Skrik på hopptävling

Sv: Skrik på hopptävling

Ursäkta? Nu har du nog läst totalt fel. OM domaren nu hör det och regeln fanns (troligen året innan den togs bort) så valde domaren att se det som att det var ett hejarop.

Vart finns gnället?

Nej det är det egentligen inte, men många domare väljer att se det som "hejarop". Men man får inte ropa saker som, driv med vänsterskänkeln och ta ett uppåtresande tygeltag.

ser inte att det står OM domaren hör utan utan:
många domare väljer att se det som "hejarop".
Var är min felläsning?

Gnället har jag "tagit bort" felformulerat från mig.

Varför skulle domaren ens göra nåt om den inte hör? Nu har du nog läst in lite väl mkt i mitt inlägg.

OK, och vad gjorde "många domare" som valde att se det som hejjarop eftersom du vet att de hörde och valde det se det på det sättet?

Därför att jag har pratat med många domare, och jag vet att dom valde det. Jag har frågat hur dom har gjort i vissa situationer. Sen hörde ju inte alla, om det är det du vill att jag ska säga, men det har varit underförstått hela tiden från min sida.

Du behöver ju inte ta det så ordagrant! behövs ju knappast ngt "om" där för att man ska förstå att hon inte menar varenda domare! En del domare hör faktiskt, har vart på flera tävlingar där det har vart fullt möjligt för domaren att höra vad folk ropar.

Det där med TV-spelet var ganska komiskt ändå :banana:

Tycker inte att man borde få stå å ropa och skrika saker åt ryttaren (eller försöka mana på hästen heller för den delen heller). Dock förstår jag att det ofta tillåts (om det nu inte var tillåtet, vet inte riktigt). Men det är ju som i världscupen där folk på läktaren busvisslar på ryttarna i omhoppningen för att säga "Skynda på tiden börjar rinna ut!" Typ för att ge ryttaren en uppfattning om hur väl han eller hon håller tempot. Det var ju itne tillåtet förr i teden då det ansågs som fusk och om ens kompisar på läktaren busvisslade eller dylikt blev man utesluten. Detta fungerade dock inte i längden eftersom man med hjälp av tävlingsregementets regler kunde utesluta motståndare och sabotera för andra genom att busvissla på dem.
Smart sätt att förbättra sina odds på egentligen, dock inte särskilt fair play. Kan ju fatta att det blev kaos ifall folk inte respekterade reglerna och undvek att sabotera för andra. :devil:

Fast jag tror att ryttarna i världscupen har ganska stor koll på deras tempo och tiden..

Vad som också är irriterande är allt skitprat om den som är inne på banan - av publiken! Härom vecka var jag & sambon på ridskolan för att titta på en mindre häst/ponnytävling utomhus.

Där hoppade ekipagen först ett par hinder på en stor sandbana, sedan gjorde de ett litet skutt ut från banan och fortsatte utanför banan för att hoppa små terränghinder för att sedan åter hoppa in på banan och avsluta på samma hinder.

Ett antal hästar vägrade på naturhindren och ryttarna var barn/tonåringar som inte var värst rutinerade. Då lät självklart barnen hästarna få gå fram och titta & nosa på hindret, en dam bredvid mig hade stora åsikter om barnens sätt att rida.

Det lät ungefär så här: "Dumma unge man ska aldrig låta hästen få gå fram då lär den sig att det är okej att vägra"

"Hur f*n kan småglin få rida med spö - När de inte kan rida"
O.s.v O.s.v.

När det är barn kan man väl tänka sig för vad man säger! En sådan träningstävling ska ju vara nyttig & givande för barnen. Så står en skräpkärring och kallar dem för korkade spån! :mad:

Därför att jag har pratat med många domare, och jag vet att dom valde det. Jag har frågat hur dom har gjort i vissa situationer. Sen hörde ju inte alla, om det är det du vill att jag ska säga, men det har varit underförstått hela tiden från min sida.

Reglen togs bort före 2004. Jag vet att det var borta det året pga en händelse på en tävling. Så antingen är det länge sedan du diskuterade med någon domare eller så har någon inte haft reglerna klart för sej. :D

Jo det var några år sen. Men man kan ju även fråga nu om hur dom gjorde då ;)

jag tkr att det är dumt att man tagit bort den regeln. jag vet att det kan vara svårt som domare att höra, men helt okända människor som smackar och visslar på en kan störa otroligt mkt. jag har en oerhört het och lättstressad ponny, och han, inte jag, reagerar då nån smackar på honom, genom att öka farten, och pållen försöker ju bara göra rätt.
har vart med om det, det är inte roligt när någon okänd människa förstör en tävling.

om man vet, och känner, ponnyn/ryttaren i fråga och vet att denna tycker att smack/vissel är okej, då kan man göra det.

Det borde ju vara tillåtet eftersom man t.om. har rätt att få ett dressyrprogram uppläst för sig på tävling...står i TR
Då borde man få gapa vid hoppning oxå :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 306
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?