Skriftlig utvecklingsplan tillsammans med tränaren?

C

Curtis

Hej

Finns det någon här som har en tränare som gör upp en skriftlig träningsplan/utvecklingsplan över dig och din häst?

Skulle du vilja ha det så?

Jag, som har jobbat i skolan, tycker att det är konstigt att inte fler arbetar på det sättet. Men jag kanske har fel, kanske är det massor av tränare som gör så. Jag kanske bara har missat dem.

Vad säger ni?

Mvh Monika

Sv: Skriftlig utvecklingsplan tillsammans med tränaren?

Jag har fått skriva en egen som min tränare fått kolla igenom. Är det något hon är missnöjd över så ändrar hon på det.

Så bra. Det låter som en riktigt seriös tränare!

Hur ska man annars kunna utvecklas om man inte vet vad målet är?

Mvh Monika

Jag ser inte riktigt behovet av skriftlig, målsättningen kan lika gärna förmedlas muntligt, och det blir en röd tråd genom träningarna och läxan man får med sig till nästa gång. det kanske beror lite på ens egen utbildnings ståndpunkt, men för mig funkar det bäst att ha målsättningen muntlig, och kunna anpassa ridningen i linje med målsättningen men flexibelt utifrån dags eller vecko formen. ser inte alls varför det skulle vara mindre seriöst att inte ha det skriftligt faktiskt.

En annan är snarare i behov av ett åtgärdsprogram.

Jag skulle behöva det, då minnet sviker mig ofta:o

Självklart har inte alla ett behov av ett skriftligt dokument. Men om jag för anteckningar över min ridutveckling tillsammans med min häst och dessutom kopplar det till olika mål så ser jag oftast tydligare vad som fungerar och inte. Det handlar helt enkelt om lite grundläggande pedagogik! Att ha ett skriftligt mål blir ofta tydligare.

Seriositeten handlar inte om formen på målet utan om att man faktiskt talar om det, kommer överens och håller målet levande. Jag tror att många som instruerar ekipage idag tyvärr är helt omedvetna om hur stor vikt ett mål har för elevens inlärningsförmåga och motivation. Kanske beror det på att utbildningsnivån är ganska låg på de flesta som instruerar. Därmed inte sagt att utbildat folk alltid är bättre än outbildat. (minns min usla välutbildade mattelärare....)

Mvh Monika

Precis. Minnet sviker och det är lätt att tappa fokus eller gå för fort fram.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt problem med läxor är att jag inte har ngn egen tankeverksamhet o fast läxan funkar, så blir jag kvar där - istället för att komma vidare.

För min del tycker jag det är svårt att sätta upp en skriftlig tränings-, utvecklingsplan. Det långsiktiga målet är väldigt tydligt för mig och min tränare men vägen dit har snirklat hit än dit och ändrats otaliga ggr. Hästar är ju levande varelser som man måste anpassa sig efter. Vad som fungerar på ena hästen fungerar inte alltid på andra. Hon har lätt för vissa saker som är svårt för andra och vise versa.

Vad jag däremot skulle vilja ha är dokumentation på framsteg/bakslag på vägen till slutmålet och kunna analysera i efterhand. Detta gör jag och min tränare då och då muntligt men det hade nog varit bättre skriftligt eller framför allt filmat. Sista träningen filmades vissa snuttar och det har varit oerhört värdefullt att analysera det.

Inget skriftligt dokument, men jag frågar ofta min utbildare vad han har för plan för oss. Ibland svarar han... :smirk:

too make you du better....

skojar bara.

Det var nån som sa nyligen... God is not enough!

Utvecklingsplan - ja
Träningsplan - nej
Det är alltid olika saker som ska tränas på lektionerna och det går inte att förutspå vad man måste träna på just den lektionen, anser jag..
Men att veta hur tränaren tycker man ska utveckla, samtidigt som tränaren vet hur man själv vill utvecklas tycker jag är en jättebra grej!

/alex

Ja, det har jag och det har varit jättebra:)

Jag har iof alltid varit så, att jag planerat allt, har ett kortsiktsmål och långsiktsmål etc och har hela veckoplaneringen i huvudet. På måndagar vet jag alltid vad jag ska göra resten av veckan, även om jag inte skriver ned det.

Men det var ännu bättre att tränaren fick ta del av mina mål, och ge tips.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar