Skrapar med hoven!

Taget från en inlägg ovan...

Varför gör dom just så?

Ja han kan väl kraffsa för stress av att vara på gången och cross-tied. Än häst som är nervous/osäkert vill av instinkter röra sina föter och att kraffsa är ett sett, om han är bunden så han måste hitta ett annat sätt. Det är som jag sa tidigare det är att han bita sina nagler.

...med lite ändringar.

Sv: Skrapar med hoven!

aaaah! smart...rätt logiskt egentligen...

nu har jag provat att lyfta hoven då han skrapar, han blev ganska ställd av den nya konsekvensen, men det är förtidigt att se om det har effekt men det känns så.

ägaren vill fortsätta stampa och säga nej då hon tycker han blivit bättre...fast jag tycker att den tid jag varit där är det ungefär det samma (hon kan ju ha rätt, hon känner ju honom bättre). Men det blir otrevlig stämmning med allt nej...man får känslan av att han verkligen vill retas! det lustiga är att när man äntligen fått honom att sluta så börjar han bita på kedjorna istället...ungerfär som ha ha då biter jag väl här istället då...nåt måste jag väl få göra!!!

Ja när du har taget bort en stimulans så är orsaken till varför han skrapar i första hand kvar. Resiltat är ja, som du sa hitta nåt annat. Men jag själv skulle inte bry om att de skulle bita på kedjar så länge han stog stilla om jag vill inte tatag i grund problemet. helst vill jag att de är avkopplat och står lugnt stilla. men t ex jag har en som är väldigt "munligt", han vill bita och ta i allt som finns. Har gjort så sin dagen han var född. Istället för att straffa honom för vad han är så ändrade jag så att han får vara med, han plockar up mina borstar åt mig. han bära hinkar. Han hålla padden när jag sadlar. Och han även håller grimskaftet när hovis är här. Det var grimmskaftet eller hovis rumpan. Annars stog han inte stilla förut. Jag kan offra en grimmskafft varje annat år för att han mår bättre att stå stilla.

Förstår du tänkan bakom det? Din kille kan väl lära mellan er två utan problem att han kan blir lugnare med dig i slut ändan. De är mycker mer smartare än vi tro.

Sv: Re: Skrapar med hoven!

han är precis så min pålle med håller på med munnen! tar tag i grimmskaften och vill inte släppa, biter på borstar vill gärna smaka på en inte naffsa (låter honom inte gör det, rädd för att han ska börja naffsa) som om han vill känna på allt med munnen!

Jag gör det så att min vet skillnaden mellan mig och grimmskaft. Och vad han får och inte får göra.

Sv: Re: Skrapar med hoven!

Jag gör det så att min vet skillnaden mellan mig och grimmskaft. Och vad han får och inte får göra.

jag har börjat göra likadant med min lilla hingst här hemma och han har inte nafsat på mej på....jättelänge. han tar gärna tag i grimskaftet eller så men aldrig i mig längre, är jätteskönt att känan en sån trygghet att man inte behöver vakta på honom... man kan liksom lita på att inte bli nypt i baken :D
han har blivit så snäll - ja e så stolt :love:

Ordet "nej" är inte mer än ett läte och sällan speciellt övertygande. Ffa inte om beteendet är befogat - dvs att hästen gör det för att den mår dåligt på ngt sätt.

Konsikvent handlande är vad hästar använder gentemot varandra, de flesta varelser använder sig av det, efter som att det är väldigt lätt att förstå. Och då pratar jag inte om våld, skrik eller bråk. Naturliga konsekvenser är en av de allra vanligaste sätten för oss att lära och utvecklas på. Mao är det där man bör börja.

Men inte förrän man vet att detta är en ovana och inget symptom.

Ju längre tid en häst haft en ovana, desto längre tid tar det i regel att bli av med den. Ibland görs dem undermedvetet. En handling, att ngt händer, kommer hjärnan ihåg mycket längre och tydligare än ett ord. Ffa om handlingen har ngt att göra med beteendet - om det han förknippas med det. Så börja med att låta något hända. Tex. flytta hästen ett steg så att den sätter ner hoven i marken (kommer av sig). Upprepa varända gång, så fort som möjligt. Ingen annan uppmärksamhet. Ibland får man göra det motsatta och hålla upp hästens ben. Fortsätt rykta och pyssla och håll benet där ett tag. När hästen slappnar av, ställ ner det igen. Det gäller att vara lite iderik och ha en gnutta fantasi. Oftast är det inte så viktigt vilken handling som avbryter ovanan. Men om vi håller oss till första exemplet.

Samma sak till häst, be hästen röra sig framåt när den börjar skrapa. Innan den går kommer den att sätta ner hoven i marken och då ger du eftergift. Du byter bara ut det dåliga beteendet mot ett nytt.

Kommandot du ger, alltså att hästen ska göra ngt, är ett tryck. Hästen måste tänka, vara uppmärksam. När du sen släpper på trycket blir den eftergiften som en belöning. Den vet att den gjorde rätt, den kan slappna av, och detta förknippar den snart med handlingen - att stå med alla fötter i marken. Och det blir en positiv upplevelse för den, en mer positiv upplevelse än skrapandet, som orsakar det här trycket du då ger. Om hästen inte har problem med smärta, rastlöshet, obehag, etc så bör det räcka med en så enkel lösning.

Hästar är inte mer komplicerade än så. Den är våran blindhet och ovilja att hitta problemet som skapar alla dessa dåliga metoder med våld och påhitt.

Rastlöshet sen kan ju bero på olika saker. Kanske är hästen en orolig individ för skrapar av nervositet? Har den behandlats illa tidigare? Då gäller det att få den att bli av med det här mentala problemet som gör att den inte kan komma till ro. Och det måste man ta tag i inte bara under dessa gånger då den skrapar, utan i allmänhet.

jo man måste ju veta vad problemet är innan man kan lösa det men min häst har ej blivit behandlad illa och är inte ett dugg nervös av sig, men hela den här ovanan att skrapa med benet beror nog mycket på MEJ... Jag tänkte nog för mycket "hon ska göra som jag vill" istället för "hur får jag henne att förstå vad jag vill..." och då var hela tankesättet fel och då gick det såklart ut över hästen som då blev frustrerad och började skrapa med benet. Hon kan fortfarande göra så men BARA när hon är frustrerad och jag är rätt glad att hon säger ifrån, för det är hennes sätt att säga "NEJ! det här går inte! jag förstår inte!" och då väcks ju jag upp såklart och försöker göra annorlunda så vi båda kan komma överrens om något.
Innan kunde hon stå så på gången när jag ryktade och det enda som hjälpt är att bara ignorera det..nu använder hon sig bara av det för att säga till mej när något är fel och jag är rätt tacksam för det måste jag säga... Då rannsakar jag mej själv och försöker gå tillbaka och förstå var det gick fel.
Hon är väldigt intelligent, öppnar boxdörrar...kryper under stängsel... hon tänker väldgt mycket...jätte roligt att jobba med henne.

Slänger in att min häst gärna skrapar i gången och i boxen. I boxen bara när det vankas mat/utsläpp. Där försöker jag bara undvika att hon blir frustrerad genom att ge henne mat först/ släppa ut först. (skrapar hon så väntar jag till hon slutat innan jag öppnar)

I stallgången provade jag med att kasta en hovkrats eller liknande på golvet framför henne. Helt enkelt avledande manöver. Detta hjälpte inte särskilt bra.

Nu har det faktiskt blivit mkt bättre men det tråkiga är att jag inte vet VAD som hjälpte. Tror att hon dels blivit tryggare i sig själv och med mig.

De gånger hon skrapar nu så ber jag henna bara att flytta på sig. Då måste hon ju sluta. Beröm när hon flyttar och sedan står stilla. :)

I stallgången provade jag med att kasta en hovkrats eller liknande på golvet framför henne. Helt enkelt avledande manöver. Detta hjälpte inte särskilt bra.
Var det ingen reaktion alls från hennes sida? Isf får man öka trycket (manövern).. Så gör hästar mot varandra också.

Var det ingen reaktion alls från hennes sida? Isf får man öka trycket (manövern).. Så gör hästar mot varandra också.

Jo det fungerade, men bara så att hon slutade för stunden, fortsatte 10 sekunder senare när hon hade glömt det hela :crazy: Det hjälpte inte i längden. Att flytta henne verkar fungera... När hon var som värst (när jag började kasta saker på golvet) tror jag hon var för nervös för att vara ensam i stallet mm. Hon har vant sig och är mkt lugnare nu, även att vara ensam i hagen går bättre, även om det aldrig varit ett jätteproblem.

fortsatte 10 sekunder senare när hon hade glömt det hela
Glömt? Det tvivlar jag starkt på. Däremot så är inte din tillrättavisning helt tydlig. Därför måste hon prova igen exakt vad det var som utöste trycket. Det är just därför konsekvens är SÅ viktigt. Hästen lär sig genom att prova, och om den inte hittar en konsikvent det blir den snart förvirrad och struntar i trycket.

Min vallack skrapar med hoven när jag kommer med höpåsen till honom i hagen - han är en otålig typ. Jag gjorde så att så snart han skrapade så stannade jag. När han slutade så fortsatt jag mot honom. Det tog inte lång tid förrän han fattade att han fick sitt hö mycket snabbare om han stod still. Ibland kan han fortf lyfta benet och tänker på att skrapa men kommer liksom av sig för han ser att jag stannar till. Som CS skrev så är det allra viktigast - och svårast - att vara konsekvent!:)

Min pålle har väl blivit lite bättre, nej och stampa fungerade inte, nu kör vi ignorera metoden och den fungerar i alla fall bättre.

Jag har en kompis i mitt stall som kan mkt om Horsemanship och min häst skrapade ofta i gången när hon var uppbunden och han sa att alla hästar har ju lite vildhet från förr i sig, när den skrapar vill den ha mat och den letar efter mat, man kan antingen ignorera det tills den slutar eller så lyfter man upp ett ben (vilket som helst) en kort stund och upprepar varje gång den skrapar !

Lycka till !

Hej! Jag har något jag kallar "nyp-metoden". Det går ut på att göra det obekvämt för hästen då den gör något opassande (i det här fallet skrapar med hoven). Så fort den börjar skrapa så ta ett nyptag precis där sadelgjorden ligger och håll kvar tills hästen sätter ner hoven. var helt neutral annars i ditt kroppspråk så det inte blir någon uppmärksamhet utan bara ett obekvämt nyp. Så fort hästen ställt ner hoven berömmer du. Så är det bara att kämpa på det med det här varje gång och tillslut märker hästen att det inte lönar sig att tramsa. Samma sak gör jag om hästen inte ställer ner hoven när man exempelvis ska borta benen eller sätta på benskydd.

Det kan vara smart att säga någonting samtidigt som man nyper: NEJ! För då kan man använda sig av det när man sitter på hästen också om den skrapar då med.

Nypet kan i regel vara var som hellst på kroppen men jag tycker att det är lätt att komma åt just där sadelngjorden sitter bakom frambenet och hästen reagerar snabbt där också. Man känner hur hårt man behöver nypa, vilket ofta inte behöver vara alls hårt.

Det här har jag använt på alla hästar som jag märkt är otåliga och rastlösa. Deras ägare har ofta sagt att "Men hästen kanske behöver få ut all den där rastlösheten men det är bara nonsens. Beröm och visa att hästen är duktig när den står stilla och är tålmodig och tjuvnypet då den beter sig opassande. Det är enkelt och en liten rörelse som gör hästen förvånad och eftersom det är obekrämt så slutar den om man gör så varje gång. Vissa hästar har slutat efter första ggn jag nypt, andra har det tagit längre tid med. Men det försvinner snabbt om man är noggrann med att vara uppmärksam på hästen!

Hoppas det funkar :rofl:

Senast ändrad:

Hej! Jag har något jag kallar "nyp-metoden". Det går ut på att göra det obekvämt för hästen då den gör något opassande (i det här fallet skrapar med hoven). Så fort den börjar skrapa så ta ett nyptag precis där sadelgjorden ligger och håll kvar tills hästen sätter ner hoven. var helt neutral annars i ditt kroppspråk så det inte blir någon uppmärksamhet utan bara ett obekvämt nyp. Så fort hästen ställt ner hoven berömmer du. Så är det bara att kämpa på det med det här varje gång och tillslut märker hästen att det inte lönar sig att tramsa.
Detta är ingen ny metod utan ren och skär negativ förstärkning. Själv föredrar jag positiv förstärkning. Av flera anledningar. Det är mycket roligare för både häst och människa att arbeta genom positiv förstärkning. Att bygga varandras självförtroende och vilja göra rätt istället för att kuvas från att göra "fel".

Dessutom är ett nyp i magen INTE någonting som fungerar på alla hästar. Du kan inte heller räkna med att hästen reagerar positivt på det. Mao vet du inte vilket beteende/reaktion du kommer att berömma. Och varför ta fram ett annat negativt beteende som kanske dessutom är aggressivt när det finn mycket bättre sätt att gå tillväga på?

Negativ förstärkning är något man inte ska använda i första hand.

Ordet "nej" är inte mer än ett läte och sällan speciellt övertygande.
Hur menar du?
Att en häst inte skulle förstå ordet?
Eller att den skulle förstå men inte bry sig?
Eller att vi människor inte kan åstadkomma något med det?

LIA

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar