "gapandet".

Överdomaren har ett stort område att vara på, att stå vid banan och hålla reda på pubilken är då rakt inte pioritet ett.

Protester kunde lämnas in, men eftersom det var så att det är domaren som skulle bedömma om hjälp blivit MOTTAGET av ryttare, detta är ganska svårt när den inte hört något själv och bara får en version genom en protest, jag kan lova att 98% av sådanna prostester skulle avslås då det är bättre att fria än fälla i dessa lägen, en sådann protest skulle kunna vara starkt överdriven, tex en nervös medhjälpare som står för sig själv och pratar, gröna oxern, ta upp på höger tygel osv (alltså rider med från läktaren), en som då vill gnälla/protestera i det läget skulle säkerligen kunna få det till att ryttaren 50 m bort hör mumlandet och att det är hjälp :smirk:.

Vart jag vill komma är att många gnäller över att det hör hört folk skrika hjälp till andra men inget har gjorts, så jag undrar vilka övermänniskor en del tror att domare är som ska hålla reda på allt och höra dessutom vad pubilken säger trots ett den dessutom oftast sitter helt avskämrad.

Jag har då aldrig hört folk gnälla om det :crazy:

gnäll var väl fel ord, men antagande om att domaren har full koll på vad som händer överallt i iallafall.

men många domare väljer att se det som "hejarop".

Troligtvis har domaren inte hört ett smack.

Ursäkta? Nu har du nog läst totalt fel. OM domaren nu hör det och regeln fanns (troligen året innan den togs bort) så valde domaren att se det som att det var ett hejarop.

Vart finns gnället?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 306
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?