Skrik på hopptävling

F

fall_out_girl

Hej!
Är det verkligen tillåtet för en anhörig till tävlande ekipage inne på banan att stå bredvid och skrika?
Alltså skrika "je på han nu!" och liknande? Det var inte ett enda uppmuntrande ord som kom ur munnen på en mamma på tävlingen i helgen..

Sv: Skrik på hopptävling

jag har hört det ett antal gånger när jag varit på tävling, då står folk utanför banan & smackar & skriker, en gång hörde jag:

-tänk på tvspelet ...

då börjar man undra :confused:

Hej!
Är det verkligen tillåtet för en anhörig till tävlande ekipage inne på banan att stå bredvid och skrika?
Alltså skrika "je på han nu!" och liknande? Det var inte ett enda uppmuntrande ord som kom ur munnen på en mamma på tävlingen i helgen..

Såg en tjej en gång på en tävling som var inne på framhoppningen och hade praktiskt taget "snott" det ena hindret. ingen annan kunde hoppa för innan hennes dotter hann fram till hindret blockerade hon och ställde sig framför hindret så ingen annan kunde hoppa!

Sen när hästen vägrade en gång så skrämde hon över hästen och sen tog hon upp ett spö och väntade på att ungen skulle komma en gång till och då viftade hon med spöt och skrek till så hästen hoppade bara för att "fly" från henne. visst hon slog ju inte hästen nuddade inte ens med spöt men klart som fan att hästen blir rädd ändå!

jag har hört det ett antal gånger när jag varit på tävling, då står folk utanför banan & smackar & skriker, en gång hörde jag:

-tänk på tvspelet ...

då börjar man undra :confused:

VA?! Haha det var ju nästan lite komiskt:rofl: men hur hästkunniga verkar dom vara då om dom relaterar till ett tv spel..

Nej det är det egentligen inte, men många domare väljer att se det som "hejarop". Men man får inte ropa saker som, driv med vänsterskänkeln och ta ett uppåtresande tygeltag.

Jo det är tillåtet, det är tom tillåtet att ropa instruktioner, eller hojta till om man håller på att rida fel väg. Därimot får inte ryttaren skrika (för mkt) eller svära tror jag.
Förr var det inte tillåtet med "instruktioner" eller visning av hinder, men det är det numer.

VA?! Haha det var ju nästan lite komiskt:rofl: men hur hästkunniga verkar dom vara då om dom relaterar till ett tv spel..

mm, den familjen är lite, hmm, knäppa ..
har sett dom på massvis med tävlingar & dom skriker lika mycket varje gång ... har oxå hört från dom:

- bara för du inte placera dig får du morgonfodra hästarna i 1 vecka ...

hmmm? :confused::confused::confused:

Kanske dags att uppdatera dig i reglerna lite?

Kanske, men senast jag läste det i TR så var det så,, måste kolla upp.

mm, den familjen är lite, hmm, knäppa ..
har sett dom på massvis med tävlingar & dom skriker lika mycket varje gång ... har oxå hört från dom:

- bara för du inte placera dig får du morgonfodra hästarna i 1 vecka ...

hmmm? :confused::confused::confused:

Ehh låter ju inte helt normalt om man säger så:confused::confused:

ja, det får man.

personligen tycker jag att det inte tillhör vett och etikett.
man kan ropa "heja hanna!" när man precis kommer in på banan och ska starta som "hejarop", men när man tävlar ska man vara redo och inte behöva hjälp utifrån för att ta sig runt banan.

Jo det är tillåtet, det är tom tillåtet att ropa instruktioner, eller hojta till om man håller på att rida fel väg. Därimot får inte ryttaren skrika (för mkt) eller svära tror jag.
Förr var det inte tillåtet med "instruktioner" eller visning av hinder, men det är det numer.

Man får inte skrika vilket hinder dom ska hoppa! Läste på diciplinnämdenssida på ridsport! Det var en som skrikigt "Den röda oxern" eller ngt likanden. Ekipaget blev uteslutet!

Åh jag tycker det är jätteirriterande när folk står och skriker på ryttaren inne på banan, nu sedan det blev tillåtet så hör man verkligen på varje tävling folk som står vid staketet och smackar och ger instruktioner. men men är det tillåtet så äre ju lixom, men jääkligt irriternade, och jag skulle tyckt det varit jättepinsamt och någon som var med mej skulle stå och säga vad jag skulle göra inne på banan

Jag utgick från min senaste tävling, jag travade emot 1a hindret å då sätter en igång å tok smackar på läktaren, min häst stannar typ 10m framför hindret å börjar gå emot.

Rider emot igen å vrålar "Sluta smacka på läktaren" å då hoppar hon, rider mot 2a hindret, hon börjar gå emot (brunstig) så jag driver med sätet och då börjar idioten smacka igen å då tvärnitar hon typ 3m före hindret :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 306
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?